به گزارش هنرآنلاین ، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع "معماری ایرانی- اسلامی و ضرورت احیای آن" با حضور علی تهرانی مقدم(مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) و محمدرضا قربانی پارام(استاد دانشگاه و کارشناس معماری) روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

در ابتدای این برنامه، محمدرضا قربانی پارام(استاد دانشگاه و کارشناس معماری) درباره معماری گفت: معماری ترکیبی از فرهنگ، باورها و داشته‌های یک ملت است. معماری یک کار هنری است که کالبد آن با مصالح ساختمان برای آرامش و رفاه بشر است.

وی افزود: معماری پیش از اسلام سینه به سینه از مکتب خسروانی منتقل می‌شد و بعد از دوران اسلام این معماری پیشرو زیباتر شد. معماری بعد از اسلام، دنیا را آیینه آخرت می‌داند. ما در باغ‌های ایرانی و تمام ساخته‌های آن دوران آثار فرهنگی اسلام را می‌بینیم. در حال حاضر نوعی بهت زدگی به وجود آمده است.

در ادامه، تهرانی مقدم(مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام) درباره معماری ایرانی- اسلامی با دیدگاه تاریخی نسبت به سیاست‌های کلان این حوزه گفت: از سال 77 تا به امروز بیش از 28 سیاست کلی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی شده و مقام معظم رهبری آن را ابلاغ کردند. یکی از این سیاست‌ها مربوط به شهرسازی است که در 27 مهرماه 81 تصویب و در 29 بهمن ماه ابلاغ شد.

مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: عمده‌ترین گفتمان از آن سال به تا امروز در راستای الگوی ایرانی- اسلامی پیشرفت است. از این منظر با یک تحلیل محتوای ساده رهبر معظم انقلاب هدف انقلاب را ایجاد تمدن نوین اسلامی نامگذاری و بیان کردند.

وی با اشاره به سیاست‌های یازده گانه در بخش معماری توضیح داد: یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها مکان یابی بر اساس آمایش سرزمین و استعدادیابی است. وقتی برای طرح‌های کلان آمایش سرزمین نداریم؛ مشکل ایجاد می‌شود. خاک، منابع آب، ایمنی، تعیین ابعاد کالبدی شهرها در توسعه افقی و عمودی با تأکید بر هویت ایرانی-اسلامی یکی دیگر از مباحث است.

تهرانی مقدم افزود: هماهنگ سازی مقررات برای تصویب و توسعه عمران شهری، تأمین منابع پایدار برای حفظ هویت حفظ هویت تاریخی و نوسازی بافت‌های قدیمی، ساماندهی بافت‌های حاشیه ای نیز یکی از مسائل مورد توجه در این سیاست‌هاست.

مشاور دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ما 28 سیاست کلی داریم و در افق چشم انداز 20 ساله که از برنامه چهارم توسعه شروع می‌شود، در بندهای مختلف شاهد بروز و ظهور و توجه به مسأله مسکن و شهرسازی بودیم و عدم توجه در تمام زمینه‌ها وجود دارد.

وی افزود: در برنامه چهارم توسعه به معماری اسلامی ایرانی توجه شده و در برنامه پنجم این سیاست‌ها وجود دارد و در سیاست‌های ابلاغی برنامه ششم این بند دوباره تکرار شده است. علت رعایت نشدن این سیاست‌ها از منظر تمدن و فرهنگ تهاجم فرهنگی، در فقدان بومی سازی معماری بوده است.

برنامه"گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می‌رود و علاقه مندان می‌توانند برای دسترسی بهتر به سایت این شبکه مراجعه کنند.