به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی خانه هنرمندان ایران، مراسم بزرگداشت روز جهانی صلح و اختتامیه چهارمین دوره جشنواره "هنر برای صلح" سه شنبه 30 شهریور در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در این مراسم که با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، احمد مسجد جامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران و هنرمندانی همچون ایران درودی، نصرالله افجه ای، قباد شیوا، محمد فرنود، مجید سعیدی، علیرضا تابش، مژده طباطبایی و.. برگزار شد، به چهره های برجسته هنری نشان عالی صلح اهدا شد.

هنر برای صلح، اهمیتی مضاعف می یابد

در ابتدای این مراسم رجبی معمار به اهمیت مبحث هنر برای صلح اشاره کرد و گفت: آنچه بیش از هر چیز موجب آزار نسل انسان شده، زیاده خواهی در اشکال گوناگون آن بوده که ثمر آن چیزی جز جنگ و درگیری نبوده است. جهان در هزاره سوم، بدویتی آشکار از خود بروز می دهد. سلطه گران و جهانخواران برای بدست آوردن هر چیز، جدل ایجاد می کنند و در این میانه با فروش سلاح و مهمات، مردم جهان را در رعب و وحشت نگاه می دارند تا از این طریق بر دارایی های خویش بیفزایند. غافل از اینکه آنچه از دست می رود، آرامش مردمان است که تمام رسولان الهی بر اهمیت آن پای فشرده‌اند.

وی ادامه داد: صلح اکنون واژه‌ای‌ست که برای بخش عمده‌ای از مردم جهان آرزویی محال است؛ آنان که صبح را با صدای شلیک گلوله از خواب وحشت برمی خیزند و شبانگاه در آتش موشک با اضطراب به بستر می روند. کودکانی که از ترس به دامان مادران مبهوت و مستاصل می آویزند و پاسخی برای این پرسش ندارند که پدر کجاست؟ از اینروست که هنر برای صلح، اهمیتی مضاعف می یابد. هنرمندان به عنوان پیشقراولان عرصه فرهنگ، نامرادی ها را جار می زنند تا وجدان خفته بشریت را بیدار سازند. هنر برای صلح، مشروع ترین مطالبه جهان است که هنرمندان پرچمداران آن هستند. هنر برای صلح، ترجمان آیین های الهی است که مروج زندگی سالم ابناء بشر است. هنر برای صلح، هنری است که جهان را عاری از خشونت و فقر و تحقیر می خواهد. هنر برای صلح، آوای مردم مظلوم است.

باید در راه بالندگی هنر برای صلح بکوشیم

سخنران بعدی این مراسم علی مرادخانی بود که ضمن سپاسگزاری از برگزاری این مراسم گفت: نسان دادن زیبایی صلح کمک می‌کند به کمبودهای جامعه امروز پی ببریم. چنین فعالیت‌هایی می‌طلبد هنرمندان آزاداندیش دنیا نیز به این گردهمایی‌ها دعوت شوند و زمینه حضور و فعالیت آنها را فراهم کنیم. برگزاری این برنامه‌ها در ایران دور از انتظار نیست؛ سرزمینی که با وجود سابقه طولانی در زمینه ثبات و آرامش و صلح، گرفتار جنگ شد و برای رسیدن به فضای مهرآمیز امروز، تلاش‌های زیادی از سوی ملت ایران صورت گرفت. امروز نیز هنرمندان ما که در هر زمان و مکان رسالت‌های خود را به جا آورده‌اند، باید در این زمینه نیز آن طور که شایسته آن است فعالیت کنند و آثار آن برای آیندگان نیز باقی بماند. مرکز هنرهای تجسمی معاونت هنری آمادگی دارد با همکاری خانه هنرمندان ایران و برگزارکنندگان این جشنواره، به گسترده‌تر شدن چنین حرکتی یاری رساند. خانه هنرمندان ایران در سال‌های اخیر فعالیت‌های خوبی را در زمینه های مختلف تجسمی، موسیقی، تئاتر و.. پیگیری کرده است. هنر برای صلح، دغدغه مقدسی است که همه باید در راه بالندگی هرچه بیشتر آن بکوشیم.

مخاطب هنر و صلح، نه قدرتمندان و سیاسیون بلکه مردم است

پس از آن احمد مسجد جامعی به ریشه های صلح در فرهنگ ایران پرداخت و گفت: نسبت وثیقی بین صلح و گفتگو وجود دارد و هرچه به ساحت گفتگو نزدیک شویم، از ساحت خشونت و جنگ دور شده ایم. مخاطب هنر و صلح، نه قدرتمندان و سیاسیون بلکه مردم است. پیوند میان قدرت و هنر، پیوندی که گذراست، اما زمانی که مخاطب هنر مردم باشند و آثار آن به فضای ذهنی مردم راه پیدا کند، بر رفتار اهالی قدرت و سیاست نیز تاثیر خواهد گذاشت. صلح در سیاست حوزه محدودی دارد و توسط سیاسیون با مرز و قدرت تعریف می شود. همین عطف به قدرت، منشا جنگ است. صلح در ذات آدم وجود دارد و در فضای تاریخی ایران نیز صلح آنگونه ریشه داشته که کسانی همچون حافظ، سعدی، خیام و.. در آن پرورانده شده اند. منشا صلح در ذات فرهنگ ایرانی وجود دارد و خشونت در آن تحلیل می رود و حل می شود. جوهره فرهنگ ایرانی با صلح و دوستی و محبت همراهی دارد. باید زمینه رشد این توان ذهنی و فکری ایرانی را فراهم کنیم تا ملاک و معیاری برای صلح و دوستی در جهان باشد.

در ادامه فریدون فربود ضمن تشکر از خانه هنرمندان ایران برای فراهم آوردن امکان برگزاری جشنواره، گفت: جشنواره هنر برای صلح در سال 92 با تمام سختی ها آغاز به کار کرد و از ابتدا به دنبال گسترش فرهنگ صلح بوده است. این فعالیت به همت هنرمندان مملکت امکان پذیر شده است و می تواند از سطح کنونی گسترده تر شود. امسال برای اولین بار، 60 درصد آثار رسیده به جشنواره به زنان هنرمند تعلق داشت و در بخش عمده ای از آثار نیز شاهد نگاه به زنان و کودکان هستیم. چنین توجهی می تواند نویدبخش مسیر هدفدار پیش رو باشد. پوسترهای بخش گرافیک این جشنواره نیز برای اولین بار در تاریخ پوستر، در یونیسف ثبت و بصورت کارت پستال ارائه خواهد شد.

اهدای نشان صلح

بخش بعدی برنامه اهدا "نشان صلح شیوا" بود که توسط قباد شیوا به علیرضا وکیلی برجوی اهدا شد. پس از آن با حضور علی مرادخانی، احمد مسجد جامعی، علیرضا تابش و مجید رجبی معمار، "نشان عالی صلح" به ایران درودی، نصرالله افجه ای، فاطمه معتمد آریا، محمد فرنود و مژده طباطبایی زواره اهدا شد. معتمد آریا در این مراسم غایب بود و در پیامی تصویری از آرزوهای خود برای صلح همیشگی گفت؛ وی این جایزه را شایسته کسانی دانست که با صلح درون خود، صلح و آرامش را برای جامعه به ارمغان آورده و آن را اشاعه می دهند. ایران درودی نیز ضمن ابراز هیجان از حرکت انجام شده، عشق را مظهر و اصالت صلح دانست و برای همه آرزوی صلح و آرامش کرد.

از دیگر بخش های این برنامه می توان به توضیح پروژه سیمرغ توسط زهره بحرالعلومی اشاره کرد؛ همزمان با برگزاری چهارمین دوره جشنواره "هنر برای صلح"، سومین جشنواره "سیمرغ شمایید" نیز در خانه هنرمندان ایران برگزار شد. حسین درست پور نیز در بخش دیگری از این مراسم به اجرای زنده موسیقی برای حاضران پرداخت.

گزارش تصویری مرتبط