سرویس سینمایی هنرآنلاین: آلمان امسال برخلاف سال‌های قبل یک فیلم بامزه را به عنوان نماینده خود در بخش فیلم خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار انتخاب کرد. کمدی سیاه "تونی اردمان" (Toni Erdmann) به کارگردانی مارن آده نماینده این کشور خواهد بود.

یک هیئت داوری مستقل روز پنجشنبه "تونی اردمان" را به نمایندگی از آلمان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد. این یک تصمیم جسورانه برای آلمان است که به انتخاب درام‌های تاریخی که بیشتر آن‌ها با گذشته نازی در این کشور ارتباط دارد، گرایش دارد.

به گزارش هالیوود ریپورتر، آلمان با انتخاب "تونی اردمان" چیزی کاملاً متفاوت را دنبال می‌کند. سومین فیلم بلند داستانی مارن آده، اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی جشنواره فیلم کن به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان روبرو شد.

این فیلم یک مطالعه عمیق درباره شخصیت انسان‌هاست. داستان درباره یک معلم موسیقی است که می‌‌کوشد با رگباری از شوخی‌ها، ماهیت بیش از حد جدی دخترش را که موقعیت کاری بیش از هر چیز دیگر برایش اهمیت دارد، اصلاح کند. ساندرا هولر نقش دختر را بازی می‌کند و پیتر سیمونیشک بازیگر اتریشی که در دنیای تئاتر سابقه طولانی دارد، در نقش پدر ظاهر شده است.

"تونی اردمان" تنها فیلم آلمانی بخش مسابقه اصلی این دوره جشنواره کن بود و هرچند نتوانست در این بخش جایزه‌ای دریافت کند، اما از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی)، به عنوان بهترین فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره کن انتخاب شد. مارن آده 39 ساله، هفت سال پیش برای فیلم "هر کس دیگر" برنده جایزه خرس نقره‌ای جشنواره برلین شد.

انتخاب فیلمی که داستانش در دوران معاصر روی می‌دهد و فضایی کمدی دارد، برای آلمان یک ریسک است. بیشتر فیلم‌های آلمانی که تاکنون نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده‌اند، درام‌های تاریخی بوده‌اند؛ همین‌طور سه فیلم آلمانی که جایزه این بخش را گرفته‌اند: "طبل حلبی" فولکر شلوندورف در 1979، "هیچ جا در آفریقا" کارولین لینک در 2002 و "زندگی دیگران" فلوریان هنکل فون دونرسمارک در 2006.

آخرین باری که این کشور فیلمی غیرتاریخی را به نمایندگی از خود به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد، سال 2012 بود آن سال مستند "پینا" به کارگردانی ویم وندرس نماینده آلمان بود که هرچند در بخش فیلم خارجی‌زبان نامزد نشد، اما توانست نامزد جایزه اسکار بهترین مستند بلند شود. آلمان از سال 2009 که "روبان سفید" میشائل هانکه در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان نامزد اسکار شد، در این بخش نامزد نشده است.

انتخاب نمایندگان عربستان و کرواسی

عربستان و کرواسی هم نمایندگان خود در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2017 را انتخاب کردند.

عربستان با کمدی رمانتیک "برکت با برکت روبرو می‌شود" (Barakah Meets Barakah) به کارگردانی محمود صباغ در این بخش رقابت خواهد کرد. این فیلم بعد از "وجده" به کارگردانی هیفاء المنصور در 2013، دومین فیلمی است که تاکنون از سوی عربستان به اسکار معرفی شده است.


"برکت با برکت روبرو می‌شود"

"برکت با برکت روبرو می‌شود" درباره رابطه عاشقانه میان دختری ثروتمند به نام بی‌بی - که به سبک غربی بزرگ شده - و پلیسی از طبقه کارگر به نام برکة است. این فیلم اولین بار فوریه پیش در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و به یک اندازه مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفت.

در همین حال، "سمت دیگر" (On the Other Side) به کارگردانی زرینکو اوگرستا نماینده کرواسی در اسکار خواهد بود.

"سمت دیگر" فیلمی درباره ندامت و بخشش و درباره زنی به نام وسنا است که 20 سال پیش، خانواده‌اش را برای در امان ماندن از اتفاقاتی که چیزی نمانده بود زندگی‌شان را نابود کند، به زاگرب آورد. یک تماس غیرمنتظره رازی را یادآوری می‌کند که وسنا در تمام این سال‌ها سعی می‌کرد پنهان کند.

این فیلم اولین بار در دنیا فوریه پیش در بخش پانوراما جشنواره برلین روی پرده رفت و از سوی داوران سینمای اروپا تقدیر شد. "سمت دیگر" سپس در جشنواره‌های دیگر چون لیما، کارلووی واری و سارایوو نیز نمایش داده شد.


"سمت دیگر"

برای سومین بار است فیلمی از اوگرستا به آکادمی معرفی می‌شود. "از‌پاافتاده" و "غبار سرخ" دو فیلم تحسین‌شده او در دهه 1990 نماینده کرواسی در اسکار بودند، اما نامزد نشدند.

کرواسی از دهه 1990، پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و بعد از جدایی از یوگسلاوی سابق، 25 فیلم به آکادمی معرفی کرده است که هیچ کدام تاکنون نامزد نشده‌اند و حتی در فهرست کوتاه نامزدهای این بخش قرار نگرفته‌اند.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی، سوم اکتبر 2016 (12 مهر) است. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2015 تا 30 سپتامبر 2016 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.

سال گذشته "پسر شائول" از مجارستان برنده اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد.

علی افتخاری