سرویس سینمایی هنرآنلاین: سوئد کمدی/درام "مردی به نام اوه" (A Man Called Ove) به کارگردانی هانس هولم را به نمایندگی از خود برای حضور در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2017 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم با بازی رولف لاسگارد درباره اوه، یک مرد 59 ساله مردم‌گریز و غرغرو است که وقتی یک خانواده مهاجر با او همسایه می‌شود، زندگی‌اش تغییر می‌کند. "مردی به نام اوه" در سینماهای سوئد بسیار موفق بود و بیش از 20 میلیون دلار فروخت. برای مقایسه فیلم "جنگ‌های ستاره‌ای: نیرو بیدار می‌شود" در این کشور 21 میلیون دلار به دست آورد.

بهار پارس بازیگر و کارگردان سوئدی/ایرانی که در شیراز به دنیا آمده، از دیگر بازیگران "مردی به نام اوه" است.

شرکت میوزیک باکس فیلمز "مردی به نام اوه" را از 30 سپتامبر در آمریکای شمالی اکران می‌کند. فیلم از روی کتابی پرفروش به همین نام نوشته فردریک باکمان ساخته شده است.

سوئد تاکنون 14 بار در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد دریافت جایزه شده و سه بار برای فیلم‌های "چشمه باکرگی" (1960)، "همچون در یک آینه" (1961) و "فانی و الکساندر" (1983)، هر سه به کارگردانی اینگمار برگمان، این جایزه را دریافت کرده است. این کشور آخرین بار در 2004 با فیلم "آن‌طور که در بهشت هست" ساخته کی پولاک نامزد جایزه فیلم خارجی‌زبان شد.

سوئد سال گذشته فیلم "یک کبوتر روی شاخه‌ای نشست و به هستی فکر کرد" به کارگردانی روی آندرشون برنده شیر طلای جشنواره ونیز را به اسکار فرستاد که نتوانست به فهرست نامزدها راه پیدا کند.


"درگیری"

در همین حال، مصر با فیلم "درگیری" (Clash) به کارگردانی محمد دیاب که امسال در بخش جنبی نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشت، در اسکار شرکت می‌کند.

داستان این فیلم اکشن در دوران جنگ داخلی اخیر در مصر روی می‌دهد و درباره گروهی از مردم با پیشینه متفاوت است که بعد از بازداشت در یکی از ده‌ها درگیری‌ خشونت‌آمیز در شهر توسط پلیس بازداشت می‌شوند. "درگیری" در کن مورد توجه منتقدان قرار گرفت و دبرا یانگ منتقد هالیوود ریپورتر از آن به عنوان فیلمی "پرقدرت و آزاردهنده" یاد کرد که حاضر به جهت‌گیری نمی‌شود.

مصر تاکنون 30 بار در رقابت اسکار فیلم خارجی‌زبان شرکت کرده، اما هیچ‌وقت نامزد نشده است، اما در 2013 فیلم "میدان" به کارگردانی جیهان نجیم از این کشور به فهرست پنج نامزد نهایی بخش اسکار بهترین مستند بلند راه پیدا کرد.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی، سوم اکتبر 2016 (12 مهر) است. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2015 تا 30 سپتامبر 2016 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.