به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران؛ برنامه دوره چهل و پنجم ( پاییز 95) سینما تک موزه ، در بخش " چشم انداز سینمای دهه 50 ژاپن" با نمایش 15 فیلم از کارگردان های بزرگ و مطرح ژاپنی و در بخش "ژان لوک گدار: یک بارگذاری مجدد" با نمایش 8 فیلم از روز یکشنبه 4 مهرماه ساعت 17 با نمایش فیلم " خوراک" به کارگردانی میکیو ناروسه در سالن سینما تک موزه هنرهای معاصر تهران آغاز می شود.

فیلم"خوراک" محصول سال 1951 به مدت 96 دقیقه با نقل قولی از رمان فومیکو هایاشی آغاز می‌شود که می‌گوید: "من در فضای بی‌کران جهان، از غم و اندوهی تکان خوردم که در زندگی ساده مردمان یافت می‌شود." و این اولین اقتباس سینمایی میکیو ناروسه از آثار نویسنده‌ای است که متخصص داستان‌های مردم رنج‌کشیده بود. علاوه بر این، وقتی میچیو به عنوان شخصیت اصلی و راوی، سرگذشت زندگی خود و همسرش را خیلی کوتاه روایت می‌کند (پس از توصیفی ساده و به‌نوعی تحقیرآمیز از مکان زندگی‌اش؛ که اشاره‌ای ظریف است به شرایط روحی فعلی او)، به‌سادگی به امیدها و رویاهای ازدست‌رفته‌اش می‌رسد و از روزمرگی طاقت‌فرسایی می‌گوید که هر روز صبح تا شب و در تمام روزهای سال او را آزار می‌دهد؛ و در پایان این سؤال را مطرح می‌کند که "آیا باید زندگی هر زنی در این روزمرگی‌های آشپزخانه و اتاق پذیرایی تلف شود؟" ناروسه برای این سوال جواب خوبی دارد که آن را در پایان و پس از شناخت و تکامل نگاه زن به زندگی خودش بر زبان وی جاری می‌کند؛ جوابی که انگار امروز و اصلاً در تمام دوران‌ها می‌شود برای عموم زنان طبقه‌ی کارگر در سرزمین‌های مختلف این کره‌ی خاکی در نظر گرفت.

میچیو یکی از زنان کوچه‌ای است که در ابتدای فیلم، فرزند پسر یا شوهرشان را تا بیرون خانه بدرقه می‌کنند تا آن‌ها برای زندگی‌شان تلاش کنند. ناروسه از گلایه‌ها و رؤیاهای ازدست‌رفته‌ی زن در فضای محصور خانه شروع می‌کند و با نامه‌ی احتمالاً گلایه‌آمیز میچیو که به باد فراموشی سپرده می‌شود فیلم را به پایان می‌رسد چون حالا زن، خوش‌بختی را در حضور مردی وفادار و سختکوش در کنار خودش یافته است.

یادآوری می شود: علاقه‌مندان می‌توانند برای استفاده از برنامه نمایش فیلم ، روزیکشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت 17 به موزه هنرهای معاصر تهران، واقع در خیابان کارگر شمالی مراجعه و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس حاصل کنند.