به گزارش هنرآنلاین ، توحید الاسلام در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص موسیقی پاپ و جایگاه آن در بین مردم گفت: موسیقی پاپ، موسیقی مردمی است و شاید یک سبک نباشد اما به صورت یک متد و علاقه در بین مردم رایج شده است، حتی می تواند موسیقی راک، بلو،جز یا کانتری و هر نوع موسیقی دیگری را جزء موسیقی پاپ قرار داد.

او با بیان اینکه موسیقی پاپ بیشترین بعد تجاری را به خود گرفته است، اظهار کرد: شاید یکی از پردرآمدترین و پرسود ترین هنرهای رایج در دنیا، موسیقی پاپ باشد و این امر نشات گرفته از آن است که مردم بیشتر به ظاهر توجه می کنند و این موضوع شاید مقداری از اصل هنر آن کاسته باشد و طبیعی است هرآنچه که جنبه مالی به خود می گیرد، بعد فنی آن نیز کاسته می شود.

این خواننده پاپ با اشاره به اینکه در عین حالی که به تکنیک های موسیقی پاپ توجه و علایق مردم را ارضا می کند، می توان به صورت علمی به آن پرداخت، تصریح کرد: آنچه که در دنیا در خصوص موسیقی پاپ مشاهده می شود، یک موسیقی مردمی است که بیشتر به ابعاد مالی و ظاهری آن توجه می شود.

او با بیان اینکه به واسطه موسیقی پاپ، حرفه های جدیدی شکل گرفته است، ادامه داد: به طوریکه شرکت هایی که کار تجارت موسیقی را انجام می دهند، تهیه کنندگانی با نام تهیه کننده موزیک به وجود آورده اند، که شاید در دوره موسیقی کلاسیک یا جز چنین حرفه ای و سازماندهی شده به موسیقی نگاه نشده بود.

این مدرس موسیقی بیان کرد: شاهد اجرای کنسرت های موسیقی پاپ در جهان هستیم که در هر اجرا چندین برابر جمعیت موسیقی محلی، فولک و ... در یک شب جذب مخاطب می کنند که نشانگر جایگاه بالای موسیقی پاپ در دل مردم هستند . همچنین در استقبال از آلبوم ها، اشعار و ... مهر تایید بر این صحبت است.

جایگاه موسیقی پاپ در جهان و ایران

او عنوان کرد: از سال 2000 میلادی به بعد موسیقی پاپ بیش از پیش همه گیر شد و اصولا خوانندگان پاپ دارای معروفیت بیشتری شدند، به طوریکه حرف اول را در بحث موسیقی می زنند، اما این بدان معنا نیست که همه خوانندگان موسیقی پاپ، خوانندگان توانایی هستند، به گونه ای که برخی از خوانندگان موسیقی پاپ، خوانندگان متوسط و متوسط رو به ضعیف هستند اما به دلیل اینکه نوع موسیقی آنها پاپ است، در بین مردم از جایگاهی برخوردارند.

الاسلام در خصوص پیدایش موسیقی پاپ در ایران، اذعان کرد: از دوره قاجار موسیقی پاپ در ایران شکل گرفت، اما نه به شکل امروزی. اما دهه 70 میلادی (50 شمسی)، دهه طلایی موسیقی پاپ ایران است و با ظهور خوانندگان قدرتمندی که پایه گذار موسیقی پاپ در ایران شدند، پاپ به شکل امروزی شروع به شکل گیری کرد.

او با بیان این مطلب که موسیقی آن دهه تفاوت زیادی با موسیقی امروز داشت اما به هر حال به نگرش مردم آن دوره توجه شده است، تاکید کرد: دهه 70 میلادی دهه طلایی موسیقی ایران بوده است که بزرگان موسیقی در ایران به وجود آمده اند، با اینکه چند دهه از آن دوران می گذرد، شاید دیگر معروفیت خوانندگان آن دوره دیگر به وجود نیامد.

این مدرس موسیقی افزود: در دهه 70 شمسی شاید به دلیل محدودیت و اینکه پذیرش موسیقی به این صورت نبود، در نتیجه خوانندگانی با یک ژانر خاصی که بیشتر به صورت تلفیقی از موسیقی سنتی، محلی و فولکر نشات گرفته بود، وارد عرصه موسیقی شدند، که می توان به بیژن خاوری، مهرداد کاظمی و ... اشاره کرد.

او با اشاره به اینکه، موسیقی پاپ در 10 سال اخیر ( از سال 83 به بعد) دچار تغییرات عجیب شده، اضافه کرد: برخی خوانندگان سعی برآن داشتند که کارهای خود را به روزتر و موسیقی خود را به موسیقی پاپ جهان نزدیکتر کنند و می توان به جرات گفت که از آن زمان تا کنون موسیقی پاپ ایران رشد چشمگیری داشته است و توانست تا حدی استانداردهای خود را پیدا کند.

این خواننده موسیقی پاپ ادامه داد: خوشبختانه ایران درحوزه ضبط موزیک، سخت افزارها و ... نیز به روز تر شده است، ضمن آنکه سرمایه گذاری در این حوزه افزایش یافت، به گونه ای که در گذشته شاید 2 یا 3 استودیو خوب در ایران بود، اما اکنون بالغ بر 60 استودیو خوب را می توان نام برد که نشان دهنده پیشرفت و رشد موسیقی پاپ در ایران است.

موسیقی پاپ با کدام خوانندگان درخشید؟

او در خصوص افزایش همکاری اداره ارشاد اسلامی با خوانندگان نیز گفت: هم اکنون شاهد هستیم که اجراهای موسیقی پاپ بیشتر شده و همچنین خوانندگانی که تحصیلات موسیقی داشتند، بیشتر وارد عرصه موسیقی پاپ شدند. به گونه ای که رضا یزدانی پایه گذار موسیقی راک در ایران، کوروش یغمایی بنیان گذار موسیقی راک و بلوز ایران و همچنین پاپ تلفیقی با خوانندگان محمد اصفهانی، احسان خواجه امیری و ... شد.

الاسلام با اشاره به ورود سایر خوانندگان به عرصه موسیقی پاپ و در نهایت شاخ و برگ گرفتن این موسیقی در ایران، تصریح کرد: در حوزه موسیقی پاپ احساسی، خوانندگانی مانند مازیار فلاحی، فریدون آسرایی، بابک جهانبخش و ... و در حوزه موسیقی پاپ کلاسیک با خوانندگانی مانند حامی، مانی رهنما، نیما مسیحا و... موسیقی پاپ ایران چار دگرگونی مطلوبی شد و در مجموع از سال 83 تا کنون موسیقی پاپ ایران دچار تحولات خاصی شده و به سمت استانداردهای جهانی گام برداشته است. اما ناگفته نباشد که موسیقی پاپ ایران با جهان از لحاظ فنی، دانش و امکانات فاصله زیادی دارد.

جایگاه بالای موسیقی پاپ ایران در کشورهای منطقه

این مدرس موسیقی اعلام کرد: لازم است که مسئولین حوزه موسیقی به میدان آمده و کمک کنند تا موسیقی پاپ ناسالم و یا موسیقی که احساس می شود، مضر است را از موسیقی پاپ سالم جدا کنند. به طوریکه در این دهه اخیر یک سری خواننده به میزانی ضعیف کار کرده اند به طوریکه موسیقی را با دید تفریح نگاه کرده اند و معتقدیم اسم آنها را نباید خواننده گذاشت، زیرا اصالت موسیقی را دچار خدشه کرده اند و عکس این موضوع نیز وجود دارد، به گونه ای که کارهای بسیار فاخری در این حوزه داشته ایم که شاید ایران با موسیقی پاپ در دنیا شناخته تر شده باشد.

او با اشاره به جایگاه موسیقی پاپ ایراین در کشورهای منطقه اظهار کرد: در کشور ترکیه، عربستان و به طور کل در کشورهای همسایه، موسیقی پاپ ایران طرفداران بسیاری دارد ، به طوریکه خوانندگان ترک موسیقی پاپ ایران را بازخوانی می کنند و این نشانگر این است که موسیقی پاپ ایران می تواند جایگاه مناسبی در سطح جهان نیز داشته باشد، اما به شرط اینکه قوی کار شود و مسئولین آن را به سمت صحیح هدایت و حمایت کنند.

علم جایگزین تعصبات

الاسلام عنوان کرد: در برخی مواقع لغو کنسرت‌ها، عدم اعطای مجوز برای آلبوم‌ها و یا سخت گیری های بی موردی که در این حوزه انجام می شود، کار را دچار مشکل می کند که معتقدم باید تعصبات کنار گذاشته شود تا بتوانیم موسیقی پاپ سالم و غنی را در سال های آینده بوجود آوریم.

این فعال حوزه موسیقی بیان کرد: اداره ارشاد باید به صورت علمی به حوزه موسیقی ورود پیدا کند و اجازه ندهد که هر کس اراده کرد، بتواند وارد این حوزه شود. برخی اوقات شاهد این هستیم که برخی دارای صدا و علم موسیقی نیستند ، اما متاسفانه در حوزه موسیقی در حال کار هستند.

او اظهار کرد: موسیقی سنتی و اصیل یک موسیقی واقعا فاخر است و شکی در آن نیست، همچنان موسیقی مذهبی، مقامی و ... همه جایگاه خود را دارند، اما آنچه که واضح و روشن بوده و در جامعه نیز خود را نشان داده است، طرفداران زیاد و بیشمار موسیقی پاپ است و شاید کنسرت موسیقی پاپ حتی یک خواننده درجه 4 آنقدر بتواند سالن را پر کند که یک خواننده موسیقی سنتی نتواند، البته این اشکال موسیقی سنتی نیست، شاید این اشکالی است که در جامعه ریشه کرده است.

این خواننده پاپ با اعتقاد بر اینکه، همه موسیقی ها ارزش های خاص خود را دارند اما اکنون موسیقی پاپ در بین مردم مخصوصا در بین جوانان بیشتر نفوذ پیدا کرده است، اذعان کرد: اگر حمایت های لازم از موسیقی پاپ صورت گیرد، می توان با اجرا در سایر کشورها باعث درآمدزایی شد، ضمن آنکه در داخل کشور نیز باعث درآمدزایی می شود.

او با اعتقاد به اینکه هر خواننده باید صدای مخصوص خود داشته و از تقلید صدای دیگران بپرهیزد، تصریح کرد: در بین خوانندگان ایرانی افرادی وجود دارند که سبک خاص خودشان را ایجاد کرده اند و زمانی که فرد صدای این خواننده را گوش می کند به یاد او می افتد که این امر، بسیار ارزشمند است، مثلا رضا صادقی،ناصر عبدالهی، احسان خواجه امیری، مازیار فلاحی، حامی، علی زندوکیلی، سیامک عباسی و .... که صدای مخصوص به خودشان را دارند و هر کاری از آنها را بشنوید، تشخیص می دهید که مثلا رضا صادقی است که نشان دهنده موفقیت آنها است و توانسته در ایران با اجرای سبک و صدای خاص خودشان مخاطبان فراوانی را جذب کنند.

توحید الاسلام با اشاره به عوامل موفقیت خواننده، ابراز کرد: خواننده فقط به قدرت صدا نباید تکیه کند، بلکه باید در کنار آن دانش نیز داشته تا با تکنیک ها و ظرافت های صدا آشنا باشد، ضمن آنکه انتخاب شعر، استفاده از اشعار مناسب، آهنگ ساز خوب و داشتن یک صدای مخصوص؛ از عوامل موفقیت یک خواننده و یک کار هستند.

کرمان شهر کنسرت ها

او با بیان این مطلب که در چند سال اخیر موسیقی پاپ در حال پیدا کردن، جایگاه خود است، ادامه داد: اکنون شاهد اجرای کنسرت های موسیقی متعددی در سطح کشور هستیم حتی صدا و سیما به سمت و سویی در حال حرکت است که بتواند موسیقی پاپ را به مردم معرفی کند و مثلا برنامه "شب کوک" منتقدان زیادی داشت و آن را یک برنامه سطح پایین می دانستند، اما از نظر بنده این برنامه یک حرکت مثبت و یک برنامه مخصوص موسیقی بود، همچنین در شبکه تهران به حوزه موسیقی پرداخته است و یا تیتراژ فیلم ها به سمت موسیقی پاپ روی آورده است.

این مدرس موسیقی، موسیقی سنتی را یک موسیقی فاخر دانست و اظهار کرد: این اتفاقات نشانگر این است که وزارت ارشاد حمایت های خوبی در حوزه موسیقی پاپ انجام می دهد، اما باید حمایت ها هدفمند باشد، بطوریکه به برخی از خوانندگان قدرتمند، مجوز داده نمی شود و در مقابل مشاهده می کنیم که یک خواننده سطح پایین هر روز آلبوم بیرون می دهد و اجرای کنسرت دارد.

او با اشاره به نحوه برخورد اداره کل ارشاد اسلامی استان کرمان تاکید کرد: کرمان جزء آن شهرهایی است که لغو کنسرت در آن بسیار پایین است و این موضوع بسیار جالب است، به گونه ای که استان کرمان یکی از استان های خوب کشور در زمینه برگزاری کنسرت است و به طور متوسط هفته ای یک اجرای کنسرت در کرمان شاهد هستیم و این یک موضوع مثبت است و از مسئولینی که در این حیطه کار می کنند باید تقدیر و تشکر کرد.

توحید الاسلام با تاکید بر اینکه موسیقی پاپ در استان کرمان کاملا حمایت می شود، عنوان کرد: کنسرت های مختلف از خوانندگان در کرمان اجرا می شود و هنوز مشاهده نکرده ایم که کنسرتی در میانه راه لغو شود، کاری که در سایر شهرهای کشور اتفاق می افتد این را باید به مسئولین کشور گفت که زمانی موسیقی مجوز و آلبوم دارد، لغو کنسرت دیگر چه معنا دارد؟

او ادامه داد: امیدوارم همانگونه که در کرمان از موسیقی حمایت می شود در سایر شهرهای ایران نیز حمایت شود، اما متاسفانه یکی از مشکلات بزگ استان کرمان در این است که خود هنرمندان کرمانی، مقداری گوشه گیری می کنند و به سمت تولید آثار خود نمی روند.

توحید الاسلام خاطر نشان کرد: متاسفانه بسیاری از سرمایه داران کرمانی حاضر به سرمایه گذاری در حوزه موسیقی نیستند و از همه سرمایه گذاران درخواست می کنم که در حوزه فرهنگی - هنری نیز سرمایه گذاری کنند و معتقدم اگر اتفاقی در حوزه فرهنگی رخ دهد، بازخورد آن برای کل استان خواهد بود، به طوریکه یک استان را می توان از نام هنرمندش شناخت.

کرمانی ها هنرمندان بومی شهر خود را نمی شناسند

اما عظیم صادقی یک فعال حوزه موسیقی با ابراز گلایه از مردم کرمان که مانند سایر استان های دیگر از هنرمندان بومی خود حمایت نمی کنند، گفت: استان کرمان هنرمندان توانایی دارد، اما کرمانی ها آنها را نمی شناسند و مورد حمایت لازم قرار نمی دهند.

او عنوان کرد: به طور مثال توحید الاسلام که مدرس، آهنگساز، خواننده و تحصیل کرده در رشته موسیقی است و در چند سال اخیر رتبه های کشوری و استانی زیادی در حوزه موسیقی کسب کرده است، را آیا کسی از کرمانی ها نام او را شنیده اند؟

گفتنی است، توحید الاسلام خواننده پاپ کرمانی تاکنون توانسته است افتخارات زیادی را در سطح استانی و کشوری از جمله؛ رتبه اول در بخش گروهی در سال 1391 در سطح کشور، رتبه اول کشوری در سال 92 در جشنواره میناب، رتبه اول آهنگسازی کشور در سه سال پی در پی در جشنواره های همدان، هرمزگان و میناب، رتبه اول کشور در رهبری کر در سال 92 و 93 کسب کند ضمن آنکه، توحید الاسلام به عنوان نخبه هنری استان در سال 91 معرفی و 12 سال رهبر گروه کر آزاد آوای مهر استان کرمان را عهده دار بوده است. آلبوم جدید توحید الاسلام متشکل از 8 قطعه است که تا کنون 2 قطعه از این آلبوم در بزرگترین سایت رسمی موزیک داخل کشور (سایت موسیقی ما) منتشر شده است و با استقبال بی نظیر مردم سراسر کشور روبرو بوده است و کار این خواننده در جمع محبوب ترین قطعات صد روز اخیر موسیقی کشور در کنار بزرگان موسیقی قرار گرفته است.