سرویس موسیقی هنرآنلاین: جشنواره موسیقی ملی جوان در حالی وارد دوره دهم خود شد که امسال 75 درصد شرکت‌کنندگان این جشنواره را هنرجویان شهرهای ایران تشکیل می‌دهند.

صبح روز یکشنبه، مراسم آغازین دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با تشییع پیکر زنده‌یاد داود رشیدی هنرمند سینما، تئاتر و تلویزیون هم‌زمان شده بود. در نهایت به احترام به این هنرمند فقید، مراسم با یک ساعت و نیم تأخیر در طبقه سوم بنیاد رودکی با حضور جمع کثیری از اساتید آغاز شد.

علی ترابی دبیر اجرایی جشنواره و مدیرعامل پیشین انجمن موسیقی، اولین سخنران برنامه بود. او ضمن عذرخواهی از حضار بابت تاخیر در آغاز برنامه، در بخش ویژه موسیقی دستگاهی از اولین هنرجو برای حضور روی سن دعوت به عمل آورد.

حسین علیزاده، مهدی آذرسینا، علی‌اکبر شکارچی، مجید کیانی، مینا افتاده، عبدالنقی افشارنیا، محمدعلی کیانی‌نژاد، داریوش پیرنیاکان، علی اصغر شاه‌زیدی و نصرالله ناصح‌پور داوران حاضر در بخش ویژه بودند.

این بخش در سه رده سنی الف، ب و ج از ساعت 9 صبح تا 21 شب در سه سئانس مختلف با حضور هنرجویان برگزار شد.

در این بخش هنرجویان ردیف‌دان در رشته‌های کمانچه، نی، آواز و... در مقابل اساتید ساز خود را کوک و نواختند.

گاهی اوقات رفتار برخی از اساتید با هنرجویان به قدری عامرانه بود که موجب تعجب اهالی رسانه شد. درنهایت این موضوع با حسین علیزاده مطرح شد که او در مقابل انتقادات را با روی باز پذیرفت و آن را به اساتید دیگر گوشزد کرد.

اساتید بعد از هر سئانس برای شور در اتاق مخصوص جمع شده و افراد را با مشورت یکدیگر انتخاب و یا حذف می‌کردند.

بازدید معاون هنری وزیر ارشاد

در اوایل اجرا در بخش آواز در دومین سئانس این برنامه، علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه فرزاد طالبی مدیر مرکز موسیقی وارد تالار رودکی شد و در کنار اساتید این بخش به تماشای اجراها نشست. چهره راضی داوران

طی برگزاری دو سئانس از بخش ویژه یا همان ردیف، داوران بعد از هر آنتراک با چهره‌ای راضی از سالن خارج شدند و به اتاق مشاوره رجوع کردند که نشان از رضایت آن‌ها از اجراها داشت.

امروز دوشنبه هشتم شهریورماه از ساعت 9 الی 16 در دو سئانس هنرجویان در بخش نار در سه رده سنی الف، ب و ج به هنرنمایی خواهند پرداخت.

دهمین جشنواره ملی موسیقی جوان به دبیری هومان اسعدی و با حضور و همکاری استادان موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با همکاری دفتر موسیقی و بنیاد رودکی، در سه بخش موسیقی دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی ایران و در قالب سه گروه سنی الف (۱۵ تا ۱۸ سال)، ب (۱۹ تا ۲۳ سال) و ج (۲۴ تا ۲۹ سال) برگزار می‌شود.