به گزارش هنرآنلاین به نقل از ستاد خبری دومین جایزه کالاهای فرهنگی نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در چهارمین روز از نماشگاه نوشت افزار از غرفه دومین جایزه کالاهای فرهنگی بازدید کرد.
پژمانفر درمورد کالاهای فرهنگی اظهار داشت:فعالیت در زمینه کالاهای فرهنگی مهمترین اقدام است که میتواند منجر به اتفاقات فرهنگی شود.
وی در ادامه گفت: از آنجا که امروزه بدون ابزار نمیتوانیم به اهدافمان برسیم و کشورها در دنیا برای اهداف فرهنگی خود ابزاز های لازم را در حوزههای مختلف مهیا کردهاند تا به نتایج مطلوب برسد.ما باید مجموعه بستری اعم از فیلم،کارتون،عکس ،عروسک و نمادها و اسطورههایی که برای ما جذاب است و درقصه ها، ادبیات ، باورهای دینی ، تاریخ و...وجود دارد و میتواند کودکان و جوانان ما را اشباع کند و پاسخگوی نیاز آنها باشد ، به فرزندانمان معرفی کنیم.
وی افزود ما باید بتوانیم این شصیت ها را در قالب ابزارهایی که بچهها به آنها علاقه دارند آشنا کنیم تا به آنها دل بسته شوند.
پژمانفر تصریح کرد:وقتی شخصیتی طول عمر بیشتری داشته باشند، آن زمان میتوان توقع داشت که کودکانمان آنها را بشناسند. غربیها به دلیل نداشتن فرهنگی غنی همانند ما نمیتوانند این گونه شخصیتها را داشته باشند و از کاراکترهای تخیلی برای این گونه کالاها استفاده میکنند.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه طی گفت و گو با خبرنگار گفت:رسانه در تمام ابعاد مهمترین ابزار برای ازتباط با دیگرن است و باید به تمامی رسانهها توجه کنیم. تمام وسایلی که در دست کودکانمان طی سال تحصیلی اعم از کیف،دفتر،مداد،لیوان و... میبینیم همه وهمه رسانه هستند .این ابزارها با وجود عکسهایی بر روی آنها که حامل پیام هستند و مفاهیم را منتقل میکنند رسانه ای هستند و ما نباید از نقش آنها بر فرهنگ غافل شویم.
وی افزود:وقتی فرزندان ما کیف و وسایل با عکس باربی ،بن تن و.. دارند و در هرکجای شهر دانش آموزانی را میبینیم که با این وسیله به مدرسه وارد میشوند و نه ماه طی مسیر خانه به مدرسه رفت و آمد میکنند ،این اشکال طی سال تحصیلی جلوی چشمانشان است و دائم آن را میبیند و ناخود آگاه به آن دلبسته میشود و آن اشکال پیام و تاثیرش را بر او میگذارد.
پژمانفر تاکید کرد: در این زمینه باید بسیار مراقب این گونه فرهنگ سازی ها که توسط غرب صورت میگیرد باشیم.
ریاست کمیسیون فرهنگی مجلس در پاسخ به سؤال که کدام ارگان میتواند در جلوگیری ورود این رسانههای تصویری برای کودکان و نوجوانان تأثیر گذار باشد گفت:ما نباید تنها به سراغ ارگانها برویم،ارگانهایی مانند آموزش وپرورش،آموزش عالی،بهزیستی نسبت به مهد کودکها و... کار و تکلیفشان مشخص است. اما نگرانی امروز ما از این موضوع است که این کار انجام نمیشود .نباید چون ارگانها کارخود را به درستی انجام نمیدهند دست روی دست بگذاریم . باید همین نهادهای مردمی که باعث تشکیل این نمایشگاهها میشوند،به مساله کالاهای فرهنگی ورود پیدا کرده و وظیفه دستگاههای دولتی است که از آنها حمایت کنند.
وی افزود: دراین نمایشگاهها هیچ رد پایی از وزارت خانه ای وجود ندارد و همت بلند مردمی است که با دست خالی شروع به این کار فرهنگی کردهاند و تا به حال هم موفق بودند .اینها در بازار لوازم التحریر وارد شدهاند و با دنیای پیچیده اقتصادی با دست خالی در افتادهاند و امروز در بازار حرفی برای گفتن دارند .فضای فرهنگی به گونه ایست که نگاههای مطالبه مردم آنقدر بالا رفته که اولین انتخابها ،انتخاب این وسایل است و هیچ گاه این اجناس در بازار نمیماند و جالب اینجاست که کشور چین نیز از برندهای خودمان برای تولید و صرفه اقتصدی اش استفاده میکند و پذیرفتهاند که ذائقه مردم ما چیست و میخواهند از این طریق وارد بازار ما شوند.
شایان ذکر است، به نقل ازعلی فریدونی دبیر دومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم پایانی این جایزه همراه با نمایشگاهی از کالاهای فرهنگی با الگوی ایرانی-اسلامی در آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.