به گزارش هنرآنلاین، به نقل از ستاد خبری شانزدهمین جشنواره صنعت چاپ، مراسم جشن صنعت چاپ با حضور مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان کشور، کارشناسان اداره چاپ و نشر و نمایندگان تشکل‌های صنعت چاپ روز پنج‌شنبه(11 شهریورماه) همزمان با روز ملی صنعت چاپ در مجتمع فرهنگی هنری کومش در سمنان برگزار شد.

محمدمهدی احمدی؛ مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی اداره چاپ و نشر عنوان کرد: 12 هزار ساعت کلاس‌های آموزشی برای اصحاب حوزه صنعت چاپ در دو سال گذشته برگزار شده است تا فعالان این حوزه با تکنولوژی جدید آشنا شوند.

وی افزود: بسیاری از فعالان این حوزه با صنعت سنتی آشنا بودند و این آموزش‌ها سبب شد تا با تکنولوژی‌های جدید آشنا شوند.

احمدی همچنین از اعزام کارشناسان صنعت چاپ در استان‌ها به نمایشگاه‌های بین‌المللی چاپ خبر داد و گفت: کارشناسان صنعت چاپ استان‌ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در این حوزه فعالیت دارند، به نمایشگاه‌های بین‌المللی اعزام خواهند شد تا با تازه‌های حوزه چاپ و تکنولوژی آشنا شوند.

مدیرکل امور استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره فعال نبودن برخی از چاپخانه‌ها نیز گفت: بخشی از کم‌فعالیت بودن چاپخانه‌ها به دلیل عدم آشنایی با تکنولوژی جدید و کوچک بودن واحد صنعتی‌شان و بخشی از آن مشکلات اقتصادی است. خوشبختانه با تعاملی که با بانک‌ها داشته‌ایم وام‌هایی به این بخش اختصاص خواهد یافت و این حوزه قوت خواهد یافت.

همچنین در این نشست غلامرضا شجاع؛ مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان کشور نیز اظهار کرد: تقاضای ما از مدیران چاپ سمنان این است که همین تعداد محدود چاپخانه‌های موجود در استان که کم‌کار و دارای مشکلات هستند، حفظ شود.

شجاع با بیان اینکه مشکل اساسی در هدایت سرمایه‌گذاری حل خواهد شد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید کمیته هدایت سرمایه‌گذاری تشکیل دهد و از متخصصان دانشگاهی دعوت کند که کدام استان‌ها پتانسیل سرمایه‌گذاری برای صنعت چاپ را دارا هستند.

وی بیان داشت: در کل کشور، 5 هزار واحد چاپی موجود است که 50 درصد از این‌ها در استان تهران است و مابقی واحدهای چاپی به‌صورت پراکنده در استان‌های مختلف فعالیت دارند. این واحدها، اشتغال‌زایی به‌صورت مستقیم به‌صورت 100 هزار نفر دارند؛ ولی به‌صورت غیرمستقیم و کارهای جانبی افراد بی‌شماری را زیرپوشش قرار می‌دهند و باید گفت صنعت چاپ نقش اساسی در گردش مالی و اشتغال‌زایی کشور دارد.

نماینده اتحادیه فعالان چاپ سراسر کشور تصیرح کرد: قانون مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است که چاپخانه‌ها باید از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه تأسیس بگیرند و این وزارتخانه قانوناً حق ندارد در مسائل دیگر دخالت کند.

غلامرضا شجاع در پایان تصریح کرد: در استان سمنان یک عده پروانه کسب دارند و پروانه ارشاد ندارند و این خلاف قانون است. در حوزه چاپ باید اول وزارت ارشاد اجازه پروانه را بدهد و بعد اتاق اصناف به واحد چاپی اجازه دهد که بتواند پروانه کسب بگیرد.

همچنین محمدرضا سوقندی؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در جمع فعالان حوزه صنعت استان سمنان با اشاره به فعالیت چاپخانه‌ها در این استان گفت: استان سمنان دارای 78 واحد چاپخانه بوده و 20 واحد دیگر با موافقت اصولی در مسیر راه‌اندازی قرار گرفته است.

وی افزود: از مجموع 78 واحد چاپخانه موجود در استان، 32 واحد در سمنان، 17 واحد در شاهرود، هفت واحد در دامغان، 17 واحد در گرمسار و پنج واحد در مهدی‌شهر مشغول به فعالیت هستند.

بر اساس این گزارش، در پایان این همایش از پیشکسوتان حوزه چاپ استان سمنان، سیدعباس مشیری، حسین زاهدنیا، یدالله ربانی و حسین فوادیان تقدیر شد. همچنین اعضای کمیسیون تخصصی چاپ استان رضا طاهریان، مهدی منشی‌زادگان و محمدعلی صفاییان مورد تجلیل قرار گرفتند.