به گزارش هنرآنلاین ، کاظم هژیر آزاد که یکم شهریور زنگ نمایش "جای خالی" را در تماشاخانه "همای سعادت" نواخت، گفت: آرزویم برای داشتن یک تئاتر خوب را در داستانی به اسم "تئاتر شهر" نوشتم و در قالب مجموعه داستان "مقصر و داستان‌های دیگر" منتشر کردم.

این پیشکسوت تئاتر افزود: نخستین بار است که من زنگ افتتاح یک تئاتر را به صدا در می‌آورم و باید تبریک گفت به تیم جوانی که تلاش می‌کنند با تمام نداشته‌ها، قصه‌ای به وجود بیاورند که مخاطب می‌تواند جنبه‌های تراژیک و.. آن را درک کند.

وی افزود: تئاتر در دنیا یک آیین به حساب می‌آید که تماشای آن با تشریفات خاصی همراه است،از این آداب که هنوز هم در کشورهای صاحب تئاتر رعایت می‌شود، می‌شود به زنگ شروع اشاره کرد که رخدادی نوستالژیک است.

این پیشکسوت تئاتر درباره "جای خالی" گفت: این نمایش درباره هنرمندی است که می‌خواهد زندگی کند، فرزند داشته باشد، ضمن اینکه آثار هنری‌اش هم به فروش برسد، اما با معضلات مهمی مثل گرانی، نبود مخاطب و عدم درک زناشویی مواجه است.

وی افزود: در واقع این اثر درونیات روانی یک هنرمند را مورد توجه قرار داده و جا داشت به علت‌العلل‌های مشکلات بیش‌تر پرداخته شود.

هژیر آزاد درباره اجرای هنرمندان این نمایش گفت: بازیگران "جای خالی" همه تلاششان را به کار گرفته‌اند تا قصه را منتقل کنند، به اعتقاد من این اتفاق رخ داده و جنبه‌های مختلف کار روشن است، این یعنی که تئاتر کارش را درست انجام داده و می‌توان به این گروه جوان تبریک گفت.

در ادامه حمید عبدالحسینی کارگردان "جای خالی" نیز گفت: باید تلاش کنیم تا تئاتر و فرهنگ تماشای تئاتر در جامعه گسترش پیدا کند، چرا که عناصری مثل هنر نمایش شهرها را به آرمان شهر تبدیل می‌کنند.

وی افزود: این نمایش در شرایط سختی روی صحنه رفت اما دوستان ما همه تلاششان را می‌کنند و امیدواریم مخاطبانمان شاهد اجراهای خوبی از این گروه باشند.

این کارگردان گفت: نمایشنامه "جای خالی" با نگاهی به مفهوم نظریه جهان‌های موازی نوشته شده است . طبق این نظریه ، جهان‌های زیادی وجود دارند که کنار هم به طور موازی حرکت می‌کنند . عامل اصلی در جدایی این جهان‌ها انتخاب‌های افراد است . مفسران این نظریه بیان می‌دارند که رؤیایی که شما می‌بینید رؤیا نیست بلکه یک واقعیت است که در جهان مجاور در حال اتفاق افتادن است و روح شما ( که ممکن است با سرعت نور حرکت کند ) تحت آن شرایط خاص میان جهان‌های مختلف حرکت می‌کند و حتی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند دنیای ما واقعی نیست، ما بدلی هستیم از یک واقعیت در دنیایی دیگر .

"جای خالی" به قلم و کارگردانی حمید عبدالحسینی و با بازی یوسف فروتن، الهام ایزدیار، حمیدرضا مرادی، نانت تومه از یکم تا 15 شهریور در تماشاخانه "همای سعادت" روی صحنه می‌رود.

این نمایش هر شب از ساعت 20 در تماشاخانه همای سعادت به نشانی شهر زیبا، خیابان آیت‌الله کاشانی، زیر پل شهید باکری، جنب بانک پارسیان ، پلاک 261، طبقه چهار، واحد 5 اجرا می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه حضوری و یا از طریق سایت تیوال www.tiwall.com بلیت تهیه کنند.

از دیگر عوامل "جای خالی" می‌توان به دستیار کارگردان مطهره ثناء وزین خواه، گریم مریم حسنی، طراح صحنه و لباس نسیم چوگلی، عکاس ابوذر بی‌غرض، موسیقی بردیا یوسفی، دستیار کارگردان رامین علیزاده، منشی صحنه زهرا خمیس آبادی، مدیر صحنه پاکسیما ایرانی، طراح تیزر و عکاس پشت صحنه: امیر سهیلی‌پور، طراح پوستر نفیسه موسوی مشاور رسانه‌ای مطهره کشاورز اشاره کرد.

تولیدات "تئاتر و تجربه" در تماشاخانه انتظامی به صحنه می‌روند ویژه‌برنامه ورکشاپ های آموزشی " تئاتر و تجربه" با مشارکت و حضور گروه‌های تئاتر بازی، مکتب تهران، لئو، امید ایران، دن کیشوت، کوانتوم، پاپتی ها، مکث، بدن دیوانه و بین از هفته نخست شهریورماه کار خود را در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر آغاز می‌کند.

به همین منظور و با توجه به تعاملات صورت گرفته در شورای سیاست‌گذاری تماشاخانه ایرانشهر و تماشاخانه انتظامی وهم چنین تمایل گروه‌های برگزارکننده ورکشاپ ها در نیمه نخست سال 96 خروجی و تولیدات هر ورکشاپ طی رپرتوار "تئاتر و تجربه" در بازه زمانی مشخص و با نظر اساتید مربوطه در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا شوند.

لازم به ذکر است نخستین کارگاه با عنوان "تئاتر شعر با رویکرد ایده‌های اجرایی گروه مکث در حوزه بازیگر، کارگردانی و طراحی" توسط رضا ثروتی از ۷ شهریورماه طی 10 جلسه سه‌ساعته (10 الی 13) برپا می‌شود. همچنین گروه تئاتر "بازی" به سرپرستی آتیلا پسیانی کارگاه آموزشی "سکون به‌مثابه حرکت؛ سکوت به‌مثابه فریاد" را از 27 الی 31 شهریورماه آغاز خواهد کرد.

مکان برگزاری ورکشاپ ها سالن استاد سمندریان است. علاقه‌مندان می‌توانند جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر هرروز از ۱۶ الی ۱۹ به روابط عمومی ایرانشهر مراجعه کنند و یا با شماره تلفن ۸۸۳۱۱۶۰۰ تماس حاصل نمایند.

تکنیک "تئاتر اشیا" یکی از بهترین شیوه‌های انتقال مفاهیم آموزشی است

مدیر تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه تکنیک اجرایی تئاتر اشیاء را یکی از بهترین شیوه‌های انتقال مفاهیم در امر آموزش دانست.

محمد حسن نجفی مدیر عامل این مرکز هنری و آموزشی در آیین آغازین اجرای عمومی نمایش" سکوت" در سخنان کوتاهی با اشاره به لزوم توجه به تکنیک تئاتر اشیاء (که اجرای نمایش سکوت نیز بر پایه همین تکنیک صورت می‌گیرد) گفت: متاسفانه عرصه مناسبی برای بروز و ظهور تکنیک تئاتر اشیاء (که به نوعی فصلی مشترک میان تئاتر صحنه‌ای و تئاتر عروسکی محسوب می‌شود) در کشور ما وجود ندارد و این فرم اجرایی متفاوت و جدید که زیر گروه تئاتر عروسکی به حساب می‌آید هنوز به عنوان یک شکل اجرایی مجزا آنچنان که باید و شاید مورد حمایت و توجه قرار نگرفته است. وی تاکید کرد: امروزه در کشورهاى صاحب هنر- صنعت تئاتر نظیر آلمان از این تکنیک اجرایى به عنوان یکى از بهترین شیوه‌های انتقال مفاهیم در امر آموزش استفاده گسترده اى صورت می‌گیرد. نجفی افزود: نمایش سکوت با قصه ای بسیار خوب، جذابیت‌های بصرى و کیفیت اجرا، لحظات بسیار خوبى را براى مخاطب ایجاد می‌کند و در ضمن شرایط آشنایى مخاطب را با این شیوه نمایشى و کاربردى در امر آموزش به خصوص در مواجه با گروه سنى ٣ تا ١٠ سال فراهم می‌سازد.

بر پایه این گزارش امیر علی سی سی پور کارگردان" سکوت" نیز در سخنان کوتاهی با ابراز امیدواری از گسترش و توسعه تئاتر اشیاء و با قدردانی از حمایت و توجه تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه به این شیوه اجرایی گفت: تئاتر اشیاء زمانی در کشورهای مختلف جهان به ویژه منطقه اروپا متولد شد که مصرف‌گرایی به حد دیوانه واری رسیده بود و اشیاء پس از چندبار مصرف، به زباله‌هایی بی‌مصرف تبدیل می‌شدند و از همین رو جنبش تئاتر اشیائ در پی انتقال این موضوع بود که بگوید: اشیاء را می‌توان به صورت‌های دیگری نیز به جز روشی که برای استفاده از آن‌ها مرسوم است، به کار گرفت و به همین دلیل ما نیز در نمایش سکوت زنگ خطر مصرف گرایی بیش از اندازه و زباله سازی را برای جامعه خودمان به صدا درآورده‌ایم.

این گزارش می‌افزاید: اجرای عمومی نمایش "سکوت" که اقتباسی از رمان "ارواح" و نمایشنامه "سکوت" نوشته پل استر است با طراحی و کارگردانی امیر علی سی سی پور همه روزه ساعت ۱۹ با مدت زمان ۴۰ دقیقه و قیمت بلیت ۱۵ هزار تومان میزبان دوستداران تئاتر در تالار زنده یاد خسرو شکیبایی تماشاخانه و مدرسه تئاتر سه نقطه است.

عواملی که در اجرای سکوت همکاری می‌کنند عبارت‌اند از: کارگردان و نویسنده: امیرعلی سی سی پور، بازیگردان‌ها: عباس دلیر، عاطفه خدا کرمی، کبری رضایی، محمد امین سی سی پور، دستیار کارگردان: عباس دلیر، طراح صحنه: امیر علی سی سی پور، ساخت دکور: موسی قناد زاده، طراح پوستر: مصطفی همتی، مشاور هنری: امیر حسن نجفی، عکاس: سیاوش فرهادی، امور ارتباطات رسانه ای: روابط عمومی سه نقطه (ندا طهرانی- مصطفی محمودی)، تبلیغات فضای مجازی: طراحان هنر ایرانیان.

علاقمندان می‌توانند برای خرید بلیت این نمایش به پایگاه خرید بلیت تیوال مراجعه کرده و یا با شماره تلفن‌های: 88952440 و 09115666245 تماس حاصل کنند.