سرویس سینمایی هنرآنلاین: فیلم تحسین‌شده "تولد یک ملت" (The Birth of a Nation) به کارگردانی نیت پارکر که درباره برده‌داری در آمریکای قرن نوزدهم است، در حالی جمعه شب (بامداد شنبه به وقت ایران) در جشنواره تورنتو روی پرده رفت که این پروژه مدت‌هاست به خاطر فاش شدن پرونده تجاوز جنسی مربوط به دوران دانشجویی پارکر در مرکز توجه و جنجال قرار دارد. با این حال، تماشاگران بعد از دیدن فیلم ایستاده آن را تشویق کردند.

به گزارش ورایتی، "تولد یک ملت" سال گذشته در سی و سومین دوره جشنواره فیلم ساندنس به یک پیروزی بزرگ دست پیدا کرد و در بخش مسابقه فیلم‌های داستانی آمریکایی، جایزه بزرگ داوران و جایزه تماشاگران را از آن خود کرد. اولین نمایش جهانی فیلم در ساندنس با استقبال فراوان تماشاگران و منتقدان روبرو شد و این فیلم بیش از هر فیلم دیگری مورد تشویق قرار گرفت.

"تولد یک ملت" همان زمان نام خود را به عنوان یکی از رقبای جدی فصل جوایز سینمایی امسال مطرح کرد، اما وقتی افکار عمومی متوجه پرونده مربوط به دوران دانشجویی پارکر در دانشگاه پنسیلوانیا شدند، همه چیز به هم ریخت.

او و هم اتاقی‌اش ژان سلستن در 1999 به تعرض جنسی به یک دختر دانشجوی 18 ساله، در حالی که او مست و بی‌هوش بود، متهم شدند. وقتی دختر موضوع را با پلیس در میان گذاشت، پای هر دو به دادگاه کشیده شد. سلستن در دادگاه مجرم شناخته شد، اما پارکر بعداً از اتهامات تبرئه شد. قربانی در 2013 خودکشی کرد.


نیت پارکر

شرکت فاکس سرچ‌لایت که بهار پیش حق پخش جهانی "تولد یک ملت" را به مبلغ رکوردشکن 17.5 میلیون دلار به خود اختصاص داد، بعد از افشای نقش پارکر در آن حادثه، از او خواست تا حد ممکن از رسانه‌ها دوری کند. در تورنتو، مطبوعات از حضور در یک مهمانی که کمی پیش از نمایش فیلم در هتل شانگری-لا برگزار منع شدند و مراسم فرش فرمز نیز تنها با حضور عکاس‌ها برگزار شد. پارکر مصاحبه نکرد، اما پیش از ورود به سالن انگشتانش را به نشانه پیروزی بالا گرفت.

درام طاقت‌فرسا و احساسی "تولد یک ملت" درباره برده‌ای به نام نت ترنر است که در 1831 رهبری شورش برده‌ها در ویرجینیا را به عهده داشت.

پارکر نه تنها در فیلم نقش ترنر را بازی می‌کند، بلکه کارگردان، تهیه‌کننده و نویسنده هم هست. هفت سال طول کشید تا او توانست این پروژه را به سرانجام برساند. پارکر که تا پیش از "تولد یک ملت" بیشتر به عنوان یک بازیگر شهرت داشت، به کارگزارش گفته بود تا وقتی این پروژه تمام نشده است در هیچ فیلم دیگری بازی نمی‌کند. به گفته خودش، برای ساخت این پروژه پولش را وسط گذاشت و همه چیز را فدا کرد.

بعد از پایان نمایش فیلم در تورنتو، پارکر و دیگر عوامل فیلم روی صحنه آمدند و به تشویق حضار پاسخ دادند. او سخنان خود را با تشکر از فاکس سرچ‌لایت و حامیان مالی "تولد یک ملت" آغاز کرد و گفت: من بیش از آنچه می‌توانید تصور کنید قدردان شما هستم.

در نهایت، نمایشی که شاید باعث اضطراب استودیو بود، بدون حادثه پایان یافت. کسی هنگام نمایش فیلم در سالن، اخلال ایجاد نکرد و بیرون وینتر گاردن تیه‌تر، جایی که فیلم نمایش داده شد هم نشانه‌هایی از اعتراض دیده نشد. در جلسه پرسش و پاسخ "تولد یک ملت" نیز کامرون بیلی گرداننده و مدیر هنری جشنواره تورنتو، بیشتر بر تولید فیلم و میراث ترنر متمرکز بود.

پارکر گفت در 42 مایلی شرق جایی که شورش ترنر در ویرجینیا شکل گرفت، بزرگ شد، اما آنجا هیچ بنای یادبودی از مردی نیست که در اوایل قرن نوزدهم دیگر برده‌ها را به شورش علیه اربابان خود ترغیب کرد. پارکر تاکید کرد بعد از آنکه بازیگر شد و ماجرای ترنر را فهمید، ساخت فیلمی درباره او دغدغه همیشگی‌اش شد.

پارکر گفت هرچند صاحبان برده‌ها در نهایت شورش ترنر را به سختی سرکوب کردند و کوشیدند میراث او را پاک کنند، اما نقش او در تاریخ محفوظ است و داستان زندگی او دائم گفته خواهد شد.

پارکر گفت: او همان لحظه‌ای میراث خود را محکم کرد که تبر را برداشت.