سرویس تجسمی هنرآنلاین: صالح تسبیحی مدیر پروژه "فراموشان کودتا" درباره برگزاری این نمایشگاه در گالری پروژه‌های آران به هنر آنلاین گفت: کودتای 28 مرداد به دلیل این که پیچیدگی‌های زیادی دارد هیچ‌گاه به درستی بازخوانی نشده است و ما در این نمایشگاه سعی کردیم به وسیله هنر به نوعی بازخوانی تازه‌ای از این واقعه داشته باشیم.

این هنرمند عرصه تجسمی با بیان این که تاریخ یک فرایند در خود پیچیده و دایره‌وار دارد که به شکل دیگری دوباره تکرار می‌شود ادامه داد: در چیدمان‌هایی که در این نمایشگاه داشتیم روند خطی وجود نداشت و این البته در اجراهای ما نیز سرایت کرد و در نمایشگاه هم روند خطی نداشتیم.

تسبیحی با اشاره به این که ما با تاریخ به عنوان پدیده‌ای تو در تو که انواع و اقسام اتفاق‌های پیچیده را در خود جای داده است مواجه شده‌ایم ، تصریح کرد: ما در این نمایشگاه به موضوع کودتا نگاه خلاقانه هنری داشتیم در نتیجه آن نگاه خلاق غلبه بر روایت مستند داشت.

وی گفت: بر این اساس ما تاکید داشتیم پای‌مان بر روی زمین واقعیت باشد و هیچ‌کدام از حرف‌هایی که می‌زنیم بدون سند نباشد برای همین از کتاب‌های مختلف استفاده کردیم.

این هنرمند حوزه تجسمی با بیان این که ایده پروژه "فراموشان کودتا" به این دلیل است که ما دچار فراموشی تاریخی هستیم افزود: هر اتفاقی که برای ما رخ می‌دهد می‌انگاریم که رخداد تازه و ویژه‌ای است و متعجب می‌شویم و عادت‌های تاریخی خود را از یاد می‌بریم این در حالی که در واقعیت ما به عادت‌های گذشته مبتلا هستیم.

تسبیحی تاکید کرد: ما باید به خاطر داشته باشیم که با تاریخ به عنوان یک فراآیند حافظه‌وار رو به رو نیستیم بلکه با یک فرآینده زنده و جاندار رو به رویم که همیشه خطرش وجود دارد.

وی در مورد پرداختن به بعضی افراد و موضوعات حاشیه‌ای در این نمایشگاه گفت: همه ما عکس‌هایی از کودتا می‌بینیم که حالت افراد درون این آثار فریز شده‌اند. پرسشی اصلی آن است که نکند کسی که ناظر است و در یک گوشه ایستاده بازیگر اصلی فرآیند باشند.

مدیر پروژه "فراموشان کودتا" با اشاره به این که از یازده گزارش تاریخی که در این نمایشگاه ارائه شد تنها چهار چیدمان وجود داشت تصریح کرد: ما بیشتر کارمان بر اساس نوشته و تکست بود یعنی کارمان نوشته محور بود.

تسبیحی با بیان این که روایت در تاریخ مبتنی بر کلمه است گفت: ما سعی کردیم قصه بگوییم قصه‌ای که از دستمان بر می‌آمد.

وی در توضیح فرم قصه‌گویی در این نمایشگاه به کار هامد جابرها اشاره کرد و گفت: این روایت که به مثله کردن تنها شهید روز 28 مرداد، سرهنگ سخایی که قلب او را از تنش بیرون کشیدند اشاره دارد و همه آثار هنرمندان این نمایشگاه بر اساس مستندات شکل گرفته است.

این هنرمند عرصه تجسمی دو پرفورمنس دیگر که توسط بهرنگ بقایی و رامین سیار دشتی اجرا شد را نیز در امتداد این قصه‌گویی دانست.

لازم به یادآوری است نمایشگاه "فراموشان کودتا" یا "چند گزارش تاریخی" پروژه‌ای از صالح تسبیحی است که روز جمعه 29 مردادماه با مشارکت 10 هنرمند؛ بهروز بقایی، بهرنگ بقایی، محمد زارعی، هامد جابرها، سپیده مهرگان، علی حسینی، ایثار ابومحبوب، سعید تسبیحی، رامین سیار دشتی و پویا شهرابی در گالری پروژه‌های آران برگزار شد.

گزارش تصویری مرتبط