سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: بنیاد بیدل دهلوی با هدف فعالیت در جهت توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی در حوزه برون‌مرزی، تمرکز و تعمیق پژوهش‌های مربوط به آثار و اندیشه‌های ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی (1133 ـ 1054 ) بزرگترین شاعر پارسی‌گوی هند تاسیس شده است.

روابط عمومی بنیاد بیدل دهلوی خبر داد، در آئین افتتاحیه بنیاد بیدل دهلوی، دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمود صلاحی، رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران، تعدادی از چهره های سرآمد ادب و هنر در کنار نمایندگانی از میان استادان و پژوهشگران زبان و ادب فارسی هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان و آسیای میانه، حضور خواهند داشت.

رونمایی از نشان بنیاد بیدل و کتیبه افتتاح بنیاد بیدل، پرتره نقاشی از چهره بیدل دهلوی و همچنین سخنرانی مسئولان فرهنگی و هنرمندان و اعلام برنامه‌ها و فعالیت‌های بنیاد از دیگر بخش‌های این آئین به‌شمار می‌رود.

بنیاد بیدل دهلوی با هدف فعالیت در جهت توسعه و ترویج زبان و ادب فارسی در حوزه برون‌مرزی، تمرکز و تعمیق پژوهش‌های مربوط به آثار و اندیشه‌های ابوالمعانی میرزا عبدالقادر بیدل دهلوی (1133 ـ 1054 ) بزرگترین شاعر پارسی‌گوی هند تاسیس شده است.

گردآوری، طبقه‌بندی و تصحیح نسخ خطی آثار بیدل، انتشار نسخه‌های تصحیح شده و انتقادی از آثار شاعر، برگزاری نشست‌های ماهیانه (شب عاشقان بیدل) و برگزاری چهارمین "عرس بین‌المللی بیدل" از جمله فعالیت‌های این بنیاد خواهد بود.

نخستین‌بار پیشنهاد تاسیس این بنیاد از سوی استادان و بیدل‌شناسان شرکت‌کننده در سومین "عرس بین‌المللی بیدل" مطرح شد که به همت کانون ادبیات ایران در تهران برگزار شده بود.

آئین افتتاحیه بنیاد بیدل دهلوی، سه‌شنبه نهم شهریو ماه در محل دائمی این بنیاد واقع در خیابان شهید مفتح، روبه‌روی ورزشگاه شهید شیرودی، خیابان اردلان، شماره 25 برگزار می‌شود.