سرویس موسیقی هنرآنلاین: داود گنجه‌ای نوازنده شناخته‌شده ساز کمانچه و عضو هیئت‌مدیره خانه موسیقی درباره اجراهای این بخش در دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، گفت: من 37 سال است که در وزارت ارشاد کار می‌کنم و بیشتر به داوری مسابقات می‌پردازم، آنچه عیان است، نبود هیچ برنامه‌ای برای آینده جوانان است. آینده جوانان در گرو زحماتشان است.

گنجه‌ای ادامه داد: البته در این جشنواره که در دوره دهم آن قرار داریم، خیلی انگیزه خوبی برای جوانان ایجاد می‌شود. همین رقابت‌های سالم باعث می‌شود که زمینه خلاف از بین برود و ذهن جوانان به سمت مسائل مخرب نرود. بنابراین جوانان شرکت‌کننده در این جشنواره هر ساله خوب هستند و این مدیران هستند که باید دوره ببینند و به قول سهراب سپهری، چشم‌هایشان را با یک آب دیگر بشویند.

وی افزود: هنر یکی از ارکان مهم فرهنگ هر ملت است. هنر را از فرهنگ یک کشور بگیرید، هیچ‌چیز از آن نمی‌ماند. رئیس‌جمهور، پادشاه و مسئولین کشور همواره آمده و رفته‌اند ولی استادی که زحمت هنر کشیده است تا ابد در ذهن مردم باقی خواهد ماند، چون هنر اثرگذار است.

او ادامه داد: جوانان موسیقی خیلی پیشرفت کرده‌اند چون 50،60 سال پیش که ما در نوجوانی ساز می‌زدیم، هیچ‌وقت به قدرت این جوانان نوازندگی نمی‌کردیم. آن زمان هیچ‌گاه ابزار موسیقی به اندازه امروز در دسترس نبود. امروز نوارهای موسیقی، معلم‌ها و دبیران فراوانی وجود دارند که جوانان می‌تواند برای تحصیل به آن‌ها رجوع نمایند. ما آن زمان برای یادگیری یک گوشه موسیقی، هزار نوع مصیبت را به جان می‌خریدیم ولی در عوض، آن زمان آزادی بود و امروز جوانان در تنگناهای اقتصادی قرار دارند. وضع جوانان امروز مناسب نیست و وقتی ساز در اختیارشان نباشد، مانند جراح خیلی خوبی می‌مانند که چاقوی جراحی در اختیارش نیست. من پیشنهاد می‌کنم که به نفرات برگزیده این جشنواره یک ساز هدیه داده شود.

گنجه‌ای همچنین گفت: کشور ما تابع ولایت است و ارگان بزرگی دارد. مسئول فرهنگ این مملکت، بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. جناب آقای مرادخانی هم که به عنوان معاون امور هنری این وزارتخانه، اهل هنر هستند و عشق این کار را زیاد دارند. من جشنواره موسیقی جوان را به خاطر تسلسلی که داشته، خیلی موفق می‌بینم و همیشه رو به پیشرفت به بوده است. ما موزیسین‌های خیلی خوبی داریم که با تفکّر عالی هستند و می‌تواند در آینده چراغ راه دیگران باشند.

این هنرمند تأکید کرد: فکر کردن به جوانان، مهم‌ترین وسیله تعلیم و تربیت ماست. اگر شما بتوانید 100 الی 500 جوان را در یکجا جمع کنید تا با یکدیگر ساز هدف‌دار و غیر مخرب بنوازند، نصف مسئله حل می‌شود. فرهنگ در کشور باید بارور باشد. چه در زمان جنگ یا فتح و چه در زمان شادی و در غم، موسیقی همیشه یکی از مباحث اصلی جامعه ما بوده است ولی متأسفانه امروز موسیقی ما یک پدر ندارد که راجع به فرزندانش تصمیم بگیرد و قدرت‌های تصمیم‌گیرنده پراکنده هستند. اگر مکان‌هایی که هنر در آن‌ها رشد و تعالی می‌یابد با یکدیگر مشورت کرده و تصمیم‌گیری امور را به یک نفر بسپارند، خیلی از مشکلات حل خواهد شد. ما در کشورمان یک قانون اسلامی داریم که در مجلس تصمیم‌گیری می‌شود و همه باید تابع آن باشند. در موسیقی نیز باید چنین شرایطی حاکم شود تا به کسی که مجوز صادر می‌کند و مجوزش برگشت می‌خورد، توهین نشود. برگشت دادن مجوز من، یعنی من اشتباه کرده‌ام و اگر من اشتباه کرده‌ام، چرا در این 37 سال چیزی نگفتید و حالا به خاطر این بازی‌های سیاسی به من توهین می‌کنید؟

این نوازنده درباره واکنش‌ به لغو مجوزهای کنسرت در شهر مشهد گفت: خانه موسیقی اولین واکنش را به این اتفاقات نشان داد و حتی به مقام معظم رهبری و آقای روحانی هم نامه نوشت. آقای روحانی بسیار مقتدرانه و خیلی محکم پشت قانون ایستاده‌اند. من به آقای علم‌الهدی کاری ندارم، چون ما در کشورمان قانون اسلامی و ولایت فقیه داریم و همه باید از رهبر تبعیت کنند. اگر قانون می‌گوید در یک شهر کنسرت موسیقی نباشند، پس مجوز هم نباید بدهند اما وقتی مجوز کنسرتی را می‌دهند و آن مجوز را باطل می‌کنند، به هنرمند اهانت می‌شود.

--------

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 7 تا 24 شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.