به گزارش هنرآنلاین ، این عضو شورای راهبردی سینمای کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا به سخنان مهدی باقربیگی که به عنوان عضو شورای شهر اصفهان درباره‌ی جشنواره‌ فیلم کودک و برگزاری‌اش توسط اصفهانی‌ها نکاتی را مطرح کرد، خطاب به او با بیان این مطلب ادامه داد:خیلی خوب است که تو در شورای شهر اصفهان هستی اما ای کاش به جای برنامه‌های کوتاه مدت، به برنامه‌های بلندمدت فکر کنی! ای کاش کاری کنی تا آقایان پوراحمد یا صدرعاملی که سابقه فعالیت در ساخت فیلم کودک و نوجوان دارند و اصفهانی هم هستند، به دبیری جشنواره ترغیب شوند.

این کارگردان سینمای کودک با اشاره به بخشی از سخنان مهدی باقربیگی درباره انتخاب دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان و اعتقاد او بر اینکه دبیر جشنواره باید از اصفهان معرفی شود، ادامه داد: امیدوارم همیشه در شورای شهر اصفهان باشی و از سینمای کودک دفاع کنی اما به عنوان بچه سینمای کودک، لازم است نگاهی فراگیرتر و به دور از جناح‌بندی داشته باشی.

برومند در ادامه با اشاره به حاشیه‌هایی که در چند روز گذشته درباره برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان مطرح شده است، افزود: بسیار متاسفم که امروز و آینده‌ی مقوله مهمی مانند سینما کودک این اندازه دچار اختلال هرج ومرج و اختلاف نظر شده است.

او ادامه داد: مباحث فرهنگی مربوط به کودک تنها مباحثی است که همه باید درباره آن متفق‌القول باشیم. دنیای پاک بچه‌ها جای اختلاف نظر نیست. همه می‌دانیم بچه‌ها نیازمند فرهنگ، سینما، تئاتر، شادی، امید، آموزش و... هستند و این نیازها، جناح‌های سیاسی، چپ، راست و اصولگرا و اصلاح طلب نمی‌شناسد.

برومند تاکید کرد: بچه‌ها نیاز دارند دنیای‌شان را با مسائل دیگر آلوده نکنیم. خودخواهی‌ها، زیاده خواهی‌ها، مسائل سیاسی، جناح بندی‌ها و... نباید روی نیازهای بچه‌های ما تاثیر بگذارد. بنابراین خواهش می‌کنم همه در زمینه برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان همدل باشیم. چرا که این رویداد مهم فرهنگی، آبرو و اعتبار ماست و باید آن‌ را حفظ کنیم.

کارگردان "شهر موش‌ها" خاطرنشان کرد: از نظر من برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان خیلی خوب است چرا که این شهر یادآور خاطرات روزهای خاطره انگیز جشنواره است به طوریکه شور و نشاط جشنواره با شهر زیبا و با فرهنگ اصفهان آمیخته شده است. بنابراین بهترین حالت این است که جشنواره همچنان در اصفهان برگزار شود اما به شرط همدلی و همکاری همه ما.

برومند با تاکید بر ضرورت برنامه‌ریزی درست و بلند مدت در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان افزود: کار جشنواره با برنامه کوتاه مدت انجام نمی‌شود. شهر اصفهان بضاعت آن را دارد که به مرکز سینمای کودک تبدیل شود. بنابراین ای کاش اعضای شورای شهر، شهرداری و مسئولان این شهر به جای فکر کردن به برنامه‌های کوتاه مدت، به فکر ایجاد زیرساخت‌های درست در سینمای کودک و نوجوان باشند.

کارگردان "مربای شیرین" ادامه داد: ای کاش در اصفهان سینمای مخصوص بچه‌ها ساخته شود به طوری که به لحاظ معماری و شکل فضا برای کودکان مناسب باشد و ای کاش اصفهانی‌ها برای ساخت فیلم برای بچه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کردند البته هنوز هم امیدوارم این اتفاقات بیفتد.

او ابراز امیدواری کرد که اصفهان مرکز دائمی سینمای کودک و نوجوان بشود و مردم این شهر فارع از اینکه کدام جناح سیاسی روی کار هستند، سنگ بنای دائمی برای سینمای کودک و نوجوان بگذارند.

برومند در عین حال با اشاره به برخی مشکلات در برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان در اصفهان یادآور شد: مشکلی که خود من در این زمینه داشتم، این بود که در دوره‌های اخیر جشنواره خیلی از شکل سینمایی بیرون آمده و به جشنواره تلویزیونی تبدیل شده بود. به طوری که حتی لیست مهمانان حاضر در آن هم تعجب برانگیز بود و کسانی که مناسبتی با سینمای کودک نداشتند، با سلام و صلوات به این جشنواره دعوت شده بودند و جشنواره به نمایش چهره‌های تلویزیونی در اصفهان تبدیل شده و شکل فرهنگی کودکانه‌اش را از دست داده بود.

او ادامه داد: سال گذشته به دلیل تعلل اصفهان در امضای تفاهم‌نامه و تغییر شهردار و ... راهی جز این نبود که جشنواره نوجوان در همدان برگزار شود.

کارگردان مجموعه‌های "خونه مادربزرگه" و "قصه‌های تا به تا" در ادامه با اشاره به کم‌توجهی به مقوله زمان در ایران که باعث تاخیر در برگزاری دوره جدید جشنواره فیلم کودک و نوجوان شده است، خاطر نشان کرد: ما همیشه دیر می‌جنبیم و زمان را از دست می‌دهیم. در کشور ما مسئله زمان حتی از آب هم مهم‌تر است! ترتیب ماه‌ها و تقویم کاملا مشخص است اما چرا همیشه دیر می‌جنبیم؟! امسال هم مانند سال گذشته وقت را از دست داده‌ایم درحالی که از اول معلوم است که مهر و آبان با ماه‌های محرم و صفر همزمان می‌شود و نمی‌توان جشنواره برگزار کرد.

برومند افزود: لازم است از همین حالا تاریخ دقیق جشنواره را مشخص کنیم. خوشبختانه امسال 10 فیلم ویژه کودک داریم که تولید شده‌اند. شورای راهبری سینمای کودک و نوجوان زحمات زیادی در این زمینه کشیده و فیلمنامه‌های بسیاری را خوانده است.

کارگردان "شهرموشها" یادآور شد: سال گذشته یکی از دلایلی که باعث شد جشنواره در همدان برگزار شود، این بود که اعضای شورای راهبردی فیلم کودک و نوجوان معتقد بودند که نمی‌توان در یک جشنواره به دو گروه سنی کودک و نوجوان پرداخت. در سال‌های اخیر شکل و فضای جشنواره مناسب مخاطب کودک بود در حالی که کمتر فیلمی برای خردسال و کودک دیده می‌شد و بیشتر فیلم‌ها مناسب نوجوان بود. امسال هم این موضوع خیلی مهم است چون چشم انداز سال بعدی را تعیین می‌کند.

او با اعتقاد بر اینکه جداسازی جشنواره فیلم کودک و نوجوان کار خوبی است، اضافه کرد: اگه مسئولان هنری و وزیر فرهنگ دلایلی برای برگزاری جشنواره به شیوه‌های قبلی دارند، مشکلی نیست زیرا اسم جشنواره اهمیتی ندارد و مهم این است که جشنواره چگونه برگزار شود.

برومند با اشاره به تاثیر جایزه‌های در روند کار هر هنرمندی خاطرنشان کرد: هر جایزه فیلم ساز را تشویق می‌کند که به کدام سمت و سو برود.

این هنرمند با تاکید بر اینکه شخصا برای شنیدن گلایه‌های دوستان گله‌مند آمادگی دارد، افزود: تنها تقاضایم از این دوستان این است که متر و معیار خود را تغییر بدهند و خودشان را معیار قرار ندهند. این دیدگاه که هر کسی با ظن خودش یار یا دشمن می‌شود، به ما آسیب وارد می‌کند و متاسفانه این آسیب در بخش فرهنگ خیلی به چشم می‌خورد. عموما کسانی گله‌مندند که حس می‌کنند حق‌شان ادا نشده است در صورتی که ما جایزه‌مان را از مردم می‌گیرم و فیلم خوب هم روی زمین نمی‌ماند. همه ما کار می‌کنیم تا مردم از آثارمان بهره‌مند شود نه اینکه بخواهیم خود ما سهی ببریم.

مرضیه برومند در پایان گفت: سی و اندی سال از انقلاب و جشنواره کودک و نوجوان گذشته است. این رویداد باید تا به حال نهادینه می‌شد تا با تغییر دولت‌ها، سرجای خود بماند. چرا که سینمای کودک متعلق به همه است و باید همه ما در این زمینه نگاه فراگیر داشته باشیم.