سرویس موسیقی هنرآنلاین: این هفته در کنار گلچین اجراهایی که در بخش پاپ و سنتی داریم شاهد حضور پررنگ موسیقی نواحی در سالن برج آزادی هم هستیم.

رحیم شهریاری

رحیم شهریاری خواننده آذری، روز جمعه 5 شهریورماه با همراهی گروه آراز در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران روی صحنه خواهد رفت. این کنسرت در دو سئانس برگزار خواهد شد.

در این کنسرت آلبوم پرفروش "منه گوره" همراه با تک‌آهنگ‌های رحیم شهریاری به اجرا درخواهد آمد. همچنین در این اجرا قرار است قطعه "آذربایجان تیملری" - که برای تیم‌های ورزشی آذربایجان ساخته و با استقبال آذری‌زبان‌ها روبرو شده - رونمایی شود و به صورت کامل به اجرا درآید. بخش دیگر این کنسرت به اجرای آهنگ‌های پرطرفدار فولکلور با ارکستر بزرگ اختصاص دارد.

کنسرت رحیم شهریاری به همت موسسه فرهنگی هنری "آوای دوران" ساعت 21 برگزار می‌شود.

حسین علیزاده

استاد حسین علیزاده و حمید قنبری در دو شب پی‌درپی در تالار وحدت بداهه‌نوازی خواهند کرد. این برنامه پنجشنبه و جمعه هفته جاری ساعت 21:30 در برگزار می‌شود. در بخش نخست استاد علیزاده با نواختن سه‌تار و حمید قنبری با ضرب تنبک هنرنمایی می‌کنند. در بخش دوم نیز حسین علیزاده با نواختن تار، با همراهی تنبک حمید قنبری برای مخاطبان بداهه‌نوازی می‌کند.

علی لهراسبی

کنسرت علی لهراسبی پنجشنبه چهارم شهریور در دو نوبت 18:30 و 21:30 در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود. در این کنسرت قطعه‌های جدیدی اجرا می‌شود که تک آهنگ‌های تازه منتشرشده از لهراسبی نیز در فهرست قطعه‌های اجرایی قرار دارد. آهنگ تیتراژهای سریال‌های "دلنوازان"، "فاصله‌ها"، "شیدایی" و " همه چیز آنجاست" از قطعاتی است که در کنسرت لهراسبی اجرا می‌شود.

سالار عقیلی

سالار عقیلی خواننده موسیقی اصیل کشور در پنجمین روز از شهریورماه با علاقه‌مندانش دیدار می‌کند. این کنسرت در دو سئانس 18:00 و 21:30 در مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد برگزار می‌شود.

ستاره قطبی

گروه پلاریس یا ستاره قطبی بعد از چندین سال اجرای موفق برای بانوان، چهارم و پنجم شهریورماه ساعت 15 در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت. این گروه که به سرپرستی بهار ایلچی فعالیت خود را آغاز نموده تاکنون تغییراتی داشته است و این بار با گروه جدیدتر و جوان‌تر به روی استیج می‌رود.

پلاریس که ۲۱ و ۲۲ مرداد ماه نیز در فرهنگسرای نیاوران اجرا داشت، توانست تمام بلیت‌های خود را به فروش برساند و سه سئانس اجرا موفق برای بانوان داشته باشد. گروه موسیقی پاپ پلاریس به پنج زبان، برنامه اجرا می‌کند. از موسیقی فولک ایران تا اجرای قطعات برتر جهان توسط خوانندگان این گروه خوانده می‌شود. مهشید مولایی خواننده زبان هندی، شقایق طهماسبی خواننده زبان فارسی، پریسا دلفانی خواننده فارسی و آذزی، کیانا کرمانیان خواننده انگلیسی و فرانسه، ماری روت باتوآ خواننده انگلیسی و فرانسه، ۵ خواننده این گروه هستند.

نوازندگان ستاره قطبی، دختران تحصیل کرده و جوان موسیقی هستند که اغلب از هنرجویان هنرستان موسیقی بوده‌اند. سحر دزواریی نوازنده درامز، سپیده ایلچی نوازنده گیتار باس، مهرناز دبیرزاده نوازنده پرکاشن، آرمیتا فهیمی نوازنده گیتار الکتریک، پرنا کوه گیوی نوازنده گیتار اسپانیش، آوا منبری نوازنده کیبورد، پگاه ابراهیم نوازنده ویلن، سارا پارسائی نوازنده فلوت، ثمیلا تحولداری نوازنده ساکسوفون، شانیا شهریاری نوازنده ترمپت به سرپرستی بهار ایلچی نوازنده پیانو اعضای گروه پلاریس هستند.

پوریا پیرزاده وظیفه تنظیم قطعات این کنسرت را بر عهده دارد و علی افشار تهیه‌کننده این کنسرت است. عواید اجرا چهارم شهریورماه به انجمن صرع ایران اهدا می‌شود.

هفته موسیقی نواحی

نخستین هفته موسیقی نواحی با برگزاری 11 اجرای موسیقی‌ نواحی از اول شهریورماه در سالن همایش‌های برج آزادی آغاز شد و ششم شهریور به پایان می‌رسد.

گروه موسیقی نجوای کتول (گلستان) / پنجشنبه چهارم شهریور ساعت 19

گروه موسیقی "نجوای کتول" از سال 1380 تأسیس شده و تاکنون با ارائه سبکی جدید، سعی در ارتقاء موسیقی مقامی کتولی استان گلستان داشته و والاترین هدف آن، نهادن میراثی برای آیندگان است. از جمله فعالیت‌های این گروه می‌توان به کسب عنوان گروه برگزیده نهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، همکاری با سازمان ملل متحد (یونسکو)، سازمان صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان میراث‌ فرهنگی، ‌صنایع‌دستی ‌و گردشگری و ... اشاره کرد.

محمدرضا برزگر (سرپرست و نوازنده دوتار)، حسین اصفهانی نوده (خواننده و نوازنده شمشاد)، حسین خسروی کتولی (نوازنده نی و قرنه) و محمد برزگر (نوازنده دهل، نقاره و تشت) نوازندگان گروه موسیقی نجوای کتول هستند.

گروه موسیقی مِیستان (خوزستان) / پنجشنبه چهارم شهریور ساعت 21:30

گروه موسیقی "مِیستان" از سال 1380 فعالیت خود را در زمینه موسیقی روستایی، موسیقی شهری و سبک علوانیه، حرکات آئینی، نمایش آداب و رسوم و بازی‌های بومی محلی، پخت غذاهای محلی و صنایع‌دستی مردم عرب خوزستان در پیش گرفته و جزئی از کانون دوستداران میراث فرهنگی است.

این گروه تاکنون مقام‌های متعددی از جمله مقام اول جشنواره اقوام یاسوج، مقام اول جشنواره اقوام گرگان، مقام اول جشنواره نوروزی برج میلاد، مقام دوم جشنواره خنیاگران انقلاب اسلامی خرم‌آباد، مقام اول جشنواره اقوام قشم، مقام اول جشنواره اقوام عسلویه، گروه برگزیده جشنواره موسیقی نواحی کرمان و ... را کسب کرده است.

اعضای این گروه را باسم حمادی (سرپرست و نوازنده دایره‌زنگی)، سیامک مرمزی (نوازنده کاسوره)، حمزه حتاچه پور (نوازنده نی جفتی)، یونس حمادی (نوازنده تیمپو) و میثم حمادی (خواننده)، تشکیل می‌دهند که همه آن‌ها در اجرایشان در نخستین هفته موسیقی نواحی حضور خواهند داشت.

گروه موسیقی تبری (مازندران) / جمعه پنجم شهریور ساعت 19

گروه موسیقی تبری از سال 1370 با هدف احیاء و گسترش موسیقی فولکلور مازندرانی و انتقال آن به نسل‌های آینده تشکیل شده و تاکنون فعالیت‌های برون‌مرزی فراوانی در کشورهای آمریکا، کانادا، بلژیک، هلند، فرانسه، انگلیس، الجزایر، ترکیه، سوئد، دانمارک، آلمان، بلاروس و... داشته است. علاوه بر این، گروه تبری موفق به کسب دیپلم از کشور بلاروس و ترکمنستان نیز شده است.

گروه موسیقی تبری با رویکردی نو، علمی، پژوهشی، سعی در حفظ، نگه‌داری، گسترش و بروزرسانی موسیقی مازندرانی در جامعه امروز دارد. این گروه در مازندران به گروه برادران و خواهران محمدی مشهور است.

سید جلال محمدی (سرپرست، آهنگساز و نوازنده دوتار)، سید حمزه محمدی (نوازنده کمانچه)، سید عباد محمدی (نوازنده لَلِه وا، سورنا و غره نی و خواننده)، سید کمال محمدی (خواننده)، سید جابر محمدی (نوازنده دایره)، سید محمدرضا محمدی (نوازنده نقاره)، سیده نرگس محمدی (نوازنده دوتار)، سیده جمیله محمدی (نوازنده دف)، رضا یوسفیان (نوازنده عود) و سبحان چوپانی (نوازنده لَلِه وا) اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

گروه موسیقی بیستون (کردستان) / جمعه پنجم شهریور ساعت 21:30

گروه موسیقی بیستون از سال 1385 فعالیت خود را آغاز کرده است؛ این در حالی است که جمشید عزیزخانی سرپرست گروه، از سال 1352 در عرصه موسیقی فعالیت می‌کند و تاکنون بیش از 30 گروه موسیقی راه‌اندازی کرده است. جمشید عزیزخانی (سرپرست گروه و خواننده) ایرج چراغی (تنبور)، مهرداد چراغی (تنبور)، جواد کولیوند (تنبور)، مهدی کولیوند (تنبور) و حسین صالحی (دف) اعضای گروه موسیقی بیستون را تشکیل داده‌اند.

گروه موسیقی آوای موج (بوشهر) / شنبه ششم شهریور ساعت 19

گروه موسیقی آوای موج از سال ١٣٨٦ به صورت رسمی فعالیت خود را در موسیقی نواحی آغاز کرده و تاکنون به عنوان یکی از برگزیدگان موسیقی نواحی ایران در سی و یکمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر، به عنوان سفیر فرهنگی ایران در فستیوال بین‌المللی مشترک کره جنوبی و ایران و ... اجراهای متعددی داشته است.

گروه موسیقی آوای موج قرار است در اجراهای خود معرفی کاملی از موسیقی مقامی بوشهر شامل بخش پژوهشی، آیینی، کار، حماسی (جنگنامه خوانی)، مذهبی (سنج و دمام) و موسیقی‌درمانی (موسیقی زار) را داشته باشد.

‎محسن آقایی (سرپرست گروه و نوازنده نی انبان)، آماج عباسی (خواننده گروه)، محمود جهان (خواننده میهمان)، سیاوش مهیمنیان آزاد، علیرضا فرحی، سهند امامزاده‌ای، مهدی گلستان و فرهاد گلگون (نوازنده‌های سازهای ضربی، کوبه‌ای و پرکاشن)، امین باسره (نوازنده عود)، پدرام عطایی (نوازنده سازهای کوبه‌ای) و مجید پاکدل (نوازنده پیشکسوت نی جفتی) اعضای گروه آوای موج را تشکیل می‌دهند.