سرویس مد و لباس هنرآنلاین: سیدامیر موسوی‌مهر، مدیر مجموعه نساجی مهر اصفهان درباره اوضاع حاکم بر صنعت نساجی کشور و معضلات موجود در بازار تولید پارچه داخلی به هنرآنلاین، گفت: متأسفانه کارخانه‌های نساجی کشور به دلایل مختلف اوضاع چندان مساعدی ندارند و خبر ورشکستگی بسیاری از آن‌ها در قطب‌های اصلی نساجی یعنی سه شهر یزد، مازندران و اصفهان چندان هم در حد شایعه نیست.

موسوی‌مهر تصریح کرد: سال‌ها است که شعارمان ارائه و گسترش مد ایرانی در کشورمان است، اما به این موضوع توجه نداریم که وقتی صنعت نساجی و تولید پارچه در وضعیتی نابسامان به سر می‌برد و حتی در ابتدایی‌ترین مرحله ایجاد مد یعنی در اختیار داشتن نخ مرغوب، بازارمان با رکود و مشکل مواجه است چطور می‌شود توقع داشت که مد ایرانی مطرح شود.

مدیر مجموعه نساجی مهر اصفهان در ادامه افزود: یکی از دلایل نبود پارچه مرغوب و مناسب فصل در بازار داخلی به چرخه معیوب تولید نخ در پتروشیمی بندر ماهشهر مربوط است که هنوز قادر به تولید نخ با کیفیت و نانو نیست. وقتی در چرخه تبدیل نخ به فلامنت و بافت و تولید پارچه، با نبود یک قطعه مهم از پازل یعنی نخ مورد نیاز و در ادامه واردات آن از کشور چین با نازل‌ترین کیفیت مواجه هستیم نمی‌شود به ادامه راه امید بست.

او با اشاره به نوسانات قیمت دلار و معضلات وارد کردن ماشین‌آلات پیشرفته نساجی به کشور تصریح کرد: وقتی برای خریداری یک دستگاه باید بیش از 400 میلیون تومان پرداخت کنیم و با شرایط دشوار ترخیص کالا از گمرک هزینه هنگفتی را متحمل شویم، به بسیاری از همکارانمان حق می‌دهیم که فعالیت در این عرصه را کنار گذاشته و به شغل‌های دیگر وارد شوند.

موسوی‌مهر افزود: کارخانه‌هایی که یک برند بین‌المللی بوده و سابقه طولانی در صنعت نساجی دارند قربانی سوء مدیریت اشخاصی شده‌اند که هنوز اصرار دارند پارچه مصرفی با ماشین‌آلات سال‌های 1980 تولید شود و با این دروغ واهی که سرمایه‌گذار خارجی تمایلی به سرمایه‌گذاری در ایران ندارد، تمرکز لازم برای رونق اقتصادی را از عرصه نساجی برداشته‌اند.

موسوی‌مهر با اشاره به اینکه فعالان عرصه نساجی و تولید مد و لباس را اسیر وعده‌های مالی نکنیم بیان کرد: جالب است که طبقه سرمایه‌دار هم اگر بخواهد از نخ و پارچه ایرانی در تولید مد و لباس استفاده کند به سراغ چک و وعده‌های مالی اینچنینی می‌رود که به هیچ وجه راهگشای فعالیت این عرصه نیست. جالب‌تر اینکه با کوچک‌ترین اصرار فروشنده نخ و تولیدکننده پارچه بر خرید نقد کالا، فرد خریدار به سراغ اجناس چینی می‌رود و این‌گونه است که هنوز هم صنعت نساجی ایران قادر به تولید پارچه مورد نیاز بازار داخلی نیست.

مدیر مجموعه نساجی مهر اصفهان درباره برپایی نمایشگاه‌های مختلف در حوزه ماشین‌آلات و ابزار نساجی نیز اظهار داشت: منسوجات و دستگاه‌های نساجی داخلی در رقابت با کشورهایی همچون ایتالیا و ترکیه در چهارچوب نمایشگاهی حرفی برای گفتن ندارند و شاید لازم است برای احیای صنعت نساجی کشور گزینه جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به‌صورت جدی پیگیری شود تا با مطالعات گوناگون و صرف هزینه‌های فراوان سرانجام به نقطه روشنی در پروژه احیای بخشی از نساجی ایرانی نائل آییم.