سرویس تئاتر هنرآنلاین: ملیکا رضی با اشاره به اجرای تازه‌ترین اثر خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نمایش "اپرت نیرنگ اورنگ" در دوره قاجاریه توسط سید هاشم‌خان شافع نوشته شد و بعدها به وسیله داوود فتحعلی‌بیگی در کتابی به نام "تقلیدنامه" گردآوری و منتشر شد.

او ادامه داد: این نمایش را در جشنواره آئینی و سنتی از دو زاویه مجلس شادی‌آور زنانه و سیاه‌بازی مورد بررسی و پژوهش قرار دادم؛ این نمایش تلفیقی از این دو گونه نمایشی است.

رضی عنوان کرد: پرسوناژهای اصلی نمایشنامه زن و مرد هستند اما ما با توجه به دیدگاهی که داشتیم تمام کاراکترها را زن گرفتیم. برخی از آنها زن‌پوش و برخی مردپوش هستند. همچنین شخصیت سیاه را یکی از خانم‌های گروه ایفا می‌کند.

این کارگردان تئاتر در مورد ایفای نقش در این اثر توضیح داد: داشتن سیاه زن در نمایشنامه‌ها و اجراهای حال حاضر به ندرت اتفاق می‌افتد؛ نخستین بار بعد از انقلاب فقیه سلطانی سیاه‌پوش شد و فکر می‎کنم دومین آن در این نمایش حضور دارد. نسیم تاجی در این کار سیاه خواهد بود. بدون شک سیاه‌بازی خانم‌ها به همان اندازه می‌تواند جذاب باشد. البته تفاوت چندانی ندارد؛ خانمی که با آن گویش حرف می‌زند می‌تواند از عهده آن نوع بازی هم برآید. سیاه بازی قواعد خاص خود را دارد مانند تکرار، اشتباه گفتن کلمات، حذف کردن و... که باید رعایت شود و زن و مرد هم ندارد.

رضی در پایان سخنان خود عنوان کرد: این نمایش مجموعه‌ای از نمایش‌های آئینی است؛ از مجلس زنانه تا آئین رخت‌شویی ، سایه بازی و نقالی که در این کار وجود دارد. از سوی دیگر ما از سیستم فاصله‌گذاری برشت استفاده می‌کنیم چون پشت به تماشاگر سبیل و کلاه اضافه می‌کنیم.

گفتنی است؛ نمایش "اپرت نیرنگ اورنگ" کار ملیکا رضی به زودی در سالن اصلی تالار محراب اجرا می‌شود. نسیم تاجی، اعظم عرفانی، مریم عسگری، ملیکا رحمتی نژاد، مهسا رحیمی و ملیکا رضی بازیگران این اثرند.