سرویس موسیقی هنرآنلاین: علی‌اصغر شاه‌زیدی خواننده، ردیف دان و عضو هیئت‌داوران دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان در تشریح کیفیت این فستیوال گفت: میزان استقبال تفاوت چندانی با سال گذشته نداشت. تفاوت زیادی هم به لحاظ صدایی با یکدیگر نداشتند. رده‌ سنی ج از بقیه رده‌ها بهتر بودند، اما در کل شرکت‌کننده‌ها یکنواخت می‌خواندند که متأسفانه ناامیدکننده است.

وی افزود: این موضوع به شیوه‌های آموزشی و خود اساتید آواز برمی‌گردد. متأسفانه هنرجوها آوازشان را صرفاً به تقلید از استاد شجریان با "یارا" شروع می‌کنند و بسیار تحت تأثیر آواز ایشان هستند. دلیل این امر هم خانه‌نشین شدن اساتید آواز به دلایلی است که آواز ما از دوره‌ای به آواز یک‌بعدی تبدیل شد و آن بُعد استاد شجریان بودند. به همین خاطر همه شبیه یکدیگر می‌خوانند. لحنشان درست نیست، شعر را اکثراً درک نکرده‌اند. جشنواره‌ای که با این همه زحمت برگزار می‌شود باید اصلاحاتی در آن صورت بگیرد.

او ادامه داد: به هر حال برگزاری چنین جشنواره‌ای قطعاً تأثیرگذار است، چرا که هنرجوها برای شرکت در آن باید خود را آماده کنند. اما مثلاً برای رفتن به جنگ نباید با تفنگ پلاستیکی در صحنه‌ نبرد ظاهر شد. کسی که می‌خواهد بجنگد باید وسایل جنگی روز در اختیارش باشد. برای شرکت در این جشنواره هم هنرآموز باید شعر بداند، سبک آوازی بداند، آثار اساتید را گوش کند و بیاموزد، و متنوع بخواند.

شاه زیدی درباره حمایت از شرکت‌کنندگان گفت: بنده پیشنهاد دادم کلاس‌هایی برگزار شود، مثلاً یک روز در ماه، و حتی از آوازخوان‌هایی که این روزها کنسرت می‌دهند و کار موسیقی می‌کنند خواسته شود که در این کلاس‌ها حضور داشته باشند. باید کار اصولی و پایه‌ای صورت بگیرد. غیر از این، هنرجو در جشنواره شرکت می‌کند و اگر مقامی هم بگیرد دچار توهم می‌شود.

---------

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 7 تا 24 شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.