به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگستان هنر، "محمدرضا اصلانی" مستند ساز برجسته ایران، درباره این کارگاه که مهرماه سال‌جاری در مرکز هنرپژوهی نقش جهان برگزار می‌شود، گفت: در این کارگاه ضمن بررسی و بازنگری آثار گذشته و حال به عنوان نمایی از خلاقیت، در پی ارائه تعریفی از خلاقیت بوده و تلاش می‌شود، هنرجویان بتوانند آثار شخصی و هنری خود را از زاویه دید جدیدی مبتنی بر خلاقیت بسازند.

وی در تعریف خلاقیت و مباحثی که در این کارگاه آموزش داده می‌شود ادامه داد و تصریح کرد: مقدمه خلاقیت این است که چگونه واقعیت‌های پراکنده را ترکیب کنیم تا بتوانیم آن‌را استنباط نماییم. ترکیبی که، خودش نیاز به تخیل دارد. برای مثال، منظره‌ای از یک گنجشک، یک درخت، یک چشمه و سگی که از آنجا رد می‌شود و گُلی که در آن‌ طرف روییده را در نظر بگیرید، در ظاهر هیچکدام به هم ارتباطی ندارند و این ما هستیم که میان آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. در واقع پراکندگی واقعیت به ما اجازه نمی‌دهد که ما استنباط و دریافتمان را سامان دهیم و این ساماندهی کار ما است که از طریق خیال صورت می‌گیرد، خیال براساس نظم فکری که به ما می‌دهد، موارد مختلف را در ذهنمان سامان داده و تصویر ذهنی برای ما به‌وجود‌ می‌آورد؛ بنابراین منظره‌ای که من می‌بینم و منظره‌ای که شما می‌بینید، دو منظره متفاوت است. منظره درختان برای کسی که می‌خواهد آن را به کارخانه ببرد و "مداد" بسازد با کسی که آن را به عنوان امر نقاشانه نگاه می‌کند، دو منظره متفاوت است.

وی به تشریح مرز میان خیال و خلاقیت پرداخت و افزود: خیال در واقع یک مورد جدید را خلق می‌کند و اینجاست که خلاقیت شکل می‌گیرد و هرچه خیال ما محدودتر باشد، خلاقیت محدودتر خواهد بود. خلاقیت در واقع ایجاد یک نظام جدید در مقابل نظام موجود است. یعنی شما نظام جدیدی را از درون پراکندگی موجودی که عادت شده، ایجاد می‌کنید. خلاقیت در واقع نابجا کردن جهان روزمره است. جهان روزمره‌ای که برای ما فراموش شده است و نظام‌های شناخته شده در سینما که ما را از دیدن آن باز می‌دارد.

این مستند ساز برجسته افزود: ما در سینما عادت کردیم که روندی تکراری ببینیم، حال اگر تغییری در این روند به وجود بیاید ما به فکر فرو‌می‌رویم. به عنوان نمونه اگر فیلمی از آخر به اول بیاید، به جای اینکه از اول به آخر برود ، ممکن است در ذهن آزار دهنده باشد، اما فکر و نگاه ما را نسبت به خود تغییر داده و موجب می‌شود که تازه ما آن فیلم را ببینیم و سئوال کنیم که چرا اینطور است؟ در واقع خلاقیت آن نیست که چیزی نبوده و تو آن را به وجود می‌آوری، بلکه خلاقیت از همان وضعیت موجود درست می‌شود که، به شما، همان چیزها را جور دیگری نشان می‌دهد. خلاقیت در معنای ضد واقع‌گرایی یا فرمالیسم نیست. البته این حرکت همیشه مثبت نیست و می‌تواند منفی نیز باشد و حتی می‌توانید از دیدن آن عصبانی شوید، ولی بدانید، عصبانی شدن بهتر از خنثی بودن است.

وی با نقد سیستم آموزشی در رشد خلاقیت تاکید کرد: اصلا مباحثی تحت عنوان خلاقیت در سیستم آموزشی ما جایی ندارند. اگر دانشجویی کار خلاقی انجام بدهد، مورد بازخواست استادش قرار می‌گیرد که چرا این کار را کرده‌است و به او نمره هم نخواهد داد. زیرا خلاقیت ضد قواعد موجود است. البته قرار هم نیست که در مدارس و دانشگاه‌های ما خلاقیت آموزش داده‌شود، بلکه قرار است قواعد آموزش داده شود. یادمان نرود که خلاقیت قرار نیست قواعد را رعایت کند، بلکه قرار است علیه قاعده‌ها شورش ‌کند و قاعده جدیدی را ایجاد ‌کند و وقتی قاعده جدیدی می‌گذارد، تازه وارد تاریخ می‌شود؛ وقتی نیوتن قانون جاذبه را کشف می‌کند درست همان لحظه، لحظه تاریخی است، ولی همه معلم‌های او آن را رد می‌کنند. چون قاعده ای که در ذهن بوده شکسته‌شده‌است.

کارگاه "سینمای خلاق" مهرماه سال جاری در مرکز هنر پژوهی نقش جهان برگزارخواهدشد. علاقه‌مندان برای شرکت در این کارگاه می‌توانند به نشانی خیابان ولی‌عصر(عج)، بالاتر از خیابان شهید بهشتی، ضلع جنوب غربی بوستان ساعی، شماره 2169 مراجعه یا با شماره‌های 88553912 تماس بگیرند.