سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: کتاب "چیزهای تیز" اثر گیلیان فلین با ترجمه مهدی فیاضی‌کیا از سوی انتشارات چترنگ منتشر شد.

در پشت جلد این کتاب چنین می‌خوانیم: "من فقط می‌دانم که بریدن باعث می‌شد احساس امنیت کنم. عایق بود. افکار و کلمات، جایی ثبت می‌شدند که بتوانیم ببینمشان و ردشان را بزنم. خلاصه دیوانه‌وارش اینکه حقیقت، گزنده، روی پوستم بود. اگر بگویی می‌خواهم بروم دکتر، دلم می‌خواهد روی بازویم بنویسم نگرانی. بگویی عاشق شده‌ای، طرح تراژیک را روی سینه‌ام می‌کشم. لزوما نمی‌خواستم درمان شوم. اما بابت نوشتن، قاچ کردن لای انگشت‌های پایم (بد،گریه) مثل معتادی که دنبال یک رگ دیگر روی تنش بگردد، حس بدی داشتم. ناپدید این کار را برایم کرد. گردنم را بهترین نقطه نگه داشته بودم بری آخرین برش درست و حسابی، بعدش دیگر بیخیال شدم."

بخشی از این کتاب: "نشستم لبه آبگذر و دستم را مدام از روی خاک پر از سنگ‌ریزه تکان دادم. یک سنگ نرم و داغ را برداشتم و به گونه‌ام چسباندم. نمی‌دانستم آیا آن وقتی زنده بوده هیچ‌وقت اینجا آمده بود یا نه. شاید نسل جدید بچه‌های ویندگپ راه‌های جالب‌تری برای سر کردن تابستان پیدا کرده باشند."

"چیزهای تیز در 347 صفحه، و با قیمت 26 هزار تومان منتشر شده است.

کتاب "افسانه‌های گیلان" اثر هادی غلام دوست در انتشارات نگاه منتشر شد.

در آغاز کتاب "افسانه‌های گیلان" چنین می‌خوانیم: "افسانه‌های گیلان مثل افسانه‌های سایر ملل مضمون‌های گوناگونی دارند. نبرد خیر و شر، مرگ و زندگی، ماجراهای کچل، قصه های طنز و هجوآمیز، سحر و جادو، جن و پری، حماسی، دینی و اخلاقی، افسانه‌های کودکان و روایت های گوناگون از فقر، سادگی آدم‌ها، به شکل های گوناگون و گاهی شگفت انگیز و خیال پردازانه از زبان جانوران، دیوها، انسان ها، تلخ و شیرین به وفور در این کتاب یافت می‌شود."

نویسنده این کتاب می‌گوید: تدوین این کتاب بیش از سه دهه طول کشید.

او در این باره نوشته است: نگارنده با زندگی میان مردم شهر و روستاهای گیلان، توانست افسانه های این مجموعه را فراهم کند افسانه های گیلان مثل افسانه های سایر ملل مضمون های گوناگونی دارند. نبرد خیر و شر، مرگ و زندگی، ماجراهای کچل، قصه های طنز و هجوآمیز، سحر و جادو، جن و پری، حماسی، دینی و اخلاقی، افسانه های کودکان و روایت های گوناگون از فقر، سادگی آدم ها، به شکل های گوناگون و گاهی شگفت انگیز و خیال پردازانه از زبان جانوران، دیوها، انسان ها، تلخ و شیرین به وفور در این کتاب یافت می‌شود.

این کتاب با قیمت 40 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کتاب "هستی شناسی اجتماعی" اثرسید علی سیدی‌فرد در نشر سدید منتشر شد.

در معرفی این کتاب چنین نوشته شده است:

"مسئلۀ هستی‌شناسی اجتماعی از مسائل فلسفی پیچیده در حیطۀ فلسفۀ علوم اجتماعی است و اتخاذ موضع روشن در این مسئله، تا حد زیادی دیدگاه ما در باب مسئله عاملیت-ساختار را روشن می‌کند. کتاب "هستی‌شناسی اجتماعی؛ درآمدی بر یک نظریۀ نو" سعی می‌کند نظریه‌ای ایجابی در این زمینه ارائه کند که عمدتاً مبتنی بر پاره‌ای دستاورهای علم اصول فقه، به خصوص نظریۀ تقارن شدید شهید صدر، است.

افزون بر این، کتاب حاضر به صورت فشرده برخی دیدگاه‌ها و نظریات تأثیرگذار در باب مسئلۀ هستی‌شناسی اجتماعی را مورد بررسی قرار می‌دهد. نظریاتی که هم شامل دیدگاه‌های اندیشمندان مسلمانی نظیر خواجه نصیرالدین طوسی، علامۀ طباطبایی، شهید مطهری، استاد جوادی آملی، استاد مصباح یزدی، شهید محمدباقر صدر و... می‌شود؛ و هم به سیر تاریخی این مسئله در جهان غرب می‌پردازد و آراء برخی اندیشمندان غربی نظیر اصحاب روشنگری، جامعه‌شناسان کلاسیک، ساختارگرایان، کاردگرایان، اصحاب کنش متقابل نمادین، طرفداران پدیدارشناسی اجتماعی، گیدنز، بوردیو، تایلر برج و جان سرل را مرور و بررسی می‌کند."

این کتاب در ۱۸۴ صفحه و با قیمت سیزده هزار تومان ۹۵ منتشر شده است.

و در آخر کتاب پیدای پنهان نوشته دکتر ایرج شهبازی توسط انتشارات روزنه منتشر شد.

این کتاب شامل دویست نیایش زیبا و شورانگیز، از دیوان شمس تبریزی است. نیایش‌هایی که زبان استوار، فاخر، روان و لطیف دارند و عالی‌ترین مباحث را در حوزه‌های الهیات، عرفان و رابطه انسان و خدا مطرح می‌کنند. بی‌گمان مطالعه عمیق و دقیق نیایش‌های مولانا، هم حس زیبایی‌شناسی خواننده ارجمند را به بهترین شکل خشنود می‌سازد و هم جان او را از نور، نشاط و نیکی سرشار می‌کند.

در خلال نیایش‌های این کتاب، با تصویری بدیع از خدا روبه‌رو می‌شویم. خدایی که سراپا گرما و لطف و محبت است، شوق بی‌پایان به انسان دارد، آغوش مهر خود را، به گستره ازل و ابد، بر روی انسان گناه‌کار گریزان ناامید گشوده است و عاشقانه منتظر بازگشت اوست.

از سوی دیگر، در این نیایش‌ها،‌خود را انسانی می‌یابیم که با وجود همه خطاها و گناهان خویش، چشم امید به بزرگواری و لطف خدا دوخته است. انسانی که از غم غربت در این دنیا به جان آمده و طاقتش از فراق حضرت دوست طاق شده است و برای رسیدن به وصال او سر از پا نمی‌شناسد. بدون تردید نیایش‌های ژرف و شگرف مولانا، حال‌هایی استثنایی و لحظاتی ناب را به خوانندگان گرامی تقدیم می‌دارد و هم زمان دل و عقل او را سیر و سیراب می‌سازد.

این کتاب به قیمت 49 هزار تومان، در 849 صفحه و در قطع وزیری توسط انتشرات روزنه منتشر شده است.