سرویس تجسمی هنرآنلاین: ‌این جشنواره در شهر قفصه در جنوب کشور تونس برگزار می‌شود. در شب افتتاحیه خانم فوزیه الساحلی مدیر هنری فستیوال و همچنین آقای رضا عبیدی مدیر مرکز علی جیده آرت‌سنتر در مورد نحوه برگزاری سخنرانی کردند. عمر غدامسی و نجات غریسی نیز از دیگر ﻣﺴﺌﻮلان برگزاری این فستیوال هستند. شرکت فسفات قفصه، وزارت توریست، فرهنگ و گردگشگری قفصه و تعدادی شرکت خصوصی اسپانسرهای این برنامه هنری هستند.

در شب افتتاحیه آیین تونسی _ آفریقایی استامبلی اجرا شد. نکته جالب توجه در این نمایش آیینی، شباهت زیاد آن با آیین شوشی بازی در جنوب ایران است. از آنجا که در مناطق جنوبی ایرانی ترکیبی از فرهنگ ایرانی، هندی، آفریقایی و عربی دیده می‌شود، می‌توان رد پای این نقاط مشترک را در دیگر کشورهای اطراف یافت. در این نمایش به مانند نمایش شوشی بازی، هنرمند بازیگر سر خود را با ماسکی قیفی شکل می‌پوشاند و به بازی با حیوانی که در نمایش حضور دارد می‌پردازد. در فرهنگ ایرانی حیوان را با عروسک به نمایش درمی‌آورند که دو بازیگردان دارد، ولی در این فستیوال از یک بز که با نشانه‌ها و علامت‌های خاصی تزیین شده بود استفاده کردند و بازیگران با آن به ایفای نقش می‌پردازند. موسیقی نمایش نیز بسیار شبیه هم دیگر بوده و الهام گرفته شده از موسیقی اقوام آفریقایی است.

در پایان مراسم نیز فیلمی از هنرمند تونسی الاصل و ساکن شهر قفصه، ابراهیم دهاگ نمایش داده شد. این هنرمند که تمامی عمر خود را در این شهر سپری کرده و برای ارتقا سطح فرهنگی و هنری آن تمامی عمر و سرمایه خود را پرداخته است. او از خانواده فقیری بوده که نتوانست تحصیلات خود را رو تمام کند و برای کار به پایتخت تونس می‌رود. اما در تمام مدت اقامتش در شهر نقاشی می‌کرده و با هنرمندان فرانسوی و ایتالیایی کار هنری انجام می‌داده است. بعد از مدتی اون به ایتالیا می‌رود و تحصیلات هنری خودش را در انجا ادامه می‌دهد. او نقاشی‌ها و چاپ‌های بسیاری دارد. آثار او در میان مردم تونس بسیار محبوب است. وی در سال 2005 از دنیا می‌رود.

شهر قفصه یکی از شهرهای تاریخی کشور تونس است که قدمت شهر به دوران ماقبل تاریخ بر می‌گردد بنیان آن بنا بر یک افسانه محلی به هرکول نسبت داده می‌شود. در ده روز آینده بیش از 70 هنرمند از اقصی نقاط دنیا در این فستیوال آثار هنری خود را اجرا می‌کنند. از ایران نیز عاطفه خاص هنرمند محیطی در این فستیوال حضور دارد.