به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، "مجید کوهی"، سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان باستانی "اسب ریسه" در ماسال (استان گیلان)، ضمن اعلام شناسایی بقایای معماری در این مکان از دوران عصر آهن ۳، گفت: در بخش دیگری از منطقه، بقایای گوردخمه‌های مربوط به دوران هخامنشی مشاهده و مورد کاوش قرار گرفت که درمجموع ۲۸ گوردخمه یا استودان شناسایی شد.

او با بیان اینکه "این گوردخمه‌ها در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ مورد حفاری غیر مجاز قرار گرفته و آسیب جدی دیده است" ادامه داد: در کاوش گورستان مشخص شد که تدفین‌ها روی برجستگی طبیعیِ توده صخره‌ای انجام شده است و همچنین بقایای اسکلت یک مادر و فرزند نیز شناسایی شد.

کوهی با بیان اینکه "گورستان باستانی "اسب ریسه"ی ماسال تنها و اولین جایی در استان گیلان است که گور دخمه یا استودان از نوع افقی و طاق باز دارد، اظهار کرد: یافته‌های فرهنگی سفالی دیگری شامل فرم‌های مختلف کاسه و کوزه و همچنین تعدادی آسیاب مفرغی بدست آمده است.

این باستان شناس، با بیان اینکه "فضاهای معماری این محوطه، دارای اتاق‌های مسکونی است که در این فصل به دلیل محدود بودن منطقه کاوش، نمی‌توان ابعاد دقیق آن را اعلام کرد" گفت: احتمالا اتاق‌ها دارای ابعاد متغیر ۳×۳ و ابعاد دیگر با دیوارهای جداکننده هستند و در اطراف منطقه مسکونی بقایای دیوارهای دفاعی نیز دیده می‌شود که دارای عرض ۱ متر بوده و در برخی از جاها به ۶ الی ۸ متر نیز می‌رسد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی گورستان باستانی "اسب ریسه" در ادامه افزود: سنگ‌های زاویه‌دار کوهستانی، قلوه سنگ‌های گِرد شده‌ی رودخانه‌ای و ملاط گِل از جمله مصالح استفاده شده در این بناها هستند.