سرویس استان های هنرآنلاین : بهاره شفیعی به خبرنگار استان های هنرآنلاین گفت: این همایش با شناخت و آموزش تخصصی زیورآلات و سوزن دوزی لباس های اقوام ایرانی اسلامی در سه بخش رودوزی ها و تزئینات خاص پوشاک اقوام ایرانی،زایش و رویش(آئین سنتی هر قوم در هنگام تولد نوزاد) و لالایی های اقوام ایرانی از ٩ تا ١١ شهریور ماه در شیراز برگزار می شود.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان فارس تاکید کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با همکاری میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری و نیز سازمان فنی و حرفه ای استان با همت انجمن صنفی موسسین آموزشگاه های طراحی و دوخت و صنایع دستی شیراز و حومه این همایش را برگزار می کند.

او گفت: برای بدست آوردن الگویی منطبق بر نیازهای پوششی جامعه و مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی و برای پاسداری از میراث ملموس و ناملموس ارزشمندی که اکنون کمرنگ شده است بر آن شدیم تا این حرکت ریشه ای و زیربنایی را به وسعت ایران برگزار کنیم.

شفیعی تاکید کرد: بر این اساس مقرر شد ٤ جشنواره برگزار شود که نخستین جشنواره شناخت و آموزش لباس ها محلی و تزئینات روی لباس در اردیبهشت سال گذشته در شیراز برگزار شد و اکنون جشنواره فرهنگ پیوند اقوام پارس با موضوع یادشده دومین جشنواره خواهد بود.

او تصریح کرد: جشنواره سوم با عنوان جشنواره لباس های تاریخی و چهارمین جشنواره به روز رسانی لباس های محلی ایرانی است که براساس دستاوردهای جشنواره ها برگزار خواهد شد.

معاون فرهنگی اداره کل ارشاد استان فارس در توضیح جشنواره دوم ببان داشت:این همایش با حضور ١٥ استان و قومیت های فارس ،کرد ، لر،بلوچ ترک و ....برگزار می شود و تحقیق و پژوهش و آموزش لباس های محلی در کارگاه بالغ بر ٢٥٠ نفر و ١٨ گروه از اقوام ایرانی از سراسر کشور که بیشتر آنها مدرسین و اساتید دانشگاه ها و مراکز عالی هستند انجام می شود.

او افزود: در این همایش اهمیت جایگاه لباس های بومی هر منطقه و آشنایی با لباس اقوام در مراکز استان ها دنبال می شود و نیز بازنگری در استانداردهای قدیمی و تدوین استانداردهای جدید صورت می گیرد.

شفیعی گفت: تحقیق و پژوهش و آشنایی با سوزن دوزی و بدست آوردن منابع میدانی و مستند از سوزن دوزی و زیورآلات هر منطقه مهم بوده و بستری مناسب برای اشتغال پایدار منطبق بر اصالت سنتی منطقه ایجاد می کند.

او یادآور شد: مجریان جشنواره در قالب ٤ کمیته با ترکیب اعضا ٣ تا ٥ نفره اصلی و شرح وطایف مشخص و معین شامل کمیته راهبردی،کمیته تخصصی کمیته پشتیبانی و کمیته روابط عمومی این همایش را برگزار می کنند.

این جشنواره به مدت ٣ روز در شیراز برگزار می شود و هر استان مجموعه آموزشی خود را به اجرا خواهد گذاشت.افتتاحیه این همایش روز سه شنبه ٩ شهریور ماه در هتل بزرگ شیراز و محل اسکان و کارگاه های آموزشی و نمایشگاه نیز در مجتمع شهید آیت الله دستغیب خواهد بود.