سرویس مد و لباس هنرآنلاین: نمایش "سقراط" به نویسندگی و کارگردانی حمیدرضا نعیمی شب گذشته میزبان حمید قبادی دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور و جمعی از طراحان و تولیدکنندگان این عرصه بود.

در پایان اجرای این نمایش، حمید قبادی از ادنا زینلیان یکی از پیشکسوتان عرصه طراحی لباس تئاتر تقدیر کرد.

ادنا زینلیان طراح لباس نمایش "سقراط" است. او که متولد سال 1333 است، دوران ابتدایی را در مدرسه هور و دبیرستان را در مدرسه کوشش ـ مریم طی کرد و در سال ۱۳۵۱ وارد دانشگاه الزهرا (س) شد. زینلیان درخرداد ۱۳۵۵ خورشیدی فارغ‌التحصیل شد.

وی جزو اولین گروه از دانش آموختگانی است که در مقطع کارشناسی موفق به اخذ مدرک طراحی لباس شده‌اند.

اولین نمایشی که زینلیان به منزله طراح لباس در کارنامه کاری خود دارد "مونتسرا" نوشته امانوئل روبلس، به کارگردانی محمد علی جعفری است. این نمایش در ۱۳۵ در تالار وحدت، به روی صحنه رفت. در ۱۳۵۹ سه نمایش مهم دیگر با طراحی لباس زینلیان به روی صحنه رفت: "فیزیک‌دان‌ها"، اثر فردریک دورنمات، به کارگردانی رضا کرم‌رضایی و "جانشین" نوشته غلامحسین ساعدی، به کارگردانی ایرج راد، در تالار وحدت و "بوعلی سینا" به کارگردانی مصطفی اسکویی که در تالار مجموعه آزادی به نمایش درآمدند.

سال ۱۳۶۱ و ۱۳۶۲، اوج فعالیت‌های طراحی لباس برای زینلیان بود. 13 نمایش در سال ۱۳۶۱ و 16 نمایش در سال ۱۳۶۲. زینلیان در ۱۳۶۳ برای تدریس در دانشگاه الزهرا (س) که خود سال‌ها در آن دانش‌اندوزی کرده بود دعوت و هم‌زمان با طراحی لباس برای نمایش‌های صحنه‌ای، به تدریس در دانشگاه هم مشغول شد. نکته قابل توجهی که در طراحی‌های زینلیان به چشم می‌خورد تنوع گونه‌ها و سبک‌های اجرایی و همین‌طور شیوه کارگردانی‌های متفاوت هنرمندانی است که با او کار کرده‌اند.

با مروری بر نمایش‌هایی که از ۱۳۵۸ تا کنون به روی صحنه رفته و طراحی لباس آن‌ها را دکتر ادنا زینلیان انجام داده است می‌توان به اهمیت حضور ارزشمند او در سه دهه اخیر پی برد.

نمایش "سقراط" کاری از گروه هنری "شایا" است که برای چندمین بار در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود و در آن هنرمندانی همچون فرهاد آئیش، لادن مستوفی، بهناز نازی، ایوب آقاخانی، یعقوب صباحی، کتانه افشاری نژاد، نقی سیف جمالی، سیاوش چراغی‌پور، بهار نوحیان و جمعی دیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند.