به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره فیلم سلامت، فهرست نمایش آثار سینمایی در سه سالن پردیس سینمایی چارسو در روز سه شنبه دوم شهریور بدین شرح است:

سالن ۵ سانس ۱۳:۳۰ - ۱۵:۱۵/فیلم کوتاه باد چیزی خواهد گفت از علی مردمی (۲۰ دقیقه)، حوض نقاشی از مازیار میری (۹۳ دقیقه) سانس ۳۰:۱۵- ۳۰:۱۷/ فیلم کوتاه امضا از محمد ثریا (۱۶ دقیقه)، فیلم آبجی به کارگردانی مرجان اشرفی زاده (۹۵ دقیقه) سانس ۱۷: ۴۵- ۱۹:۴۵/فیلم مستند عروسک کاموایی از عزت الله پروازه (۴۵ دقیقه)، مستند خدا، خانه، نازنین از رضا عرفانی (۲۳ دقیقه)، مستند لکنت به کارگردانی منصوره میر معرب (۴۳ دقیقه) سانس۲۰:۰۰- ۲۲:۰۰/ فیلم سینمایی لانتوری به کارگردانی رضا درمیشیان (۱۱۴ دقیقه)

سالن ۴ سانس ۱۳:۰۰ - ۱۵:۰۰/مستند رازدار از فرزاد توحیدی (34 دقیقه)، مستند خون بازی از مصطفی شیری (۲۸ دقیقه)، فیلم کوتاه اعجاز در منحنی سوم به کارگردانی مهفام مهدی زاده (۴ دقیقه)، مستند من هستم به کارگردانی امیر زبان آور (45 دقیقه) سانس۱۵:۱۵- ۱۷:۱۵/ فیلم کوتاه درکم کن از انجمن اتیسم (۶ دقیقه خارج از مسابقه)، اتیسم یک تراژدی نیست از انجمن اتیسم (۳ دقیقه)، فیلم کوتاه درخود از علیرضا محمود زاده (۲۳ دقیقه)، مستند سینما اتیسم از زهرا مرادی (۱۶ دقیقه)، مستند مواجهه با ابهام از سید جعفر مطلبی پور (۴۲ دقیقه) سانس ۱۷:۳۰- ۱۹:۴۵/فیلم بلند سینمایی مادر پاییزی از سیروس رنجبر (۸۲ دقیقه) سانس-۲۰:۰۰ ۲۲:۰۰/ فیلم مستند چند شاخه گل مریم از محمد قاسم پور (۳۹ دقیقه)، مستند میلین از حسین کاکاوند (۸۰ دقیقه)

سالن 2 بخش دانشجویی سانس ۱۰ -۱۲/ نماهنگ اکسیر سلامت از آرزو دهقانی (۵ دقیقه)، کوتاه مثبت زندگی از فرناز قانونی (۷ دقیقه)، کوتاه به زیر افتاده از هنگامه پور محمدی (۸ دقیقه)، کوتاه در کوچه باغ درد از احسان قائدی (۱۴ دقیقه)، مستند چراغ خاموش اتاق از آرزو دهقانی (۴۱ دقیقه)، کوتاه ریتالین از پانته آ گرداب (۱۸ دقیقه) سانس ۱۹:۴۵-۲۲:۰۰/مستند بلانسبت شما از مهدی بوستانی شهر بابکی (۳۸ دقیقه)، کوتاه دیروقت از نواب محمودی (۴ دقیقه)، کوتاه صراحی از سعید نجاتی ( ۱۷ دقیقه)، کوتاه مات از محمد داودی (۲۸ دقیقه)، کوتاه فردا صبح از محمد نجاریان (۲۱ دقیقه)، مستند در مقصد منتظرند از رضا مجلسی (۱۶ دقیقه)

برنامه نشست های تخصصی دومین روز جشنواره فیلم سلامت اعلام شد

در دومین روز برگزاری جشنواره فیلم سلامت سه نشست تخصصی با موضوعات اعتیاد، سلامت روان و معلولیت،برگزار می شود.

نشست های دومین روز از جشنواره فیلم سلامت با موضوع اعتیاد از ساعت ۱۴ الی ۱۵:۳۰ در سالن شماره 2 پردیس سینمایی چارسو آغاز می شود.

این نشست که با حضور مصطفی کیایی کارگردان ،فرهاد اصلانی بازیگر ،دکتر نوروزی رییس سابق اداره اعتیاد وزارت بهداشت، دکتر صادق نیت رییس اداره بهداشت محیط وزارت بهداشت و دکتر ارسیا تقوا روانپزشک و منتقد سینما برگزار می شود به نقد و بررسی فیلم عصر یخبندان به کارگردانی مصطفی کیایی که موضوع آن اعتیاد است ، می پردازد.

دومین نشست تخصصی این روز نیز از ساعت ۱۶ الی ۱۷:۳۰ با موضوع سلامت روان(سلامت معنوی ) با حضور احسان بیگلری کارگردان فیلم برادرم خسرو ،دکتر حاجبی مدیر کل دفتر سلامت روان اجتماعی وزارت بهداشت و درمان ، دکتر نمازی عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه تهران و دکتر نقوی روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه تهران برگزار می شود که به نقد و بررسی فیلم برادرم خسرو می پردازند.

در سومین نشست تخصصی این روز که موضوع آن معلولیت است ، با حضور مرجان اشرفی زاده کارگردان فیلم آبجی، معصومه قاسمی پور بازیگر فیلم آبجی ، منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم حوض نقاشی و دکتر نمازی عضو گروه اخلاق پزشکی دانشگاه تهران ، به نقد و بررسی دو فیلم حوض نقاشی به کارگردانی مازیار میری و آبجی می پردازد.

این نشست تخصصی از ساعت ۱۸ الی ۱۹:۳۰ دقیقه در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی چارسو در جریان خواهد بود.

دولت از انجمن‌های آگاهی دهنده درباره بیماری‌ها حمایت کند

نشست تخصصی با موضوع اوتیسم با حضور احسان کرمی مجری، اشکان خطیبی سفیرانجمن اوتیسم ایران، سیروس رنجبر کارگردان فیلم سینمایی مادر پاییزی، سعیده صالح غفاری مدیرعامل انجمن اوتیسم ایران، دکتر میترا حکیم شوشتری و فرهاد نجفی کارگردان، در سالن شماره ۲ پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رنجبر در پاسخ به سؤال احسان کرمی درباره انتخاب سوژه اوتیسم برای فیلم سینمایی مادر پاییزی گفت: سوژه اصلی این فیلم، به خاطر وجود نوجوانی در همسایگی ما با مشکلات و دغدغه‌های اوتیسم بود. البته این فیلم ۵ سال پیش ساخته شد و خوشحالم که در جشنواره سلامت برای نخستین بار نمایش داده شد.

وی افزود: فیلمسازی آکادمیک هستم و در دانشگاه آموختم درباره سوژه فیلم آنقدر تحقیق و پژوهش انجام دهم تا در همان حوزه کارشناس شوم و بعد فیلمی را برای ساخت کلید بزنم.

این فیلمساز ادامه داد: درباره اوتیسم تحقیقات و مطالعات بسیار زیادی داشتم، حتی جالب است بدانید که نظریه ای درباره بیماران اوتیسم هم ارائه کردم.

رنجبر با اشاره به اینکه کودکان و افراد دارای اوتیسم ما را به فکر فرو می‌برند، اظهار کرد: اینکه در کشور ما اوتیسم را بیماری می‌دانند آسیب زننده است. اوتیسم بیماری نیست بلکه یک توانایی است فقط باید به نیمه پر لیوان نگاه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تا سال ۹۵ اگر مردم اوتیسم را یک بیماری می‌دانستند از این به بعد باید به این نتیجه برسیم که اوتسیم بیماری نیست.

در ادامه این نشست سعیده صالح غفاری با بیان اینکه زمانی که فعالیت در انجمن اوتیسم ایران را شروع کردیم، افراد کمی از این بیماری اطلاعات داشتند، گفت: خوشحالم که با فعالیت‌های انجمن و گروه‌های مختلف مردم نسبت به قبل درباره اوتیسم آگاه‌تر شده‌اند اما این میزان کافی نیست و باید آگاهی‌های بیشتری را به خانواده‌ها و مردم بدهیم.

وی با بیان اینکه یکی سری از سازمان‌ها حمایت خوبی از افراد اوتیسمی انجام داده‌اند، اظهار کرد: بستر عمومی جامعه ما باید آمادگی رابطه اجتماعی با افراد دارای اوتیسم را داشته باشند.

اشکان خطیبی دیگر سخنران این نشست بود که گفت: مردم ایران دغدغه‌های روزانه زیادی دارند و گاهی در میان این دغدغه‌ها باید موضوع مهمی را با صدای بلند به آن‌ها بگویی تا میان این همه سر و صدا، صدای شما را بشنوند.

وی با اشاره به اینکه تا جایی که بتوانیم باید با صدای بلند به مردم درباره اوتیسم اطلاعات و آگاهی بدهیم، افزود: به درست یا به غلط آدم‌های شناخته شده و معروف، تریبون‌هایی دارند که ممکن است افراد عادی نداشته باشند. حالا که آدم‌هایی شبیه من تریبون داریم، باید برای دیگران تلاش کنیم. یکی از این تلاش‌ها می‌تواند این باشد که من به عنوان سفیر انجمن اوتیسم ایران با صدای بلند از افراد و ارگان‌هایی مانند دولت که می‌توانند کاری انجام دهند بخواهم تا درمیان تمام بودجه‌های موجه و غیر موجهی که تصویب می‌شود، بودجه ای برای تمام انجمن‌هایی که تلاش می‌کنند تا به مردم آگاهی دهند، اختصاص دهند.

در ادامه این نشست مادری که دارای فرزند ۲۸ ساله اوتیسم است از فعالیت انجمن‌هایی مانند اوتیسم به جهت آگاهی دادن به مردم ابراز خوشحالی کرد و گفت: 28 سال پیش من تمام این شهر را طی می‌کردم تا بتوانم اطلاعاتی از اوتیسم کسب کنم و متاسفانه در آن سال‌ها به جز چند دکتر هیچ کس اطلاعی درباره این این بیماری نداشت.

دکتر حکیم شوشتری نیز در این نشست با اشاره به اینکه اوتیسم کاملاً با مغز و ژنتیک مرتبط است، اظهار کرد: متاسفانه دو سوم افراد دارای اوتیسم برخلاف تصورهمگان دارای کم توانایی ذهنی هستند. آنقدر افراد اوتیسم با هم متفاوت هستند که هیچ دو فرد اوتیسمی ای را پیدا نمی‌کنید که شبیه به یکدیگر باشند.

وی افزود: در حال حاضر می‌توان افراد اوتیسم را زیر یک سالگی هم شناخت و فقط باید اطلاعات و آگاهی کافی به خانواده‌ها داده شود تا در مواجهه با کودک دارای اوتیسم خود بهترین اقدامات را انجام دهند.

نجفی با بیان اینکه سعی کردم از تریبونی که در دست دارم برای آگاهی دادن به مردم درباره اوتیسم استفاده کنم، گفت: یک سری مدارس برای افراد دارای اوتیسم وجود دارد تا آن‌ها را از دیگر بچه‌ها جدا کند و تا جایی که من می دانم این بدترین اشتباه برای افراد دارای اوتیسم است که از جامعه دور شود. باید از رسانه برای آگاهی دادن به عموم جامعه استفاده کنیم تا مسؤلین نیز فعالیت‌های بیشتری برای افراد دارای اوتیسم انجام دهند.

در انتهای این نشست یک فرد دارای اوتیسم به نام تورج سهرابی در جملاتی کوتاه گفت: من تایپیست انجمن اوتیسم ایران هستم. دولت باید از افراد اوتیسمی و خانواده‌های آنان حمایت کند.بیمه باید خانواده‌های اوتیسمی را تحت پوشش قرار دهد. خانواده‌ها تلاش کنند تا فرزندان اوتیسمی آنان برای جامعه مفید باشند. در نهایت نیز آرزوی سلامتی و موفقیت برای تمام بچه‌های اوتیسمی ایران می‌کنم.

انتشار کاتالوگ جشنواره سلامت با یادداشت‌های کریمی و فرخ نژاد کاتالوگ نخستین جشنواره فیلم سلامت به سردبیری مسعود نجفی با یادداشت‌هایی از نیکی کریمی و حمید فرخ نژاد منتشر شد.

این کتاب در 264 صفحه شامل اطلاعات جشنواره اعم از آثار حاضر و اعضای هیات داوران است که با طراحی مرتبط با موضوع جشنواره در قطع وزیری آماده شده است. در بخش بزرگداشت‌های کاتالوگ یادداشت‌هایی اختصاصی از نیکی کریمی و حمید فرخ نژاد که برای پوران درخشنده و رامبد جوان نوشته‌اند به چشم می‌خورد.

کریمی نوشته است: خانم پوران درخشنده به نظر من خانم فیلمساز شریف و زحمتکشی است که سال‌ها بی ادعا فیلم ساخت، پشت سر هم ... و نشان داد حرفی که میزند راجع به سینمای اجتماعی و دغدغه ای که دارد واقعیست . خودش را پشت اینکه اجازه نمی‌دهند و سانسور شد و چه و چه پنهان نکرد ، بلکه زن میدان بود و با ارامشی که در شخصیتش است فیلمش را ساخت و حرفش را زد. با فیلمش ، یعنی هنر برای هنر ، نه به عنوان جلوه گاهی برای دیده شدن و کسب اعتبار .

برای ایشان احترام قایلم که یکی از هنرمندان صبور و زحمتکش کشورم است.

حمید فرخ نژاد هم نوشته: رامبد ازت تشکر می‌کنم بابت اینکه از موقعیت و تریبونی که در اختیارته _با همه محدودیت‌ها و تنگ نظری‌ها_ ، می خوای فرهنگ سازی کنی ، شاد کنی و نگاه خوب به دنیا داشته باشی، توی زمونه ای‌ای که مهربونی شده ماضی بعید! خدا خیرت بده رفیق ، کارت درسته. طاها ذاکر مدیریت هنری، مهدی متناصری مدیریت اجرایی و حسن هندی عکاسی این کاتالوگ را عهده دار بودند

پوران درخشنده: فیلمسازی خودنمایی نیست

کارگردان فیلم سینمایی «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» با اشاره به اینکه فیلمسازی خودنمایی نیست، گفت: اگر در ذهن شما این است که فیلمی بسازید تا خودتان را نشان دهید اشتباه می‌کنید چرا که سینما عشق می‌خواهد.

کارگاه تخصصی تجربه فیلمسازی در حوزه سلامت با حضور پوران درخشنده و علاقه مندان این حوزه در دومین روز جشنواره و در سالن شماره 1 پردیس چارسو برگزار شد.

درخشنده در ابتدای این نشست اظهار داشت: هیچ وقت حاضر نشدم به عنوان تهیه کننده یا کارگردان فیلمنامه ای را بسازم که مورد علاقه‌ام نبود و همواره سوژه‌هایی را انتخاب کردم که برایم دغدغه بوده و برای اینکه به خوبی به این دغدغه بپردازم سخت تلاش کردم.

وی با انتقاد از اینکه چطور می‌شود یک فیلمساز یا بازیگر در طول سال چند فیلم بسازد یا بازی کند افزود: این اتفاق متاسفانه در سینما می‌افتد و اگر من امروز در حال ساخت فیلمی نبودم هیچ وقت به اینجا (جشنواره سلامت) نمی‌آمدم و از عشق به سینما با شما حرف نمی‌زدم.

درخشنده افزود: سینما مانند انتخاب فردی برای ازدواج است. باید به خوبی فردی که می‌خواهید با او ازدواج کنید را بشناسید. رفتارهای او را ببینید. با خانواده او حرف بزنید و بعد انتخاب کنید که می‌خواهید با او ازدواج کنید یا نه. کارگردان فیلم سینمای «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» با اشاره به اینکه بین رشته پزشکی و سینما، سینما را انتخاب کرده و 30 سال برای این انتخاب تلاش کرده است، گفت: من انتخاب کردم که با زبان سینما حرف‌هایم را به مردم جامعه‌ام بیان کنم و در این 30 سال لحظه ای نبود که برای کارهایم سختی نکشیده باشم و یا دست از تلاش بردارم.

درخشنده با بیان اینکه سعی کنید برای کارهایتان آدم اصلی را پیدا و با او ارتباط برقرار کنید، خاطرنشان کرد: برای خیلی از فیلم‌هایم بازیگرانی را انتخاب کردم که درگیر سوژه باشند به طور مثال اگر شخصیت یک پسر ناشنوا را داشتم، خیلی راحت می‌توانستم از یک بازیگر حرفه ای بخواهم در نقش ناشنوا ظاهر شود که خوب راحت‌ترین کار بود. اما این کار را انجام ندادم و برای بازی از یک پسر ناشنوا استفاده کردم. چون فکر می‌کردم این فیلم درباره ناشنوایان است و ناشنوایان باید سهمی از فیلم داشته باشند. باید رنج‌های واقعی یک فرد ناشنوا را به مخاطبان نشان می‌دادم.

درخشنده با بیان اینکه باید سوژه را به خوبی شناخت و افرادی را انتخاب کرد که یا سوژه را به خوبی درک کنند و یا مانند ما عاشق کارشان باشند، گفت: یادمان نرود در کنار عشق به کار باید تکنیک را به خوبی بلد باشیم. تکنیک ابزار کار فیلمساز است و نمی‌توانید توقع داشته باشید عوامل کار بتوانند تمام خواسته‌های ذهنی شما را با خوبی پیاده کنند.

این کارگردان سینما با بیان اینکه در سینما عاشق کم است، از نبود آدم‌های جدید در سینما گلایه کرد و اظهار کرد: من به نوبه خودم همیشه سعی کرده‌ام بازیگران و افرادی جدیدی را به سینما معرفی کنم. امیدوارم دیگر همکاران من نیز فعالیتی در این حوزه انجام دهند. مگر چقدر می‌توانیم در سینما از یک بازیگر استفاده کنیم؟ بازیگر خوب در سن 20 تا 25 سال نداریم و وظیفه شما این است که بعد از ورود به سینما افراد جدید و عاشقان جدیدی را به سینما معرفی کنید.

وی افزود: به طور مثال نباید با بازیگرانی کار کنید که برای چند سکانس 500 میلیون تومان می‌گیرند و آنقدر به کار احترام نمی‌گذارند که حتی برای جلسات فیلمنامه خوانی حاضر شوند. من هیچ وقت از این بازیگران استفاده نمی‌کنم. آنقدر می‌گردم تا بازیگر مورد علاقه‌ام را که به کار من احترام می‌گذارد، پیدا کنم.

درخشنده با بیان اینکه توصیه ای برای شما دوستان عزیز دارم، گفت: برای رسیدن به بهترین نتیجه باید سخت تلاش کنید. به کارتان باور داشته باشد و اگر کسی علاقه شما را باور نداشت ناامید نشوید. اگر عاشق کارتان باشید، هر اتفاقی که بیافتد باز هم جلو می‌روید. اما یادتان باشد برای انتخاب سوژه تحقیقات زیادی داشته باشید. بعد از نوشتن فیلمنامه ایرادات آن را رفع کنید و در نهایت فیلمی بسازید که مانند خیلی از فیلم‌های حاضر در سینمای ما حرفی که میزند تاریخ مصرف نداشته باشد.

در پایان این نشست، مخاطبان حاضر در سالن سؤالات خود را از پوران درخشنده در حوزه تجربه در فیلمسازی، مطرح کردند.

نخستین جشنواره فیلم سلامت از روز گذشته آغاز شده و تا 5 شهریور ادامه خواهد داشت.