سرویس موسیقی هنرآنلاین: اردشیر کامکار نوازنده سرشناس کمانچه و عضو هیئت‌داوران بخش کمانچه دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان درباره ارزیابی اجراها، گفت: اجراها خیلی خوب بودند. امیدوارم جوانان هر سال بیایند و در این جشنواره شرکت کنند. هر سال تکنیک‌ها بالاتر رفته و حس و حال‌ها بیشتر می‌شود. البته معتقدم باید جنبه حمایتی جشنواره افزایش یافته و طوری از طرف خود وزارتخانه یا ارگان‌هایی که در این کار دخالت دارند، برنامه‌ریزی شود که مقام‌آوران این مسابقه آن‌قدر تشویق شوند تا جایزه‌شان موجب ایجاد انگیزه در آنان شده و کارایی‌شان را بالا ببرد.

وی افزود: در کل سطح اجراها نسبت به دوره‌های گذشته بهتر است. مثلاً من رتبه نخست یکی از بخش‌ها در سال گذشته را دیدم که امسال مقام نیاورد، زیرا شرکت‌کنندگان جدید دوره دهم از او بهتر بودند.

او ادامه داد: جشنواره موسیقی جوان برای قشر جوان، مخصوصاً شهرستانی‌ها که هیچ امکاناتی برای ابراز وجود ندارند، می‌تواند انگیزه خیلی خوبی باشد. شمار چنین جشنواره‌هایی باید در آینده بالاتر رود، ولی همان‌گونه که گفتم برگزیدگان این جشنواره‌ها باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

کامکار به حمایت از شرکت‌کنندگان اشاره کرد و گفت: منظورم هم حمایت مالی از این جوانان است و هم این‌که با حضور آن‌ها گروه‌های موسیقی‌ای تشکیل شود تا در سطح بین‌المللی معرفی گردند. ما جنبه معرفی‌مان خیلی ضعیف است، البته این معضل فقط مختص جوانان نیست. من که یک نوازنده حرفه‌ای هستم نیز باید همه کارهایم را خودم انجام دهم و هیچ‌کسی مرا حمایت نمی‌کند. در سطح موسیقی بین‌المللی، ارکسترها و نوازندگانی که شهره جهانی دارند، قطعاً با حمایت مردمی و همین‌طور اسپانسرهایی که از آن‌ها حمایت مالی می‌کنند به موفقیت رسیده‌اند. ما در کشورمان نوازندگان حرفه‌ای بسیار خوبی داریم ولی هیچ ‌کاری نمی‌توانیم انجام دهیم. حتی برای کنسرت‌های ما هزار و یک مشکل پیش می‌آید تا نتوانیم موفق باشیم. یا ما حتی از آن‌که از طرف مردم حمایت شویم یا خیر نیز مردد هستیم. اگر پول هم به ما نرسید ولی ببینیم که مردم حمایتمان می‌کنند و پشت ما هستند، خیلی برایمان حائز اهمیت خواهد بود. ببینید که این مسئله حتی برای ما نوازندگان حرفه‌ای هم مهم است چه برسد به جوانان که تازه ابتدای این مسیر پرپیچ‌وخم هستند.

این کمانچه نواز همچنین گفت: این اتفاق با یک برنامه‌ریزی منظم شدنی است. من شخصاً برای کلاس‌های خودم این کار را می‌کنم و در برخی از شهرستان‌ها مانند شیراز، اصفهان و... اگر لازم بدانند این کلاس‌ها را برگزار می‌کنم، اما تعداد این کلاس‌ها در طول سال اندک است و فقط یکی دو مرتبه برگزار می‌شوند. به عقیده من، خود جشنواره باید این کار را انجام بدهد و برای برگزیدگان مسترکلاس و یا حتی کنسرت بگذارد تا جوانان دغدغه پر شدن سالن‌هایشان و همچنین تبلیغات را نداشته باشند. جنبه تبلیغات خیلی مهم است که اصلاً در کشور ما جدی گرفته نمی‌شود. --------

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان از 7 تا 24 شهریورماه به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.