سرویس تئاتر هنرآنلاین: علاقمندان به تئاتر پایان هفته می‌توانند علاوه بر نمایش‌های روی صحنه به تماشای نمایش‌های عروسکی جشنواره شانزدهم که در تعدادی از سالن‌های نمایش تهران به صحنه می‌روند بنشینند؛ بنابراین پنجشنبه و جمعه 4 و 5 شهریورماه فرصت مناسبی برای خانواده‌ها است که همراه فرزندان خود به تماشای نمایش‌های روی صحنه بروند، علاوه بر آن افرادی که پیگیر سایر تئاترهای روی صحنه هستند نیز می‌توانند به تماشای آثاری بنشینند که در سایر سالن‌های نمایش اجرا می‌شوند البته باید کمی عجله کنند زیرا بیشتر این آثار روزهای پایانی خود را پشت سر می‌گذارند و به زودی نمایش‌های جدیدی جایگزین آنها می شود.

مجموعه تئاترشهر که این روزها غرق در عروسک است، روز پنجشنبه 4 شهریورماه میزبان نمایش‌های "رویای شب نیمه تابستان" نوشته ویلیام شکسپیر و کارگردانی مریم ضیایی دو ساعت 19 و 21 در سالن اصلی ، "ادیسه" نوشته و کار الکسی للیاوسکی کاری از کشور روسیه ساعت 17:30 و 19:30 در تالار چهارسو، "پرواز شماره 745" نوشته و کار مرجان پورغلامحسین دو ساعت 18 و 20:15 در تالار سایه، "گنبد به دوش" نوشته سجاد طهماسبی و کار پوپک عظیم پور در تالار قشقایی و نمایش‌ " نمکی بلا و دیو ناقلا" کاری از گروه ترگلک دو ساعت 16:30 و 19 در پلاتو اجرای این مجموعه به صحنه می‌روند. گفتنی است؛ تمام این کارها به جزء "نمکی بلا و دیو ناقلا" ویژه بزرگسالان است.

همچنین این مجموعه روز جمعه 5 شهریورماه نیز نمایش‌های "دیوان تئاترآل" نوشته محمود استادمحمد و کار لادن نازی ساعت 21 ویژه خانواده‌ها در سالن اصلی، "ادیسه" نوشته و کار الکسی للیاوسکی از کشور روسیه ساعت 17:30 و 19:30 در تالار چهارسو، "چمدان و سگ ملوس" نوشته و کار آلبرت بیگجانی ساعت 18 و 20:15 ویژه خانواده‌ها در تالار سایه ، "آبجی آب نبات" نوشته و کار مهدی شاه پیری ساعت 18:30 و 20:30 در تالار قشقایی و نمایش "بیست و یک" نوشته و کار بهادر مالکی دو ساعت 16:30 و 19 در پلاتو اجرا این مجموعه به صحنه می‌روند.

مجموعه ایرانشهر در پارک خانه هنرمندان نیز چهار نمایش مختلف را بر صحنه دارد. "خروس می‌خواند" کاری از شهرام کرمی با ترکیب بازیگرانی چون رویا افشار، یعقوب صباحی، سیروس همتی، مه لقا باقری، سروش طاهری، بهنام شرفی و فرامرز قلیچ خانی، داستانی ایرانی است که در سالن استاد سمندریان اجرا می‌شود.

"مثل آب برای شکلات" بعد از درخشی که در اجراهای عمومی خود در بندرعباس داشته است این روزها با اعضا گروه جنوبی‌اش دیگر نمایشی است که در سالن استاد سمندریان به صحنه می‌رود. رویا نونهالی، محمد سایبانی، حسین اصیلی، الهام اسکندری، فاطمه جعفری، بهنام پانیزه، معصومه آقا بیگی، سارا شاهی، افسانه پرمر، وحید فراهانی، مهسا شکوهی بازیگران نمایشی هستند که در آن یکی از رسوم جنوب مکزیک را به تصویر می‌کشند. علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند هر شب ساعت 21:30 در این سالن به تماشای این نمایش بنشینند.

سالن استاد ناظرزاده نیز دو نمایش اقتباسی را بر صحنه دارد. نخست نمایشی به نام "کچلو" است که اقتباسی از داستان معروف حسن کچل به شمار می‌رود. "کچلو" به کارگردانی رضا کشاورز و با بازی کاوه توکلی، مهران گل محمدی، مهدی سفاری، مریم مالمیر، آیدا صادقی، مژگان حامدی و رضا کشاورز از سه‌شنبه، 12 مرداد اجرای خود را آغاز کرده است.

نمایش "ایوانف" نوشته و کار امیررضا کوهستانی بر اساس نمایشنامه ای از آنتون چخوف است که در این سالن با حضور بازیگرانی چون محمد حسن معجونی، سعید چنگیزیان، مهین صدری، وحید آقاپور، محمدرضا نجفی، فریبا کامران، علی باقری، فاطمه فخرایی، رضا بهبودی و نگار جواهریان اجرا می‌شود.

تالار وحدت هم شاهد اجرای نمایش موفق "سقراط" نوشته و کار حمیدرضا نعیمی است. نمایشی که چندین بار به صحنه رفته و در هر اجرا نیز با موفقیت‌های بسیاری همراه بوده است و به واسطه همین استقبال گسترده بار دیگر با بازیگران شناخته شده خود فرهاد آئیش، لادن مستوفی، بهناز نازی، ایوب آقاخانی، یعقوب صباحی، کتانه افشاری نژاد، نقی سیف جمالی، سیاوش چراغی‌پور، بهار نوحیان، بهمن عباسپور، رضا جهانی، سروش کریمی نژاد، مجتبی پیرزاده، مهرداد خانی، مجید قادری، بهمن ناصری، محمد نژاد به مدت 15شب بر صحنه جان می گیرد.

تالار حافظ نمایش "پری" به کارگردانی عباس غفارمنش را بر صحنه دارد. امیر کربلایی‌زاده، مجید یاسر، سامان دارابی، یزدان فتوحی، مهدی زمین پرداز، کامبیز امینی، علیرضا مهران، فرزاد حاتمیان، محمد خداوردی، امیر حشمی، آرش دولتی و آزاده زارعی بازیگرانی هستند که داستان دوران قحطی در پی بسته شدن مکتب خانه توسط شاه و تبدیل آن به انبار غلات عده‌ای از آنان به مطربی پناه آورده‌اند و بر حسب اتفاق به جشن دربار دعوت می‌شوند را به تصویر می‌شکند.

تماشاخانه سنگلج نمایش "انسانم آرزوست" به کارگردانی داوود فتحعلی‌بیگی پیشکسوت شناخته شده نمایش های آئینی سنتی را بر صحنه دارد که با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان تئاتر روبه رو شده است.

تالار مولوی به عنوان پایگاه تئاتر دانشگاهی در سالن اصلی خود شاهد اجرای نمایش "نبرد گالیله" به کارگردانی مسعود طیبی است. نمایشی که پس از 16 ماه تمرین مداوم و سخت یک گروه جوان که بیشتر آنها برای نخستین بار به صحنه می رود. این کار بر اساس "زندگی گالیله" اثر جاودانه برتولت برشت اجرا می شود. نمایش "مکعب" به کرگردانی محمد اله دادی اثر دیگری است که هر شب ساعت 18 در سالن اصلی این تالار اجرا می شود. همچنین سالن کوچک این تالار میزبان نمایش مونولوگ "نمی دونم یا بغضی که نمی ترکد" نوشته و کار علی بیگدلی است.

نمایش "هزار و یک مکر" به نویسندگی شه ناز روستایی و کارگردانی برکه فروتن با حضور بازیگرانی چون مجید علم بیگی، فیروز حیدرزاده، حمیدرضا ملاحسینی، داوود معینی کیا، هاتف کلانه، پدرام خیرابی، مریم عسگری، راشین فروتن در سالن اصلی تالار محراب اجرا می‌شود. این اثر نمایش شادی آور زنانه است که از انواع نمایش هایی که به نوعی جزو میراث فرهنگی هنری ما محسوب می شود.

تئاتر باران یکی از سالن های خصوصی نمایش "همسایه آقا" نوشته و کار حسین کیانی را بر صحنه دارد. نمایشی که جایگزین "اجرای مرگ در حمام بنفش" شد و با فاصله کمی از آغاز تمرینات اش به صحنه رفت، فریده سپاه منصور، علیرضا آرا، حبیب دهقان نسب، رویا میر علمی، شهرام حقیقت دوست، خاطره اسدی، امیر رضا دلاوری و مهدی پاکدل بازیگرانی هستند که در این نمایش بازی می‌کنند.

نمایش "رویای یک شب نیمه تابستان" به کارگردانی مصطفا کوشکی این روزها با استقبال بسیارگسترده ای از سوی تماشاگران مواجه شده است دو روز پایانی اجراهای خود را پشت سر می گذارد. این نمایش با گریم، طراحی لباس و بازی خوب بازیگران اش محمد صادق ملک، سجاد باقری، شهروز دل افکار، روشنک گرامی، مجید نوروزی، نازآفرین کاظمی، هومن کیایی، علیرضا کیمنش، خاطره حاتمی، غزل شجاعی توانست بسیار موفق عمل کند.

تالار هنر نیز این روزها یکی دیگر از سالن هایی است که نمایش های عروسکی جشنواره به صحنه می رود. این تالار روز پنجشنبه 4 شهریورماه نمایش عروسکی "لاکی عجق وجق" نوشته امیر مشهدی عباس و کار آناهیتا غنی زاده و روز جمعه "موش تا موش" نوشته و کار رامین کهن در دو ساعت 17 و 19 خواهد بود.

شایان ذکر است؛ نمایش های عروسکی روزهای پایان هفته از ساعت 17:30 تا 19:30 در محوطه مجموعه تئاترشهر، مرکز آفرینش های تئاتر پارک لاله و محوطه خانه هنرمندان ایران اجرا می شود و فرصت مناسبی برای داشتن ساعاتی زیبا برای خانواده ها و آشنایی با هنر تئاتر خواهد بود.