سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: رمان معروف "دختر گمشده" اثر گیلین فلین، با ترجمه آرش خیروی در نشر ملیکان به چاپ سوم رسید.در باب این رمان نوشته‌اند که مثالی است تازه از سبکی نوشتاری به نام "نوآر خانگی" که منتقدان آن را به دلیل روایت نامطمئن آن و نیز تعلیق و پیچ‌های داستانی‌اش ستوده‌اند.

بخشی از این کتاب: "حالا که مرده‌ام، خوشحال‌ترم. عملا گم شده‌ام. اما خیلی زود همه مرا مرده فرض خواهند کرد. مختصر و مفید خواهیم گفت مرده. چند ساعت بیش‌تر نگذشته، اما احساس خیلی بهتری دارم: مفاصل شل، ماهیچه‌های لرزان. امروز صبح یک لحظه متوجه‌ی تغییر قیافه‌ام شدم. قیافه‌ام عجیب شده بود. از داخل آینه‌ی ماشین، به پشت سرم نگاه کردم. کارتاژ ترسناک را پشت سر گذاشته بودم. شوهر کوته‌فکرم بیکار، در بار چندش‌آورش وقت می‌گذراند. متوجه می‌شوم که با چنین فکری لبخند به لبم آمده است. آها... این حس تازه است."

این رمان اولین بار در دی ماه گذشته منتشر شد و اکنون در نوبت چاپ سوم با قیمت ۲۹۵۰۰ تومان روانه بازار شده است.

همچنین مجموعه شعر "کافه بامداد" اثر هانا فردکریمیان در انتشارات نگاه به چاپ دوم رسید.

علیرضا رئیس دانایی، مدیر انتشارات نگاه در مقدمه این کتاب می‌نویسد: "مؤسسه انتشارات نگاه که از آغاز فعالیت خود به جوانان و مجموعه‌سازی توجهی ویژه داشته و بسیاری کارها منجمله آثار و زندگی نقاشان بزرگ، آثار فلسفی، آثار ادبی و مجموعه شعر شاعران بزرگ ایران را در کارنامه خود دارد، این بار دریچه‌ای به روی نسل جوان شاعران گشود تا میدانی برای عرضه‌داشت کار خود داشته باشند. اگرچه ممیزه‌های متعددی برای گزینش هر مجموعه شعر وجود داشته و دارد، اما اگر مجموعه اثری قدر و جایگاهی داشته باشد، بی‌تردید این مؤسسه آمادگی نشر آن را دارد."

این کتاب در ۱۰۳ صفحه و با قیمت 5500 تومان منتشر شده است.

ایسنا نیز از انتشار سه کتاب در هفه اخیر خبر داد. رمان "مغز حرام" نوشته صالحه مرتضی‌نیا نیز در 127 صفحه با شمارگان 660 نسخه و قیمت 7500 تومان در نشر هیلا انتشار یافته است.

از متن کتاب: "کامیون کناری ایستاد. دکمه‌ای زد و من و باقی آشغال‌ها با شیب ملایمی سر خوردیم به خندق قاذورات. کله بیرون می‌کشیدم از لای زباله‌ها و بدن‌های پاره که کلاغی منقارش را از لای دنده‌هام درآورد، قاری کشید و از جناغ سینه‌ام به آسمان پرید. بوی مردار گرفته‌ام. بلند می‌شوم. تکانده نتکانده خودم را می‌رسانم به جاده. برهوت است. برهوتی که زمانش در ثانیه‌های قبل از غروب متوقف شده. در جمجمه گاوها و سایه لاشخورها از چپ و راست طوفان شن است. در پس‌زمینه‌ای از رمل و غروب راه‌ می‌افتم. نه به خورشید نزدیک می‌شوم نه از آن دور." کتاب "ارتش ایران ساسانی" نوشته دیود نیکول با ترجمه محمد آقاجری در 212 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 15000 تومان در انتشارات ققنوس به چاپ رسیده است.

در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: ارتش ایران ساسانی بیش از چهارصد سال پاسداری از خاک ایران را برعهده داشت و در سراسر این دوران انبوه دشمنانی را که پیرامون این کشور چنبره زده بودند در پس مرزهای ایران ناکام گذاشت. کتابی که در دست دارید بر آن است که برخی جنبه‌های فنی این ارتش را معرفی کند.

دیوید نیکول، نویسنده کتاب ارتش ایران ساسانی، کارشناس تاریخ نظامی است که آثار بسیار گوناگونی در این زمینه به رشته تحریر درآورده است. نوشته‌های وی موضوعات نظامی بسیار متنوعی از جمله بررسی جنگاوران ارتش‌های عرب در نبردهای سده بیستم‌، تا پژوهش درباره نخستین ارتش‌های اسلامی، لشکرکشی‌های آتیلا، تشکیلات نظامی روم و بیزانس و سلوکی، و جنگجویان صلیبی را شامل می‌شود.

کتاب در حجم اندک خود اطلاعات بس ارزنده‌ای را فراهم آورده است ‌و نویسنده از موضوعاتی مانند استفاده از رکاب و تعداد تیرهای کمانداران، ‌تا تاثیرگذاری ارتش و سنن رزمی ایران بر ارتش‌های اسلامی و اروپایی سخن گفته،‌ و بارها به برتری‌های رزمی و فنی ایران بر ارتش‌های روم و بیزانس اعتراف کرده است.

دیگر کتاب منتشرشده در این نشر مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه اووه تیم با نام "نه فردا، نه دیروز" است که با ترجمه حسین تهرانی در 142 صفحه با شمارگان 1100 نسخه و قیمت 8500 تومان منتشر شده است.