به گزارش هنرآنلاین به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور در ٥ نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس، برپایی ٣٨ جشنواره استانی، راه‌اندازی ١٥٠ موسسه هنری، اعطای مالکیت معنوی به بیش از دو هزار و٥٠٠ لباس طراحی‌شده و اعطای نشان "با افتخار ساخت ایران" و معرفی یک هزار و ٤٠٠ مرکز عرضه مد لباس ایرانی را از مهم‌ترین دستاوردهای این مرکز در دولت یازدهم عنوان کرد.

حمید قبادی با تشریح اقدامات و فعالیت‌های این مرکز در سه سال گذشته در دولت یازدهم پرداخت و شاخص‌های این اقدامات را تبیین کرد. وی گفت: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و آئین‌نامه اجرایی مصوب هیئت محترم دولت وظیفه ترویج الگوهای بومی و ملی مدو لباس، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک بر اساس طرح‌ها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیر مأنوس در توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را بر عهده دارد.

قبادی افزود: بر این اساس کارگروه ساماندهی مد و لباس طی سال‌های اخیر اقدامات گسترده‌ای را به انجام رسانده است که ارائه می‌شود. سبک زندگی ایرانی اسلامی/طراحی میانگین ٣ هزار مدل در سال

حمید قبادی اظهار داشت: در راستای توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی موضوع الگوسازی و ارائه نمونه‌های جدید منطبق با شاخص‌های پیش‌بینی‌شده مانند زیبایی، کیفیت، ترکیب و تلفیق و مطابق با ضوابط تعیین‌شده در کمیسیون ماده ٤ به‌طور میانگین طی سه سال گذشته سالیانه ٣ هزار مدل جدید از سوی جامعه طراحان کشور ارائه و بسیاری از آن‌ها به تولید انبوه رسیده و وارد جامعه شده است.

برگزاری جشنواره‌های مد و لباس فجر

این مسئول فرهنگی در ادامه فرهنگ‌سازی و ایجاد شخصیت مستقل در حوزه مد و لباس را از مهم‌ترین مأموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد و گفت: به دلیل اهمیت جشنواره‌های فجر، موضوع مد و لباس نیز به عنوان یکی از رویدادهای ملی در قالب جشنواره مد و لباس فجر طراحی و به اجرا درآمده است.

به گفته قبادی برپایی سه دوره جشنواره بین‌المللی فجر در طول سه سال گذشته با هدف معرفی ظرفیت هنر طراحان لباس و خالقان آثار و برپایی رقابتی سخت و انتخاب هنرمندان شاخص و معرفی آن به جامعه از اقدامات بسیار تأثیرگذار در جهت توسعه سبک زندگی اسلامی ایرانی است.

وی افزود: مشارکت صدها طراح و تولیدکننده و ارائه هزاران اثر با چارچوب‌های هنری و کاربردی و دینی از نکات بسیار مهمی است که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. بخش‌های مختلفی همچون مسابقه، نمایش، آثار برگزیده، علمی و دانشگاهی، اقوام و استان‌ها، فرهنگی و هنری، صنعت و پارچه سازی شکل‌دهنده مجموعه هنر صنعت مد و لباس در جشنواره مدو لباس فجر است.

برپایی ٣٨ جشنواره استانی مد و لباس

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: طی سه سال گذشته و به منظور توسعه فعالیت‌ها و با نگاه کاربردی کردن امور و همچنین مشارکت هنرمندان و تولیدکنندگان سراسر کشور تاکنون بیش از ٣٨ نمایشگاه استانی در سراسر کشور برپا شده که در برخی از استان‌ها به دومین دوره خود نیز رسیده است. این در حالی است که تا پیش از این فعالیت‌ها عموماً در مرکز کشور و استان تهران به اجرا درآمده است.

برگزاری ٣٧ نمایشگاه عفاف و حجاب

قبادی در ادامه همچنین اظهار داشت: در جهت تحقق مفهوم بلند و ارزشمند عفاف و حجاب تاکنون ٣٧ نمایشگاه عفاف و حجاب در تهران و استان‌ها با حضور صدها مشارکت‌کننده و هزاران بازدیدکننده به مناسبت‌های مختلف برپا شده است.

وی افزود: با اطمینان می‌توان گفت که تمامی فعالیت‌های اجرایی حوزه عفاف و حجاب در سطح کشور با منشأ فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس آمیخته بوده و یا از این خواستگاه برخوردار است. تا جایی که در آخرین دوره نمایشگاه قرآن کریم که در سال جاری در محل مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد یکی از مهم‌ترین شاید پربازدید کنده‌ترین بخش‌ها، عفاف و حجاب بوده و هزاران بازدیدکننده را در خود جای داده است. برپایی ٤٥ همایش و نمایشگاه موضوعی مد و لباس

قبادی همچنین گفت: با هدف فرهنگ‌سازی و توسعه و ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس و هدایت بازار و معرفی الگوهای داخلی همایش‌ها و نمایشگاه‌های گسترده‌ای توسط بخش خصوصی و با نظارت کارگروه ساماندهی مد و لباس در نقاط مختلف کشور به‌ویژه در مراکز استان‌ها برگزار شده است.

وی ادامه داد: در بسیاری از استان‌ها محور و گرایش فعالیت‌ها معطوف به لباس اقوام و کاربردی کردن آن‌ها، موضوعات آموزشی، ارائه آخرین دستاوردها و تکنیک‌ها، نمایش آثار هنرمندان و زمینه‌سازی ارتباط اجزاء تشکیل‌دهنده هنر صنعت مد و لباس در همایش‌ها بوده است.

هویت بخشی به فعالیت‌ها / راه‌اندازی ١٥٠ موسسه هنری مد و لباس

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود گفت: با هدف رسمیت بخشی فعالیت‌ها و هویت‌سازی فعالان و هنرمندان طراح و خالقان ایده‌های مؤثر و دارندگان طرح‌های اجرایی و همچنین به استناد آئین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس موضوع راه‌اندازی مؤسسات مد و لباس در دستور کار قرار گرفته و طی سه سال گذشته و از میان بیش از ٤٠٠ درخواست رسیده تعداد ١٥٠ موسسه هنری مد و لباس راه‌اندازی و در حوزه‌های مختلف به‌ویژه طراحی و ارائه مجموعه‌های جدید تبلیغ و ترویج، لباس ایرانی و اسلامی، عفاف و حجاب و برپایی رویدادهای موضوعی به فعالیت می‌پردازند.

راه‌اندازی پایگاه اطلاع‌رسانی مد و لباس سراسری (ایران مد) و ثبت نام ٢٣ هزار نفر در این پایگاه

قبادی ادامه داد: به منظور ایجاد انسجام در فعالیت‌های مد و لباس سراسر کشور و شناسایی فعالان این حوزه و معرفی به سایر مراکز در جهت هم‌افزایی و مشارکت فعالانه، پایگاه اطلاع‌رسانی در کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور راه‌اندازی و تاکنون اطلاعات و مشخصات ٢٣٠٠٠نفر شغل در بیش از ٣٠ گرایش شغلی حوزه مد و لباس درج و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. این پایگاه به نشانی iranmode.com ثبت و سایر علاقه‌مندان و فعالان این حوزه می‌توانند با مراجعه به بخش بانک اطلاعاتی نسبت به درج اطلاعات و توانمندی خود اقدام کنند.

معرفی ١٤٠٠ مرکز عرضه مد و لباس اسلامی ایرانی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده خانواده‌ها نداشتن دسترسی مناسب به اطلاعات مراکز عرضه و فروش کالای با کیفیت ایرانی و منطبق با الگوهای اسلامی است. کارگروه مد و لباس کشور با هدف آشنایی مردم با ظرفیت‌های موجود، اقدام به راه‌اندازی بخش معرفی مراکز عرضه لباس‌های ایرانی و اسلامی نموده است. تاکنون مشخصات ١٤٠٠ مرکز عرضه در پایگاه بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی درج شده است. از این طریق خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به این پایگاه و جستجوی موضوع درخواستی خود از محل عرضه آگاهی یابند.

اعطای مالکیت معنوی به بیش از ٢٥٠٠ لباس طراحی‌شده

قبادی گفت: به منظور حفظ و صیانت از هنر طراحان و به استناد قانون ساماندهی مد و لباس اسلامی و ایرانی و با همکاری دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون بیش از ٢٥٠٠ اثر از میان آثار رسیده برای ثبت در بخش مالکیت معنوی موفق به احراز شرایط لازم شده و توانسته‌اند نشان مالکیت معنوی در بخش طراحی لباس را دریافت نمایند. بر اساس قانون ساماندهی مد و لباس آثار طراحان که دارای ضوابط لازم باشند مشمول قانون حمایت از حقوق مؤلفان و پدیدآورندگان می‌شوند.

حمایت از راه‌اندازی برندهای "نمانشان" ایرانی اسلامی

این مسئول فرهنگی گفت: با هدف ساماندهی فعالیت‌ها و با همکاری ارزشمند اداره کل ثبت اختراعات، علائم و نشانه‌های تجاری قوه قضائیه زمینه تسهیل و حمایت از راه‌اندازی برندهای ایرانی اسلامی در کشور فراهم و متقاضیان می‌توانند پس از ثبت در درگاه الکترونیکی این سازمان درخواست خود را به کارگروه ساماندهی مد و لباس ارائه و پس از بررسی‌های اولیه و انطباق با شرایط جاری از امکان ثبت برند خود بهره‌مند شوند. این حمایت و هماهنگی در قانون ساماندهی مد و لباس پیش‌بینی شده است.

اعطای بیش از ١١ هزار نشان شیما (شناسه یکپارچه مد و لباس اسلامی و ایرانی)

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: با هدف معرفی و هویت بخشی به آثار ایرانی و در چارچوب داشتن شناسنامه برای هریک از آثار طراحی و تولیدشده مد و لباس اسلامی ایرانی طی سه سال گذشته مجموعاً ١١ هزار نشان شیما در حوزه‌های مختلف مد و لباس اعم از پوشاک مردانه و زنانه، پارچه، کیف و کفش و سایر اقلام مرتبط صادر و به صاحبان آثار اعطا شده است. بر این اساس و اطلاعات حاصله موضوعات مختلفی مانند گرایش طراحان، رنگ، گروه مخاطبان، نوع پارچه، طرح پارچه، جنسیت و طبقه‌بندی سنی و عموماً گرایش مد و لباس در کشور قابل تحلیل است.

مشارکت بیش از ٢٠ اتحادیه‌ها، انجمن و تشکل غیردولتی

قبادی در ادامه به دیگر فعالیت‌های این مرکز هم اشاره کرد و گفت: با هدف ثمربخشی و ایجاد انسجام در فعالیت‌ها و مشارکت تمامی دست‌اندرکاران حوزه مدو لباس، تاکنون بیش از ٢٠ اتحادیه، انجمن و تشکل صنفی و غیردولتی، با کارگروه ساماندهی مد و لباس همکاری داشته و در هر یک از برنامه‌ها نقش جدی ایفا نموده‌اند.

به گفته قبادی انجمن طراحان پارچه و لباس در جهت بهره‌مندی از ظرفیت طراحان لباس و پارچه، اتحادیه پوشاک تهران که از ابتدا و بدو تأسیس کارگروه در جهت موضوع عرضه و تولید همکاری و فعالیت مستمر داشته، اتحادیه صادرکنندگان نساجی پوشاک، اتحادیه سراجان، اتحادیه خیاطان، انجمن متخصصین چرم، انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب، انجمن مؤسسات مد و لباس، انجمن صنایع پوشاک ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، نمونه‌هایی از این همکاری و مشارکت هستند.

فعالیت‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی / حمایت از تولید بیش از یک هزار طراح

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مجموع فعالیت‌های اجرایی و منطبق با موضوع اقتصاد مقاومتی تاکنون از طراحی و تولید بیش از ٢ هزار طرح لباس ایرانی حمایت صورت گرفته است.

به گفته قبادی در این طرح آثار برگزیده که مورد قبول تولیدکنندگان واقع شده خریداری و زمینه تولید حداکثری آن فراهم شده است. از این طریق اتکا به طرح‌های ایرانی و در ادامه تولید آثار ایرانی در دستور کار قرار گرفته است. تا جایی که زمینه معرفی آثار در سایر بخش‌ها فراهم شده است. این فعالیت با همکاری و مشارکت جدی اتحادیه پوشاک تهران به اجرا در آمده است.

حمایت و تشویق استفاده از پارچه‌های ایرانی

این کارشناس امور فرهنگی کشور اظهار داشت: از آنجائی که یکی از فاکتورهای اساسی در اقتصاد مقاومتی اتکا به ظرفیت‌های داخلی و درون‌زا بودن اقدامات است، بخش صنعت این کارگروه اقدام به شناسایی و معرفی ظرفیت‌های حوزه نساجی کشور کرده و زمینه ارتباط بین نساجان و تولیدکنندگان لباس و همچنین فرهنگ‌سازی برای استفاده و بهره‌مندی از پارچه‌های ایرانی منطبق با فرهنگ و هویت داخلی را فراهم ساخته است. به‌طوری که با اطمینان می‌توان گفت که آثار موجود در تعداد زیادی از محصولات از پارچه‌های ایرانی بهره جسته‌اند. در جشنواره‌های مد و لباس نیز بخش ویژه‌ای به پارچه‌های ایرانی اختصاص یافته است.

تولید ٥٠ انیمیشن / ٥ عنوان کتاب مجموعه مقالات برای فرهنگ‌سازی و استفاده محصولات ایرانی اسلامی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: در جهت تشویق و ترغیب مردم و طراحان و تولیدکنندگان و فرهنگ‌سازی مناسب در جامعه، تاکنون بیش از ٥٠ انیمیشن کوتاه موضوعی مد و لباس در جهت معرفی ظرفیت‌های داخلی با مشارکت دست‌اندرکاران این حوزه طراحی و ارائه شده است.

به گفته قبادی این در حالی است که تعداد ٥ عنوان کتاب دربرگیرنده مجموعه مقالات برگزیده جشنواره‌های مختلف با هدف اتکا به طرح‌ها و الگوهای داخلی تهیه و تولید شده است.

فرهنگ‌سازی در موضوع مقابله با پدیده شوم قاچاق

قبادی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین اقدامات این کارگروه فرهنگ‌سازی در جهت مقابله با پدیده شوم قاچاق بوده است. اجرای برنامه‌های مختلف تلویزیونی، تولید یادداشت‌های متعدد، تقویت ظرفیت‌های داخلی با تأکید بر ارتقاء کیفیت کالای ایرانی، توجه دادن مسئولان ذی‌ربط به عوارض ناشی از قاچاق از جمله اقدامات این کارگروه است. به‌طوری که هم‌اکنون موضوع قاچاق در دستور کار اکثر دستگاه‌های مسئول قرار دارد.

اعطای نشان "با افتخار ساخت ایران"

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر یاز این گفت‌وگو و در ادامه تشریح فعالیت‌های این مرکز در دولت یازدهم اظهار داشت: به منظور تشویق و ترویج آحاد مردم عزیز ایران و ترغیب طراحان و تولیدکنندگان داخلی و با همکاری اتاق اصناف ایران، اتحادیه‌های صنفی به‌ویژه اتحادیه پوشاک تهران نشان "با افتخار ساخت ایران" طراحی و در سال جاری و با تصویب کمیسیون ویژه به تولیدکنندگان و فروشندگان اعطا می‌شود.

به گفته قبادی این نشان در راستای معرفی توانمندی‌های داخلی، توجه مردم به کالای ایرانی، تولید با کیفیت ایرانی، قطع وابستگی به خارج از کشور، فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی طراحی و به اجرا درمی‌آید.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون بیش از ٤٥٠ مرکز تولیدی حوزه مد و لباس در این طرح ثبت نام کرده‌اند. راه‌اندازی مجتمع‌های عرضه لباس ایرانی اسلامی

قبادی ادامه داد: موضوع عرضه محصولات ایرانی و استانی از نکات بسیار حائز اهمیت است. راه‌اندازی مجتمع‌های عرضه مد و لباس ایرانی اسلامی از مهم‌ترین اولویت‌های این کارگروه است.

به گفته وی اولین مجتمع در غرب تهران با عنوان یاس راه‌اندازی و دو مرکز دیگر که یکی از آن‌ها بزرگ‌ترین مرکز در تهران خواهد بود، به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

حضور در ٥ نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس خارجی

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سخنان خود به بخش بین‌المللی این مجموعه هم اشاره کرد و گفت: به منظور معرفی ظرفیت‌های هنرمندان طراح و تولیدکنندگان توانمند ایرانی و بر اساس تکالیف قانونی و در طول سه سال گذشته کارگروه ساماندهی مد و لباس با مشارکت بخش خصوصی مجموعاً در پنج رویداد بین‌المللی شرکت جسته و بیش از ٤٠٠ اثر از هنرمندان طراح لباس در کشورهای میزبان مورد معرفی قرار گرفته است. روسیه، بلغارستان، هندوستان، ترکیه از جمله کشورهایی است که مد و لباس ایرانی اسلامی در آن شرکت داشته است.

انتخاب ایران به عنوان رتبه اول در نمایشگاه لباس اسلامی روسیه

قبادی اظهار داشت: به دنبال حضور فعال ایران در نمایشگاه‌های جهانی و ارائه آثار مطلوب و برتر، در سال گذشته طرح‌ها و آثار طراحان ایرانی در نمایشگاه لباس اسلامی کازان روسیه رتبه اول را احراز و مورد تقدیر و تشکر قرار گرفت. به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این رتبه در حالی توسط طراحان ایرانی کسب شد که بیش از ١٥ کشور اسلامی در نمایشگاه شرکت داشته‌اند.

معرفی توانمندی طراحان ایرانی در سمینارها و با حضور نمایندگان کشورهای اروپایی

قبادی اظهار داشت: به دنبال حضور گروه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشورهای مختلف در طول سه سال گذشته، جلسات مختلفی با حضور نمایندگان حوزه مد و لباس این کشورها برای معرفی توانمندی ظرفیت‌های داخلی و هنر ایرانیان برگزار شد.

به گفته دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمامی این جلسات نمایندگان حاضر از این ظرفیت‌ها را شگفت‌زده و توان ایرانیان عزیز مورد تشویق قرار گرفت.