سرویس تئاترهنرآنلاین: نمایش "فلوت‌زن سحرآمیز" به نویسندگی و کارگردانی نوری ساسوا از کشور چک یکی از نمایش‌های بخش صحنه‌ای جشنواره شانزدهم نمایش عروسکی بود که در نخستین روز جشنواره ویژه خانواده‌ها به صحنه رفت.

تالار چهارسو شامگاه گذشته با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان تئاتر به ویژه تعداد زیادی از خانواده‌ها روبرو شد که همراه با کودکان خود به سالن نمایش آمده بودند تا شاهد اجرای هنرمندان چک و بازیگر ژاپنی نمایش باشند. این استقبال به قدری بود که بسیاری از علاقه‌مندان روز زمین و حتی کناره‌های سالن نمایش نشسته بودند.

اولین نکته‌ای که توجه همه مخاطبان را جذب کرد حضور بازیگری ژاپنی بر صحنه بود. او که لباس سنتی کشورش را بر تن داشت چهار نمایش کوتاه را با بهره‌گیری از ابزار بسیار ساده و در دسترس به مدت 50 دقیقه اجرا کرد.

نام نمایش اول "فلوت‌زن سحرآمیز" بود که با موسیقی بسیار زیبا، بر اساس یکی از داستان‌های اروپایی سده‌های میانه، با تکنیک سایه و بهره‌گیری از عروسک‌های کوچک اسباب‌بازی و عروسکی دستکشی اجرا شد.

بعد از پایان هر بخش اول مترجم گروه، به روی صحنه می‌آمد و نمایش بعد را معرفی می‌کرد. او بعد از پایان پارت اول در ترجمه صحبت‌های بازیگر نمایش گفت: برای اینکه از جشنواره پول بگیرم باید چند اجرای 15 دقیقه‌ای داشته باشم. همین‌طور که دیدید داستان اول در مورد فلوت‌زنی بود که شهری را از دست موش‌ها نجات می‌دهد.

نمایش دوم؛ عنوان "ستاره‌ها" را داشت که تنها با استفاده از عروسک میله‌ای کوچک و کتابی سه‌بعدی در مورد تبدیل شدن یک ستاره اجرا شد. نمایش سوم "ماهی" نام داشت که به وسیله یک عروسک دستکشی به تصویر کشیده شد. نکته جالب توجه جدا شدن و تبدیل این عروسک به ماسک پارچه‌ای بود که واکنش جالب کودکان را به دنبال داشت.

عنوان آخرین نمایش "دانه" بود که به گفته بازیگر آن، نمایشی کوتاه برای مادران و در عین حال ترسناک برای کودکان بود؛ شاید این مسئله که از سوی گروه مطرح شد به دلیل نحوه تبدیل یک عروسک با ظاهر ژاپنی و تولد سیمرغ‌وار یک انسان جدید بود. این بازیگر تئاتر پیش از اجرای‌ بخش آخر کارش گفت: مادر من 25 سال پیش از دنیا رفت و من بعد از آن به پراگ آمدم. او کیمینو می‌دوخت و من موزه‌ای از آن‌ها دارم.

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی یکی از میهمان ویژه این نمایش بود که با استقبال خوبی از سوی خانواده‌ها روبه‌رو شد.