سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "پنج" کاری از پنج نویسنده و کارگردان جوان تئاتر از اول مهرماه در سالن "موج نو" به صحنه می‌رود. کیمیا خطیب‌زاده یکی از کارگردانان این نمایش با ارائه توضیحانی در مورد این اثر به خبرنگار هنرآنلاین گفت: کارناوال‌های مونولوگ دانشگاه تهران هفت سال است به سرپرستی خانم نغمه ثمینی و همراهی دانشجویان کارگاه نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود.

او ادامه داد: طی سال‌های برگزاری، کارناوال چهار سال در محیط دانشگاه برگزار شد و سه سال گذشته اجراهای جدی‌تری در سالن‌های آو، دا و موج نو به مدت یک هفته داشت.

خطیب‌زاده اظهار کرد: در این میان سالن موج نو پیشنهاد اجرای چند اثر از نمایش‌های این کارناوال برای اجرای عموم را به خانم ثمینی داد؛ بر این اساس از میان آثار به اجرا درآمده این کارها با توجه به شرایط در نظر گرفته شده انتخاب شدند؛ در واقع با درنظر گرفتن تمام جوانب برای اجرا این کارها به سالن معرفی شدند.

او افزود: این اجراها مونولوگ‌های سه دوره مختلف با موضوعات متفاوت است؛ موضوعاتی مانند دختری که با بیماری مادرش دست و پنجه نرم می‌کند، خلبانی که هواپیمای او در حال سقوط است یا فردی که روزمره‌گی‌هاش را با صدای رادیو پر می‌کند و...

این کارگردان جوان تئاتر بیان کرد: این کارناوال‌ها به صورت جشنواره بودند و همیشه با استقبال بسیار خوبی از سوی تماشاگران روبه‌رو شده‌اند؛ اکنون این آثار فرصتی برای اجرای طولانی مدت و جدی‌تر دارند؛ بر این اساس تمام متن‌ها بازنویسی و ایرادت‌شان رفع شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به این سئوال که ایجاد این جریان و برپایی کارناوال‌ها با توجه به دانشجو بودن تمام نویسندگان و کارگردان‌ها چه تاثیر و فرصتی برای ورودشان به فضای حرفه‌ای فراهم کرده است توضیح داد: فکر می‌کنم حضور در کارناوال‌های مونولوگ مفیدترین و موثرترین کاری بود که در طول چهارسال دوران دانشجویی‌ام و به عنوان دانشجوی تئاتر انجام دادم، ای کاش باقی فعالیت‌های درسی ما در دوران دانشگاه به این شکل بود؛ به دلیل اینکه می‌توانید پروسه‌ یک اجرا را از نقطه آغاز تا پایان با استادی آگاه طی کنید. به گفته استاد ثمینی یک متن زمانی کارش تمام می‌شود که اجرای آن را بر صحنه ببینید. این پروسه آنقدر برای‌مان مهم بود که بعد از اتمام ترم آن را ادامه دادیم و تمام شرایط را با کمک خانم ثمینی انجام دادیم.

او با اشاره به اجراهایی که در این نمایش خواهند داشت گفت: این مونولوگ‌ها به شکل متوالی طی یک ساعت و نیم اجرا می‌شوند. این مونولوگ‌ها عبارتند از "هش تقصیر پشه‌هاست" نوشته و کار مدیحه غریبی با بازی مونا احمدی، "رادیولوژی" نوشته و کار آریا باغستانی با بازی مرتضی امیری، "جعبه سیاه" که نویسندگی و کارگردانی آن را خودم بر عهده دارم با بازی احمد سلگی، "به قرینه معنوی" نوشته و کار مارال محمدی و بازی ندا جبرائیلی و "وصیت" نوشته و کار نیما نادری و بازی وحید منتطری است.

نمایش "پنج" اول تا 6 مهرماه در سالن موج نو واقع در خیابان شریعتى، خیابان میرداماد، خیابان رودبار شرقى(شمالى)، بعد از خیابان فلسفى، پلاک ٥٧ اجرا می‌شود.