سرویس موسیقی هنرآنلاین : روز چهارشنبه سوم شهریورماه در سومین شب از نخستین هفته موسیقی نواحی، گروه "جولان" از خراسان شمالی در مجموعه فرهنگی - هنری برج آزادی به اجرای برنامه پرداخت.

این گروه که در سال 1370 به همت موسی‌الرضا ولی‌نژاد که سیزدهمین نسل دوتارنوازی خراسان شمالی است، در شهرستان شیروان تأسیس شد تاکنون موفق به کسب مقام و رتبه‌های مختلفی از جمله کسب دیپلم افتخار در دومین جشنواره موسیقی استان خراسان، کسب مقام نخست در بیست ‌و پنجمین جشنواره بین‌المللی فجر، کسب عنوان برگزیده در نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران (کرمان) و... شده است.

موسی‌الرضا ولی‌نژاد، حسین محبتی، علی ولی‌نژاد و حسین گل‌افروز نمایندگانی از گروه جولان بودند که با دوتار خود در هفته موسیقی نواحی حضور داشتند. آن‌ها با پیراهن قرمز، شلوار کردی، جوراب‌های رنگی و شال کمر به صحنه آمدند و به شکل خاصی روی زمین نشستند تا ساز روی پای راست آن‌ها سوار شود.

در ابتدای برنامه موسی‌الرضا ولی‌نژاد، سرپرست و خواننده گروه که پیش از اجرای بیشتر قطعات به معرفی آن‌ها می‌پرداخت با بیان اینکه به خنیاگران شمال خراسان "بخشی" می‌گویند، افزود: بخشی کسی است که دوتارش را خودش می‌سازد و داستان‌های بسیاری بلد است که آن‌ها را روایت می‌کند. بیشتر این ترانه‌ها هم مضامین مذهبی دارند.

پس از آن با ختم صلوات، اجرای اولین قطعه در مدح امام علی (ع) آغاز شد. این قطعه به زبان ترکی اجرا شد و پس از آن گروه به همخوانی قطعه‌ای با ترجیع‌بند " یا پیر مددی کن، مولا مددی کن" پرداختند. قطعه بعدی به زبان کرمانجی (کردی خراسان شمالی) با شعری از کتاب دیوان جعفرقلی در مدح حضرت محمد (ص) و با همخوانی گروه اجرا شد.

پس از اجرای قطعه ترکی یوسف و زلیخا اعضای گروه کوک ساز خود را از بم کوک به زیرکوک تغییر دادند و سرپرست گروه از حاضران خواست در اجرای قطعه بعدی که به زبان فارسی اجرا شد با کف زدن آن‌ها را همراهی کنند. سپس قطعه دیگری به زبان ترکی در مدح مولا علی (ع) اجرا شد که در ادامه به یک بحر طویل تبدیل شد.

تک‌نوازی و آوازخوانی حسین برافروز بخش بعدی برنامه بود. او به اجرای قسمت‌هایی از آهنگ "کوراوغلی" پرداخت و در ادامه "جولان" را اجرا کرد که برگرفته از صدای پا و ریتم حرکات اسب است. گروه جولان با اجرای دو قطعه دیگر به کار خود پایان داد. اجرای بعدی روز چهارشنبه به گروه موسیقی نوای سیمِره از لرستان اختصاص داشت. این گروه از سال 1389 فعالیت خود را به هدف ارائه موسیقی‌های لری، لکی و بختیاری آغاز کرده و تاکنون سه بار در جشنواره موسیقی فجر حضور داشته است. کسب مقام اول جشنواره ملی خنیاگران در خرم‌آباد، مقام اول جشنواره ملی خلیج‌فارس، اجرا در شهرهای مختلف و تالارهای وحدت، اندیشه، ایوان شمس و ... و اجرا در شبکه‌های مختلف تلویزیونی نیز در کارنامه این گروه به چشم می‌خورد. اعضای این گروه موسیقی را داود رضایی (تنظیم‌کننده و نوازنده کمانچه)، احسان عبدی پور (نوازنده سرنا)، بابک پیمانی (نوازنده سازهای کوبه‌ای) و مهران غضنفری (شاعر، آهنگساز و خواننده) تشکیل می‌دهند.

نخستین هفته موسیقی نواحی کشور با مشارکت دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد فرهنگی - هنری رودکی از اول تا هفتم شهریور در مجموعه فرهنگی - هنری برج آزادی برگزار می‌شود. برگزیدگان نهمین جشنواره موسیقی نواحی و چند گروه دیگر از آذربایجان، گیلان، لرستان، خوزستان، کردستان، بوشهر و... در این جشنواره حضور دارند. علاقه‌مندان می‌توانند بلیت این اجراها را از سایت ایران کنسرت تهیه کنند.