سرویس موسیقی هنرآنلاین: هادی منتظری نوازنده و پیشکسوت عرصه موسیقی روزهای شلوغی را می‌گذراند، یکی از این دل‌مشغولی‌ها حضور به‌عنوان داور بخش کمانچه در دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان است.

با او به این بهانه گفت‌وگو کرده‌ایم:

نظرتان درمورد اجراهای جشنواره موسیقی جوان چیست؟

من وقتی به زمان ورود خودم به دانشگاه برمی‌گردم و یادم می‌آید که تعداد ما به 10 نفر هم نمی‌رسید، واقعاً خیلی خوشحال می‌شوم که جوانان امروز آن‌قدر علاقه‌مند و پیگیرند و به خوبی ساز می‌نوازند. در مجموع راندمان کار، جالب و رضایت‌بخش است.

نسبت به سال گذشته، پیشرفتی در شرکت‌کنندگان حاصل شده است؟

جوانان شرکت‌کننده این دوره تقریباً در همان رنج فنی دوره گذشته قرار دارند.

اکول و استایل شرکت‌کنندگان چگونه است؟

اکثراً خوب بودند، به جز یکی دو نفر که طبیعتاً باید معلمشان به آن‌ها آموزش بدهد. معمولاً بچه‌ها در یک مقاطعی معلمشان را عوض می‌کنند و به محضر اکثر اساتید می‌رسند و این اتفاق خوشایندی است که آن‌ها فقط به یک استاد بسنده نمی‌کنند.

رفع اشکال در این جوانان را وظیفه خود جشنواره می‌دانید؟

اگر بخواهیم عمیق‌تر به این مسئله نگاه کنیم، باید برای این جوانان مسترکلاس گذاشته شود تا راندمان کار بالا رود.

این جشنواره تا چه اندازه در پیشرفت جوانان شهرستانی که از امکانات کمتری برخوردارند، مؤثر است؟

به قول استاد شهناز، بخش عمده‌ای از هنر باید ذاتی باشد. یعنی باید حس در وجود نوازنده، بالقوه باشد و سپس به حالت بالفعل دربیاید. مثلاً یک آقایی از همدان به این جشنواره آمده بود که در بخش ردیف خیلی خوب بود، او تا به حال نزد استاد به‌نامی تحصیل نکرده بود و حالا قرار است به محضر آقای کامکار برسد. بخش عمده هنر، ذاتی است و طبیعتاً اگر بستر آماده‌سازی مهیا شود، شرایط برای نوازندگان مستعد، بهتر نیز خواهد شد. در مجموع، برگزاری سالی یک بار برای جشنواره موسیقی جوان و همین‌طور جشنواره موسیقی فجر، کم است و اگر رشد بیشتری را انتظار داریم، باید به بهانه‌های مختلف این جشنواره‌ها تکرار و اضافه شوند.

هیئت‌داوران چه کمکی می‌توانند به جوانان بکنند؟

ما واقعاً کاری از دستمان برنمی‌آید.

شرکت‌کنندگان این جشنواره، حتی یک ساز استاندارد و خوب هم ندارند. بهتر نیست که به آن‌ها یک ساز مناسب هدیه داده شود؟

بله کاملاً همین‌طور است و چه پیشنهاد خوبی ارائه کردید. من همین‌جا می‌توانم مطرح کنم که به جای پول، یک ساز مناسب به جوانان اهدا کنیم.

خود شما مشغول چه فعالیتی هستید و آیا برنامه‌‌های اجرایی دارید؟

بله. به تناوب برنامه‌های اجرایی دارم. مثلاً هفته پیش رونمایی کتاب استاد اسماعیل تهرانی بود که از من دعوت کردند و من تک‌نوازی کردم. دوم مهرماه هم برای بزرگداشت استاد دهلوی و خانم دهلوی دعوت هستم. ماه گذشته نیز از طرف موزه هنرهای معاصر به یک نمایشگاه نقاشی در آلمان دعوت شدم و به آن کشور رفتم. در آموزشگاه هم تدریس می‌کنم و خدا را شکر اوضاع خوب است.

--------

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 7 تا 24 شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.