سرویس سینمایی هنرآنلاین: برندگان این دوره جشنواره فیلم ونیز شنبه شب معرفی شدند و هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل به ریاست سام مندس کارگردان بریتانیایی، جایزه شیر طلای بهترین فیلم را به "زنی که رفت" به کارگردانی لاو دیاز کارگردان فیلیپینی اعطاء کرد.

این دومین فیلم بلند داستانی دیاز در سال 2016 بعد از فیلم هشت ساعته "لالایی برای راز غم‌انگیز" است که فوریه پیش در جشنواره فیلم برلین برنده جایزه آلفرد بائر شد.

فیلم 226 دقیقه‌ای و سیاه و سفید "زنی که رفت" درباره یک معلم مدرسه به نام هوراسیا است که به جرم قتل تقریباً 30 سال را در زندان گذرانده است. وقتی یک نفر دیگر به آن جنایت اعتراف می‌کند، هوراسیا بلافاصله از زندان آزاد می‌شود. او که هنوز تحت تأثیر آزادی از زندان است، وقتی ضربه‌ای سخت‌تر می‌خورد که متوجه می‌شود مردی که قبلاً عاشق او بود، کسی است که برایش پاپوش دوخت. هورا تصمیم می‌گیرد انتقام بگیرد و...

فیلم آمریکایی "حیوانات شبگرد" به کارگردانی تام فورد برنده جایزه بزرگ هیئت داوران شد.

تازه‌ترین ساخته تام فورد طراح مد و اکنون کارگردان سینما، یک تریلر رمانتیک است که مرز باریک بین عشق و سبعیت و انتقام و رستگاری را مورد کندوکاو قرار می‌دهد. ایمی آدامز در این فیلم نقش سوزان مورو یک دلال آثار هنری در لس آنجلس را بازی می‌کند که روزی همسر سابقش (با بازی جیک جیلنهال) رمانی به نام "حیوانات شبگرد" را برایش پست و او را تشویق می‌کند آن را بخواند.


تام فورد

این فیلم از روی رمان "تونی و سوزان" (1993) نوشته آستین رایت ساخته شده است. "حیوانات شبگرد" دومین فیلم بلند سینمایی تام فورد بعد از "یک مرد تنها" (2009) است.

جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان این دوره جشنواره ونیز را دو کارگردان به طور مشترک دریافت کردند: آمات اسکالانتی کارگردان مکزیکی برای "رام‌نشده" و آندری کونچالوفسکی کارگردان روس برای "بهشت".

داستان "رام‌نشده" در شهر باخیو در مرکز مکزیک روی می‌دهد. زنی اسرارآمیز به نام ورونیکا از کوه‌های اطراف جایی که یک شهاب‌سنگ سقوط کرده است، به شهر می‌آید و وارد زندگی یک زوج، آنخل و آلخاندرا می‌شوند که دچار بحران زناشویی شده‌اند. با آمدن ورونیکا چیزی خارج از این دنیا وارد زندگی آن‌ها می‌شود و... "رام‌نشده" چهارمین فیلم بلند داستانی اسکالانتی است. او در 2013 برای فیلم " Heli" برنده جایزه بهترین کارگردان جشنواره کن شد.


آندری کونچالوفسکی و آمات اسکالانتی

درام هولوکاستی "بهشت" فیلمی سیاه و سفید است که داستان آن در جنگ جهانی دوم روی می‌دهد. فیلم درباره یک زن جوان روس به نام اولگا است که برای نیروی مقاومت فرانسه کار می‌کند. او به خاطر پنهان کردن بچه‌های یهودی در یک حمله غافلگیرکننده توسط پلیس نازی‌ بازداشت می‌شود و این شروع ماجراهایی تازه است.

کونچالوفسکی 79 ساله گذشته خوبی در جشنواره ونیز دارد. او در 2002 برای "خانه احمق‌ها" جایزه بزرگ داوران این جشنواره را برد و دو سال پیش با "شب‌های سفید پستچی" برنده جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان شد.

اسکار مارتینس بازیگر آرژانتینی برای فیلم "شهروند ممتاز" به کارگردانی ماریانو کان و گاستون دوپرا جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد.


اسکار مارتینس

او در این فیلم نقش دانیل مانتووانی نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات را بازی می‌کند که بعد از سه دهه زندگی در اروپا، به دعوت دولت محلی شهر کوچک سالاس به زادگاه خود بازمی‌گردد تا بالاترین نشان شهر یعنی مدال شهروند ممتاز را دریافت کند و...

اما استون بازیگر آمریکایی برای موزیکال "لا لا لند" به کارگردانی دامین شازل، جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن را برد. او در این فیلم که یک ادای احترام به عصر طلایی موزیکال‌های آمریکایی است، نقش یک بازیگر زن جویای نام را بازی می‌کند که به یک پیانیست جاز (با بازی رایان گاسلینگ) دل می‌بازد. "لا لا لند" یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های این دوره جشنواره ونیز بود.

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره نیز به پائولا بیر بازیگر آلمانی برای "فرانتز" به کارگردانی فرانسوا اوزون رسید. داستان این فیلم بعد از جنگ جهانی اول در یک دهکده کوچک در آلمان روی می‌دهد و درباره زنی جوان به نام آنا است که عزادار نامزدش فرانتز است که در نبردی در فرانسه کشته شده است و برای دیدن او هر روز به قبرستان می‌رود. روزی، یک مرد فرانسوی جوان به نام آدرین هم گلی روی سنگ قبر می‌گذارد. حضور او بعد از شکست آلمان یک ارتباط جدید را به همراه دارد و...

نوا اوپنهایم برای "جکی" به کارگردانی پابلو لارین فیلمساز شیلیایی، جایزه بهترین فیلمنامه را از آن خود کرد. ناتالی پورتمن، گرتا گرویگ، پیتر سارسگارد، بیلی کرودوپ و جان هرت در اولین فیلم انگلیسی‌زبان لارین بازی می‌کنند. داستان فیلم درباره ژاکلین (جاکلین) کندی (با بازی پورتمن) است؛ در روزهایی که در کاخ سفید بانوی اول بود و زندگی او بعد از ترور جان اف کندی رئیس جمهور آمریکا در 1963 در دالاس، تگزاس.


آنا لیلی امیرپور

جایزه ویژه هیئت داوران نیز به "گروه بد" به کارگردانی آنا لیلی امیرپور کارگردان ایرانی/آمریکایی اعطاء شد. سوکی واترهاوس، جیسن موموا، کیانو ریوز، جیم کری، دیه‌گو لونا و جووانی ریبیسی در این فیلم بازی می‌کنند که یک قصه پریان دیستوپیایی است. داستان در زمان آینده در زمینی بایر در تگزاس روی می‌دهد، جایی که طردشده‌های جامعه فقط می‌کوشند آن‌قدر پول در بیاورند که زنده بمانند.

امیرپور سال گذشته با فیلم "دختری در شب تنها به خانه می‌رود" (A Girl Walks Home Alone at Night) که اولین فیلم بلند داستانی‌اش بود، در جوایز سالانه فیلم مستقل گاتام، برنده جایزه کارگردان نوظهور بینگام ری شد. او در انگلستان به دنیا آمد، اما در کودکی همراه خانواده‌اش به آمریکا رفت.

امسال در بخش مسابقه بین‌الملل 20 فیلم شامل تازه‌ترین ساخته‌های سینماگران شاخصی چون ویم وندرس ("روزهای زیبای آرانخوئس")، ترنس مالیک "سفر زمان: سفر زندگی")، امیر کوستوریتسا ("در جاده شیری") و دنی ویلنو ("رسیدن") شانس دریافت جایزه شیر طلایی و جوایز شیر نقره‌ای را داشتند.

لوری اندرسن هنرمند آوانگارد، موزیسن و کارگردان، جما آرترتن بازیگر بریتانیایی، جاشوا اوپنهایمر کارگردان بریتانیایی/آمریکایی، جانکارلو دی کاتالدو نویسنده ایتالیایی، نینا هوس بازیگر آلمانی، کیارا ماسترویانی بازیگر فرانسوی، لورنزو ویگاس کارگردان ونزوئلایی و ژائو وی بازیگر، کارگردان و خواننده چینی، همکاران مندس در بخش مسابقه بین‌الملل جشنواره بودند.

فیلم "مالاریا" به کارگردانی پرویز شهبازی از ایران در بخش جنبی افق‌های جشنواره ونیز رقابت کرد و "طبل" به کارگردانی کیوان کریمی از ایران هم یکی از فیلم‌های بخش جنبی هفته منتقدان این دوره جشنواره ونیز بود

امیر نادری فیلمساز کهنه‌کار ایرانی در این دوره جشنواره ونیز جایزه "افتخار فیلمساز ژژر لوکولتر" را دریافت کرد و به این ترتیب پا جای پای سینماگرانی چون آنیس واردا، عباس کیارستمی، آل پاچینو، اسپایک لی و برایان دی‌پالما گذاشت. ضمن اینکه فیلم "کوهستان" (Monte) تازه‌ترین ساخته او نیز که تولید مشترک ایتالیا، آمریکا و فرانسه است، در بخش خارج از مسابقه لیدو نمایش داده ‌شد.

برگزارکنندگان جشنواره ونیز همچنین امسال از دو چهره مطرح سینمای جهان تقدیر کردند: ژان-پل بلموندو بازیگر فرانسوی که در دوران موج نوی سینمای فرانسه با بازی در فیلم "از‌نفس‌افتاده" به کارگردانی ژان-لوک گدار به شهرت رسید و یرژی اسکولیموفسکی چهره پیشتاز موج نوی سینمای لهستان، جایزه شیر طلای یک عمر دستاورد هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم را دریافت کردند.

نمایش دو اپیزود اول سریال "پاپ جوان" به کارگردانی پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی همین‌طور نمایش "هکساو ریج" (Hacksaw Ridge) تازه‌ترین ساخته مل گیبسن در بخش خارج از مسابقه از دیگر اتفاقات این دوره جشنواره ونیز بود.

هفتاد و سومین دوره جشنواره فیلم ونیز 31 اوت (10 شهریور) با اولین نمایش جهانی موزیکال "لا لا لند" به کارگردانی دامین شازل آغاز شد و 10 سپتامبر (20 شهریور) با اولین نمایش بین‌المللی فیلم "هفت مرد باشکوه" به کارگردانی آنتوان فوکوا با بازی دنزل واشنگتن به کار خود پایان داد.

فهرست برندگان جشنواره فیلم ونیز 2016 به این شرح است:

بخش مسابقه بین‌الملل (ونیز 73)

شیر طلای بهترین فیلم: "زنی که رفت" (The Woman Who Left)، لاو دیاز (فیلیپین)

جایزه بزرگ هیئت داوران: "حیوانات شبگرد" (Nocturnal Animals) به کارگردانی تام فورد (آمریکا)

شیر نقره‌ای بهترین کارگردان: آمات اسکالانتی برای "رام‌نشده" (La region salvaje) (مکزیک) و آندری کونچالوفسکی برای "بهشت" (Paradise) (روسیه، آلمان)

جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر مرد: اسکار مارتینس برای "شهروند ممتاز" (El ciudadano ilustre) به کارگردانی ماریانو کان، گاستون دوپرا (آرژانتین، اسپانیا)

جایزه کوپا ولپی بهترین بازیگر زن: اما استون برای "لا لا لند" (La La Land) به کارگردانی دامین شازل (آمریکا)

جایزه مارچلو ماسترویانی بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره: پائولا بیر برای "فرانتز" (Frantz) به کارگردانی فرانسوا اوزون (فرانسه، آلمان)

جایزه بهترین فیلمنامه: نوا اوپنهایم برای "جکی" (Jackie) به کارگردانی پابلو لارین (آمریکا، شیلی)

جایزه ویژه هیئت داوران: "گروه بد" (The Bad Batch) به کارگردانی آنا لیلی امیرپور (آمریکا)

شیر آینده - جایزه لوییجی دی لورنتیس بهترین فیلم اول: "آخرین نفر ما" (The last of Us) به کارگردانی علاء‌الدین اسلیم (تونس، قطر، امارات متحده عربی، لبنان)

بخش مسابقه افق‌ها:

بهترین فیلم: "Liberami" به کارگردانی فردریکا دی جاکومو (ایتالیا، فرانسه)

بهترین کارگردان: فین تروخ برای "خانه" (Home) (بلژیک)

جایزه ویژه هیئت داوران: ""دنیای بزرگ بزرگ" (Big Big World) به کارگردانی رها اردم (ترکیه)

بهترین بازیگر مرد: نونو لوپس برای "سن ژرژ" (Saint George) به کارگردانی مارکو مارتینز (پرتغال، فرانسه)

بهترین بازیگر زن: روث دیاز برای "خشم یک مرد صبور" (The Fury of a Patient Man) به کارگردانی رائول آروالو (اسپانیا)

بهترین فیلمنامه: وانگ بینگ برای "Bitter Money" به کارگردانی خودش (چین)

بهترین فیلم‌ کوتاه: "La voz perdida" به کارگردانی مارچلو مارتینسی (پاراگوئه، ونزوئلا، کوبا)

کلاسیک‌های ونیز:

جایزه بهترین فیلم ترمیم‌شده‌: "Break Up / The Man with the Balloons" به کارگردانی مارکو فرری (ایتالیا)

جایزه بهترین مستند درباره سینما: "Le Concours" به کارگردانی کلر سیمون (فرانسه)

جوایز جنبی

جایزه فیپرشی (انجمن منتقدان بین‌المللی)
بهترین فیلم بخش مسابقه بین‌الملل: "زندگی یک زن" (Une Vie) به کارگردانی استفان بریز (فرانسه، بلژیک)
بهترین فیلم افق‌ها و هفته منتقدان بین‌المللی: "Kekszakallu" به کارگردانی گاستون سولنیکی (آرژانتین)

جایزه SIGNIS: "پَر" (Piuma")به کارگردانی روان جانسن (ایتالیا)
تقدیر ویژه: "در جاده شیری" (On the Milky Road) به کارگردانی امیر کوستوریتسا (صربستان، بریتانیا، آمریکا)

جایزه سینماهای اروپا: "Sámi Blood" به کارگردانی آماندا کرنل

جایزه اینترفیلم: "خورشید سفید" (White Sun) به کارگردانی دیپاک رونیار (نپال، آمریکا، قطر، هلند)

جایزه روزهای ونیز: "نمایش جنگ" (The War Show) به کارگردان آندراس دالسگارد و عبیده زیتون

علی افتخاری