سرویس تئاتر هنرآنلاین: دومین نشست تخصصی تئاتر شورایی با حضور حمیدرضا اردلان، مریم معترف و افسانه زمانی، شیوا مکی‌نیان شنبه 27 شهریورماه برگزار و از فعالان این حوزه تقدیر شد. در این مراسم آریان رضایی با ارائه توضیحاتی در مورد تئاتر شورایی و خاستگاه آن پرداخت و گفت: آغاز کار به تاسیس نخستین کانون تئاتر شورایی در فرهنگسرای خاوران باز می‌گردد؛ فراخوانی منتشر شد که بر اساس آن 170 هنرآموز در فرهنگسراهای مختلف ثبت‌نام کردند؛ فرایند آموزش با افزودن بخشی با عنوان تئاتر شورایی به جشنواره تئاتر شهر هم‌زمان شد. این دوره‌ها منجر به تشکیل گروه‌هایی شد که آثارشان بازبینی و از میان آنها شش گروه منتخب و به دوره پنجم جشنواره راه یافتند و امروز در کنار آنها هستیم.

بعد از این سخنان پیام ویدئویی برنت بلر مدیر دفتر کاربردی کالیفورنیا و سانجو گانگالی مدیر جنبش جاناسانسکریتی از هند خطاب به مخاطبان ایرانی و فعالان این عرصه پخش شد.

در بخش دیگری از این مراسم؛ ضمن بزرگداشت زنده یاد جواد ذوالفقاری نخستین مترجم آثار آگستوا بوال با حضور همسرش، حمیدرضا اردلان طی سخنانی عنوان کرد: همیشه مردان به زنان، زنان به فرزندان‌شان، کودکان به حیوانات خانگی‌شان، دولت‌ها به مردم‌شان ستم می‌کنند. برخی از ابرقدرت‌ها بر دولت‌های دیگر ستم می کنند و این چرخه‌ای پایان ناپذیر است.

او افزود: آگستوا بوال می گوید در تدوین این تم‌ها دخالت کنیم. چرا تئاتر باید یک نفر برای بقیه حرف بزند و ما با یکدیگر گفت و گو نکنیم. تمام مردم بازیگرند. نقد من به این تئاتر آنست که چرا از زبان شروع نمی‌شود و کار خود را از مبارزه با ستمگری آغاز می‌کند.

در ادامه او از جواد ذوالفقاری تقدیر کرد و بیان کرد: او فرد مظلومی بود که دو جنبه مهم داشت نخست با جامعه عروسکی تعامل داشت و از سوی دیگر به عنوان فردی جست و جو گر پیشرو تئاتر بود. بسیاری از کارها برای نخستین بار از سمت او شکل گرفت. او اولین عضو جهانی منفرد یونیما بود. در آن دوره زمانی این کار اتفاق مهمی به شمار می‌رفت. اگر او نبود این موقعیت فعلی را در یونیما نداشتیم و یا با تاخیر بود.

اردلان خاطرنشان کرد: ذوالفقاری نخستین کسی بود که به آثار بوال توجه کرد. اکنون گرایش‌های زیادی در تئاتر ایران است؛ جریانی که در پی شکار تماشاگر است و فروش یکی از افتخارات تئاتر به شمار می‌رود. اهمیت ندارد تماشاگرانی که از سالن بیرون می روند چه می‌کنند و چه تاثیری بر آنها خواهیم گذاشت. کسانی مانند میرهولد، برشت، بوال و... جریان‌هایی را به وجود آوردند. تئاتر ایران ویژگی حال ندارد و مروج گذشته است. این در حالی است که تئاتر آنها تاثیرات اجتماعی شگفتی گذاشته است. بوال در پارلمان برزیل مجموعه‌ای از قوانین را از طریق تئاتر ایجاد کرد.

در بخش پایانی این مراسم؛ از فرهاد خسروی فر کارشناس مسئول فرهنگسراهای منطقه 22 گانه، سید ابرایهم حسینی طراح لوگوی کانون شورایی، افسانه زمانی شویدمترجم مکاتبات بخش بین الملل، فرزینمحدث بازیگر مهمان دو پروزه پردیس سینمایی ملت و طالقان، مهرانگیز قهرمانی خبرنگار خبرگزاری هنرآنلاین به خاطر پوشش خبری تئاتر شورایی، محمد فرهادی پور عکاس تئاتر شورایی، محمد عسگری نماینده سایت تیوال، علی ژیان روابط عمومی کانون تقدیر شدند.

همچنین احسان تفضیلی، الهام حدادی، محمدرضا بهشتیان، فهیمه پاک، جواد ایزدی، احمد خسروی، محسن افخمی و فاطمه یاذرلو به عنوان فعالان تئاتر شورایی تقدیر شدند.