به گزارش هنر آنلاین به نقل از سایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، برای آشنایی هر چه بیشتر تاثیرات انتخاب این روز، گفت‌وگویی با مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌است که در ادامه می خوانید :

شورای عالی انقلاب فرهنگی روز ۷ فروردین را به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی اعلام کرده است. اعلام این روز با این عنوان چه تاثیری در فعالیت‌های مرکز هنرهای نمایشی و جامعه تئاتری ایران دارد؟

به لحاظ پیشینه‌ای که هنرهای نمایشی در کشور ما دارد و جمعیت گسترده خانواده تئاتر، تعیین روزی در تقویم ملی ایران به نام روز تئاتر یا هنرهای نمایشی مطالبه‌ای است که از چندین سال پیش مطرح بود. زمانی که مقرر شد چنین روزی در تقویم گنجانده شود در جلسات شورای فرهنگ عمومی در مورد روزهای مختلف بحث و روز ۷ فروردین ماه که مطابق با ۲۷ مارس روز جهانی تئاتراست به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی تعیین شد.

همان‌گونه که می‌دانید در سال ۱۹۶۲ انیستیتو بین‌المللی تئاتر {International Theatre Institute} یا همان ITI روز ۲۷ مارس را به عنوان روز جهانی تئاتر تعیین کرد، اتفاقاً این روز به فرهنگ ما بسیار نزدیک است، زیرا در پیدایش هنرهای نمایشی کشور ما، آئین‌ها و سنت‌های نوروزی نقش به‌سزایی دارند.

بنابراین به لحاظ قابلیتی که نوروز برای عرضه هنرهای نمایشی و توجه به هنر تئاتر دارد و هم‌چنین‌ به دلیل همراهی با همه هنرمندان جهان برای گرامیداشت روز جهانی تئاتر، تصویب روز ۷ فروردین به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق مبارک و فرخنده‌ای بود که من همین‌جا از جانب تمامی هنرمندان عرصه هنرهای نمایشی، از تمامی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به خاطر توجهی که به این هنر داشته و دارند و این اقدام ارزشمند فرهنگی را انجام دادند، تشکر می‌کنم.

با توجه به این‌که شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه فرهنگ، سیاست‌گذار اصلی کشور است؛ خواسته های شما به عنوان مرکز هنرهای نمایشی برای ارتباط بیشتر بین این دو نهاد چیست؟

اسناد و آئین‌نامه‌های که برای حوزه تئاتر توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه شده‌اند، از جمله اسناد و آئین‌نامه‌های خوب و موفق شورا است. اما به نظر من اگر نگاه کلان‌تری به حوزه فرهنگ و هنر داشته باشیم، ضرورت همگرایی سازمان‌ها و نهادهای این حوزه را با هدف بهره‌برداری هرچه بهتر و بیشتر از ظرفیت‌ها و منابع موجود را خواهیم دید و شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌خوبی می‌تواند این همگرایی را ایجاد کند. به عنوان مثال در حوزه آموزش هنر، وزارت علوم و وزارت آموزش پرورش دخیل هستند که اساس و بنای سیاست‌گذارهای آینده‌نگر کشور در حوزه هنر در این دو وزارتخانه شکل می‌گیرد. یعنی آنچه ما از هنر حرفه‌ای و به صورت خاص هنرمند حرفه‌ای انتظار داریم، مقدمات آن در فضاهای آموزشی شکل می‌گیرد. پس نیاز است یک همگرایی بین وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته باشد.

جامعه تئاتری ما یک جامعه دانشگاهی است. اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان هستند که در حوزه حرفه‌ای تئاتر، اثر را تولید و به روی صحنه اجرا می‌کنند. به همین دلیل هر آنچه شما بتوانید در آموزش عالی و آموزش و پرورش برنامه‌ریزی و قوانین منسجم و روشنی داشته باشید و وزارتخانه‌ها مربوطه را با همگرایی به توجه به این حوزه رهنمون شوید، قطعاً در خروجی آن که فضای حرفه‌ای تئاتر است، اتفاقات بسیار مطلوب‌تر و متناسب‌تر با اهداف جمهوری اسلامی ایران و اصول سیاست‌های فرهنگی کشور خواهیم داشت.

یا این‌که ما برای عرضه هنر نیاز به مکان‌هایی برای اجرای تئاتر داریم که به فضای ساخت و ساز، معماری و استانداردهایی که در این حوزه ضرورت دارد، وابسته است. پس باز نیاز داریم بین ما و شورای عالی انقلاب فرهنگی با سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه ساخت و ساز این حوزه هماهنگی‌هایی انجام شود تا بسترهای مناسبی برای عرضه هنر ایجاد شود.

باید تمامی این حلقه‌ها به صورت همگن، متوازن و همگرا با هم کار کنند تا ما بتوانیم در حوزه هنر به توسعه مدنظر جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اسنادی چون اصول سیاست‌های فرهنگی کشور دست یابیم. شورای عالی انقلاب فرهنگی با قوانینی که مصوب می‌کند و با اتفاقاتی که در اتاق فکر خود می‌تواند شکل دهد، به راحتی می‌تواند این حلقه‌ها را به هم مرتبط و مابین آنها همگرایی ایجاد کند.

اما گله‌ای که می‌توان در این‌جا مطرح کرد این است که انگار تنها نهادهای مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند که باید به وظایف خود عمل کنند و پاسخگو باشند. مصوبات بالادستی شورای عالی انقلاب فرهنگی و مشخصاً مصوبه سیاست‌های هنرهای نمایشی در حوزه تئاتر برای وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش، علوم، خارجه و فرهنگستان هنر، وظایف و مسئولیت‌هایی تعریف کرده است که احساس می شود چندان به اجرای این وظایف توسط این سازمان‌ها توجه نمی‌شود. این درخواست را از شورای عالی انقلاب فرهنگی دارم که با تمامی نهادها و وزارتخانه‌هایی که به نوعی در حوزه هنرهای نمایشی درگیر هستند، جلساتی را برگزار کند و با توجه به جایگاه بالادستی خود، موجب همگرایی مابین این سازمان‌ها شود.

یکی از اسناد مصوب در شورای عالی انقلاب فرهنگی، نقشه مهندسی فرهنگی کشور است. مرکز هنرهای نمایشی برای اجرایی کردن این سند چه برنامه و راهکارهایی را پیش‌بینی کرده است؟

ما به صورت مرتب با تمام اسناد و قوانین بالادستی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه تئاتر مصوب شده است، سروکار داریم و خودمان را موظف به اجرای آنها می‌دانیم با این نگاه اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که امضای مقام معظم رهبری را پای خود دارد در دستور کار جدی ما است.

ما به صورت مرتب با تمام اسناد و قوانین بالادستی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه تئاتر مصوب شده است، سروکار داریم و خودمان را موظف به اجرای آنها می‌دانیم با این نگاه اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی کشور که امضای مقام معظم رهبری را پای خود دارد در دستور کار جدی ما است و به نظر من با اجرای این سند که با کمک و همیاری شورای عالی انقلاب فرهنگ، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم و سایر نهادها و سازمان‌های مرتبط امکان پذیر است، می‌توانیم آینده این هنر را بنا به ایده‌آل‌های جمهوری اسلامی ایران تضمین کنیم.

مرکز هنرهای نمایشی با همکاری خانه تئاتر چند سالی است که جشنی به عنوان هفته اردیبهشت تئاتر ایران را برگزار می کنند، با توجه به تعیین روز ملی هنرهای نمایشی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیا از سال آینده می‌توانید این جشن را در روز ملی تئاتر برگزار کنید؟

اتفاقاً امسال تجربه بسیار خوبی در این حوزه داشتیم. برخلاف عادت چند سال گذشته که در ایام نوروز سالن‌های تئاتر تعطیل بودند، امسال از ۷ فروردین سالن‌های تئاتر فعال شدند و با اقبال خیلی خوبی نیز از سوی مردم مواجه شدیم. هم هنرمندان حضور بسیار خوبی بر روی صحنه‌ها داشتند و هم مخاطبان بسیار خوب از اجراهای تئاتر استقبال کردند. من معتقدم که این ظرفیتی است که ما در ایام نوروز کمتر به آن پرداخته‌ایم و با معرفی روز ملی تئاتر در ۷ فروردین از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌توان اتفاقات بسیار خوبی را در این ایام رقم زد. خیلی خوشحالم که بالاخره یک روز برای تئاتر کشور از امسال در تقویم خواهیم داشت و چه خوب است که در آن روز هم‌زمان با تمامی هنرمندان جهان، روز تئاتر را گرامی بداریم.

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که چند سالی ایام فاطمیه (س) مصادف با ایام نوروز شده بود به همین دلیل مدیران وقت جشن گرامیداشت روز جهانی تئاتر را در اردیبهشت گزار می‌کردند. طبیعی است که اکنون باتوجه به این‌که ۷ فروردین هم به عنوان روز ملی تئاتر و هم روز جهانی تئاتر است، تمرکز ما بر این باشد که مراسم گرامیداشت روز تئاتر را در همان ۷ فروردین برگزار کنیم و انشاءلله سال تئاتری ایران از روز ۷ فروردین آغاز شود.

در آخر اگر نکته‌ خاصی در مورد تعیین روز ملی هنرهای نمایشی مدنظر دارید، بفرمایید.

بسیار خوشحالم که این فرصت پیش آمد که از این طریق با شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبتی داشته باشم. در این دوره شورای عالی انقلاب فرهنگی مباحث بسیار خوبی در حوزه فرهنگ و هنر مطرح می شود که این به شناخت بسیار خوب اعضای شورا از مقوله هنرو تئاتر بازمی‌گردد. قطعاً جامعه‌ای که به پیشرفت می‌اندیشد حتماً باید به هنر توجه ویژه‌ای داشته باشد. خوشبختانه ما در حال حاضر نشانه‌هایی از این توجه را در جامعه و سیاست‌گذاران آن می‌بینیم که باعث شده هنر به جایگاه واقعی خودش در جامعه نزدیک شود. اما قطعاً برای رسیدن به آن ایده‌ال‌های جمهوری اسلامی ایران ، نیاز به یک همگرایی در همه مدیریت‌ها و نهادهای مرتبط داریم که امیدوارم با مدیریت شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانیم در زمان بسیار کوتاهی به این همگرایی دست پیدا کنیم