به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جشنواره فیلم سلامت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نخستین جشنواره فیلم سلامت پیام داد. در پیام دکتر حسن قاضی زاده هاشمی آمده است:

بنام خدای زیبایی‌ها

هنر هفتم که زمانی در حصار تنگ سرگرمی محدود می‌شد، امروزه در سایه تلاش سینماگران و دست اندرکاران این هنر برجسته، به قلمروهایی وسیع و گسترده در فرهنگ و زندگی مردم جوامع مختلف راه یافته است. در میان هنرهای گوناگون، سینما با قدرت تحت تأثیر قرار دادن زوایای مختلف زندگی، نمونه اعلای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی و ارائه راه‌کار‌هایی برای رفع آن‌ها شناخته می‌شود. هر چند امروزه بخشی از این هنر به صنعت تبدیل شده ولی باید کارکرد فرهنگ ساز آن را ارج نهاد و از ظرفیت‌ها و جذابیت‌های بی بدیل آن در بازسازی فرهنگ عمومی بهره گرفت.

از سوی دیگر ارتقاء سلامت به عنوان شاخصی برای آزمودن نبض توسعه جوامع، نیازمند ابزارهای متفاوت و متعددی است؛ در این عرصه، سینما و فیلم این ظرفیت را دارد که مفاهیم و راهکارهای حفظ و ارتقای سلامت جامعه را با زبان گویای تصویر و صدا به لایه‌های مختلف جامعه تسری دهد و از این رهگذر عموم مردم آموزش‌های لازم را در بستر این مدیا بیاموزند و به‌کار گیرند؛ بدون آن‌که نیازی به کلاس و درس باشد.

زبان سینما نیز زبان اشاره و مفاهیم است، کافی است اشارتی شود تا موجی در فرهنگ عمومی جامعه ایجاد گردد. جای خرسندی است که برخی اشارت‌های این حوزه از نوع سلامتی باشد که رفع درد و آلام بیماران و دردمندان تنها نیازمند دارو و درمان نیست و پیشگیری و آموزش با زبان هنر ما را از بخشی هزینه‌ها برای گسترش مراکز درمانی، مصرف بی‌رویه داروها و... بی نیاز خواهد کرد.

جشنواره فیلم سلامت با هدف تبیین اهمیت آشنایی مردم با مسائل سلامت فرد و جامعه به زبان هنر و آشنایی و برقراری ارتباط بیشتر هنرمندان با عرصه سلامت، حرکتی پرخیر و برکت است؛ یک سرمایه‌گذاری بلند مدت از پیوند هنر و سلامت که نتایج گرانسنگ آن در طول زمان قطعاً نصیب ملت شریف ایران خواهد شد. جا دارد از همه هنرمندان عزیز و شرکت کنندگان در این جشنواره تشکر و قدردانی کنم که با مشارکت و ارسال آثار به این اقدام ارزشمند، قدر و منزلتی دو چندان بخشیدند.

توفیق همگان را از درگاه خداوند متعال خواستارم. دکتر سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

فریدون جیرانی:هماهنگی و تطابق میان سینما و سلامت معیار اصلی داوری جشنواره سلامت

فریدون جیرانی عضو هیات داوران سینمایی جشنواره فیلم سلامت درباره زاویه دید داوران این بخش به فیلم‌های راه یافته به مرحله نهایی گفت: هیات داوران تلاش می‌کند تا هماهنگی و تطابق بین دو حوزه سینما و موضوعات و مفاهیم سلامت محور را در نظر اصل قرار بدهد.

فریدون جیرانی عضو هیات داوران بخش سینمایی اولین جشنواره فیلم سلامت در پاسخ به این که با توجه موضوعی بودن جشنواره فیلم سلامت و ترکیب سینمایی هیات داوران آن، کدام یک از دو رویکرد تخصصی یا سینمایی در داوری آثار بر دیگری غلبه خواهد داشت، گفت: به هر حال با توجه به موضوع جشنواره فیلم سلامت هیات داوران تلاش می‌کند تا هماهنگی و تطابق بین دو حوزه سینما و موضوعات و مفاهیم سلامت محور را در نظر اصل قرار بدهد.

وی افزود: در واقع ما بررسی می‌کنیم که سلامت فردی و اجتماعی چگونه در سینما نمود یافته و بازنمایی شده است و آنجایی که سینما و موضوع با یکدیگر هماهنگ باشند، اثر شایسته انتخاب خواهد شد.

جیرانی درباره جایگاه موضوعات سلامت محور در سینما نیز ادامه داد: به نظرم فیلم‌های سینمایی به دلیل این که هریک داستانی دارند و از یک درام برخوردارند، بیشتر و بهتر می‌توانند به موضوع سلامتی بپردازند. چراکه همیشه از دل یک درام، بیماری‌ها روانی و اجتماعی، درگیری و زد وخورد کاراکترها ممکن است برداشت شود و این موقعیت فضای بهتری را برای پرداختن به اهمیت سلامتی در سینما فراهم می‌کند.

این نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون با بیان این که فیلم‌های راه یافته به مرحله داوری از جمله آثار تولید شده در سال‌های اخیر هستند، در پاسخ به این که آیا حاشیه‌ها و درگیری‌های اخیر سینماگران و پزشکان به دنبال درگذشت عباس کیارستمی فقید تحت تأثیر قرار خواهد داد یا نه، خاطرنشان کرد: امیدواریم بعد از این درگیری‌ها و دعواها به نتایج خوبی برسیم و رأی درستی درباره دلیل اصلی فوت آقای کیارستمی صورت بگیرد. من فکر نمی‌کنم که این ماجرا و اختلافات تا زمان جشنواره ادامه یابد. با این حال اگر رأی نهایی جنبه حقوقی نداشته باشد، ممکن است جشنواره را تحت تأثیر قرار بدهد.

بازدید فیلمسازان و مسئولان جشنواره فیلم سلامت از مرکزپزشکی خاص شرق فیلمسازان و مسئولان جشنواره فیلم سلامت با حضور در مرکز پزشکی خاص شرق حمایت خود را از بیماران خاص اعلام و بر تقویت روحیه این بیماران تاکید کردند.

در بازدید فیلمسازان و مسئولان جشنواره فیلم سلامت از مرکز پزشکی خاص شرق که فاطمه هاشمی، رئیس بنیاد امور بیماری‌های خاص، محمد فرهادی لنگرودی،عضو هیات امنا بنیاد امور بیماری‌های خاص، سید امیر مهدی موسوی، سرپرست مرکز پزشکی خاص شرق، جعفر صانعی مقدم، مدیر بخش فیلم‌های کوتاه و مستند همچنین برنامه‌ریز جشنواره فیلم سلامت، تعدادی از فیلمسازان و هنرمندان مستندساز و تعدادی از خانواده‌های بیماران خاص حضور داشتند، بر لزوم توجه بیشتر به هزینه‌های درمان بیماران خاص تاکید شد.

جعفر صانعی مقدم مدیر برنامه ریزی و بخش فیلم کوتاه و مستند جشنواره فیلم سلامت در حاشیه بازدید از این مرکز با بیماران درباره فیلم‌هایی که در جشنواره فیلم سلامت حضور دارد، صحبت کرد و گفت: در این جشنواره یک فیلم داریم که درباره زندگی فردی است که 8-9 نوع سرطان دارد، فردی که روحیه بالایی دارد و همیشه شاد است، تاجایی که همسر او تعریف می‌کند چون این فرد از آدم‌های عادی شادتر بوده با او ازدواج کرده‌ است. در پایان فیلم می‌بینیم که این فرد براثر سانحه رانندگی در جاده هراز جانش را از دست می‌دهد، یعنی سرطان باعث مرگ او نمی‌شود.

این فعال سینمایی با اشاره به اهمیت بالا بردن احساس امید در بیماران خاص گفت: این فیلم‌ها می‌خواهد بگوید بالابودن روحیه بیمار و احساس امید در آن‌ مهم است و روی درمانش تأثیر زیادی می‌گذارد. ما می‌خواهیم از طریق ساخت فیلم‌های داستانی و مستند به بیماران کمک کنیم تا احساس امید در آن‌ها تقویت شود. یکی از اهداف جشنواره فیلم سلامت ترویج احساس امید در بیماران است.

محمد فرهادی عضو هیات امنا بنیاد امور بیماری‌های خاص ، در این برنامه درباره فعالیت مرکز پزشکی خاص شرق توضیح داد و گفت: مرکز پزشکی خاص شرق در دی ماه 1386 با حمایت‌های آیت آ... هاشمی رفسنجانی در جنوب شرق تهران در محله مسگرآباد افتتاح گردیده و زیر نظر بنیاد امور بیماری‌های خاص فعالیت خود را آغاز کرده است. کلیه خدمات درمانی این مرکز که به بیماران خاص ( دیالیزی، سرطانی، ام اس، تالاسمی ) ارائه می‌شود، رایگان است.

وی همچنین درباره چگونگی تشکیل بنیاد اموربیماریهای خاص گفت: سر منشأ و ایده اصلی تشکیل این بنیاد مربوط به آشنایی ریاست بنیاد با بیماران کلیوی و تالاسمی از طریق ملاقات با تعدادی از این بیماران در سال ۱۳۷۱ صورت گرفت. وضعیت نامطلوب درمانی این بیماران سبب شد تا ایشان تحقیقات میدانی و بازدیدهای استانی مختلفی را جهت آشنائی با مشکلات این بیماران درسراسر کشور داشته باشند.

عضو هیات امنای بنیاد بیماری‌های خاص به شیوع بالای بیماری‌های خاص در کشور وهزینه‌های بالای درمان آن اشاره کرد و افزود: نبود درمان قطعی برای آنان، عدم توانائی بسیاری از مبتلایان در انجام کار و فعالیت‌های طولانی، مستمر و تحمل فشار فراوان مالی و روانی توسط خانواده‌های این بیماران، نبود انجمن‌های حمایتی و عدم توجه کافی از سوی وزارت بهداشت وقت به این بیماران، ایشان مسائل را به پدرشان (آیت الله هاشمی رفسجانی ) انتقال دادند که پس از بیان مشکلات مقرر شد بررسی جامع و کامل تری از وضعیت این بیماران تهیه گردد.

فرهادی افزود: فاطمه هاشمی نیز با برگزاری جلسات متعدد با متخصصین و متصدیان امور درمان و نهادهای ذی‌ربط کشور و با توجه به اطلاعات بدست آمده از وضعیت نابسامان این بیماران پیشنهاد تشکیل یک سازمان تحت عنوان حمایت از بیماران خاص به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی را در سال ۱۳۷۴ در مراسم افتتاح ۲۰۰ واحد مسکونی و مرکز دیالیزی در شهرک واوان توسط ریاست جمهوری وقت ارائه کردند که در همین مراسم پیشنهاد تشکیل بنیاد امور بیماری‌های خاص با موافقت هاشمی رفسنجانی همراه گردید که در آن زمان با توجه به اهمیت موضوع و پیگیری‌های صورت گرفته توسط ریاست محترم بنیاد و معاون وزیر بهداشت و وزیر امور خارجه و جمعی از شخصیت‌های مهم کشوری در حوزه‌های مختلف به عنوان هیات مؤسس انتخاب گردیده و سرانجام در ۱۸ اردیبهشت ماه ۱۳۷۵ همزمان با روز جهانی تالاسمی بنیاد خیریه امور بیماری‌های خاص ثبت شد.

وی با بیان اینکه در طی این سال‌ها بنیاد گستره بیماران تحت پوشش خود را افزوده است خاطر نشان کرد: جدا از بیماران دیالیز، تالاسمی و هموفیلی به دلیل میزان شیوع و هزینه‌های بالای درمانی بیماران سرطان، ام اس، پیوند کلیه، دیابت و ای بی نیز تحت پوشش بنیاد قرار گرفته‌اند.

سید امیرمهدی موسوی سرپرست مرکز پزشکی خاص شرق در تشریح فعالیت‌های این مرکز گفت: بخش دیالیز با 17 تخت فعال در 3 شیفت خدمات ارائه می‌کند، بخش شیمی درمانی با 12 تخت فعال است، بخش تالاسمی با 10 تخت فعال است و بخش فیزیوتراپی 6 کابین دارد. تمام خدماتی که به بیماران در این بخش‌ها ارائه می‌شود رایگان است. خدماتی که شامل ویزیت، خدمت، آزمایشات است. همچنین این مرکز داروخانه‌ای دارد که تخفیفات قابل قبولی را ارائه می‌دهد.

موسوی افزود: بیمارانی که در این مرکز تحت درمان قرار می‌گیرند توسط واحد مددکاری تحت پوشش هستند و یک کد مددکاری دریافت می‌کنند. واحد مددکاری در این مرکز حکم بیمه تکمیلی را دارد و واحد مددکاری بنیاد امور بیماری‌های خاص با اعتباراتی که از این بنیاد دریافت می‌کند، هزینه این بیمارها را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به رضایت بیماران از خدمات این مرکز گفت: بیماران نسبت به خدماتی که دریافت می‌کنند راضی هستند.اینجا چشم‌داشت مالی وجود ندارد و ما همکاران صبوری داریم که آموخته‌اند با این بیماران چگونه رفتار کنند چون بیماران خاص تحت فشارهای ویژه‌ای قرار دارند که با بیماران عادی تفاوت دارد.

گفت وگو درباره مشکلات مالی مرکز نیز بخش دیگری از سخنان موسوی را تشکیل داد. وی در این باره با اشاره به اینکه کیفیت خدمات این مرکز با بودجه و اختیارات در ارتباط است که با پرداخت‌های بیمه‌ها ارتباط دارد خاطرنشان کرد: زمانی که بیمه‌ها پول مراکزی مثل ما را نمی‌دهند، این مراکز دچار مشکل می‌شوند. در مقابل وزارت بهداشت برای خدمت به بیماران استانداردهایی که از ما طلب می‌کند بالا است که نیازمند صرف بودجه و منابع بیشتری است و از آن طرف پول کمتری به ما می‌رسد. در یکسال گذشته با این مشکل مواجه هستیم که سطح بالای خدمات و استاندارد ما را در مزیقه مالی قرار داده است.

موسوی با اشاره به اینکه در گذشته دیدگاه وزارت بهداشت این بود که اگر مرکزی برای ارائه خدمات به بیماران خاص احداث می‌شود کمکش کنند و با آن راه بیایند، به سخت‌گیری‌های امروز در قبال این نوع مراکز پرداخت و یادآور شد: ما از این سخت‌گیری‌ها استقبال می‌کنیم اما حداقل اعتبارات و پول ما را نیز به موقع بدهند. بارها گفته شده که صندوق‌های بیمه‌ گر برای ما مشکل ایجاد کرده‌اند و می‌گویند در حال حاضر پولی برای پرداخت نداریم و این در حالی است که بخش عمده ای از بودجه ما توسط پرداخت‌های بیمه‌ها تأمین می‌شود.

در این برنامه، صانعی مقدم به همراه فیلمسازان جشنواره سلامت از بخش‌های مختلف این مرکزکه شامل بخش دیالیز، شیمی‌درمانی، تالاسمی و فیزیوتراپی است، بازدید کردند و موسوی به همراه مددکاران درباره خدمات به بیماران در هر بخش توضیحاتی را ارائه کردند.

سرپرست این مرکزدرباره خدمات بخش دیالیز توضیح‌داد: در این بخش 70 بیمار طی سه شیفت در روز دیالیز می‌‌شوند. محدودیتی برای بیمارانی که به اینجا مراجعه می‌کنند در زمینه خدمات وجود ندارد. هر بیماری که به اینجا مراجعه می‌کند و از طرف معاونت درمان معرفی می‌شود می‌تواند تشکیل پرونده دهد و تحت درمان قرار گیرد. اکثر بیماران این بخش باید هفته‌ای سه جلسه یعنی یک روز در میان دیالیز ‌شوند،هربار 4 ساعت زیر دستگاه دیالیز باشند. بعد از هر دیالیز باید داروهایی به آن‌ها تزریق شود که برای کم خونی‌هایی که دارند لازم است. تمام این خدمات برای این بیماران رایگان است.

بیات، مددکار مرکز پزشکی خاص شرق ضمن بازدید از بخش شیمی‌درمانی درباره بیشترین نوع سرطان‌هایی که به این مرکز مراجعه می‌کنند، گفت: شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها سرطان پستان و بعد از آن سرطان کلن است که به این مرکز مراجعه می‌کنند. همچنین امسال آمار مراجعه کنسر مغز بالا رفته است. این بیماری درمان سنگینی دارد و داروهای آن‌ بالای 3 و 4 میلیون است و سهمی که بیمار باید پرداخت کند بالای 8 میلیون است، بیمه هم مقداری از آن را می‌تواند تحت پوشش قرار دهد و چون اینجا 50 درصد را تقبل می‌کند، مراجعه به این مرکز زیاد شده است.

بیات، متوسط سنی بیماران مبتلا به سرطان‌ که به این مرکز مراجعه می‌کنند را میان‌سال بیان کرد و گفت: میانگین سنی بیماران مراجعه کننده میان‌سال به سمت پایین است. بیماران مبتلا به سرطان در سن پائین زیاد شده است. مثلاً میانگین سنی مبتلا به سرطان روده در کشورهای اروپایی بالای 50 سال بوده است، اما در این مرکز بیمار 18 - 19 ساله هم داریم. حتی در ایران بیمار مبتلا به کنسر مغز زیر 30 سال داریم.

موسوی در حاشیه بازدید از بخش تالاسمی بیان کرد: بیشترین فعالیت مرکز امور بیماری‌های خاص، بیماری تلاسمی بوده است. پروتکل‌های درمانی و پوشش‌های بیمه‌ای برای این دسته از بیماران ایجاد کردند و آزمایش‌های قبل از ازدواج را قانونی کردند که و الان به نقطه‌ای رسیدیم که توسط بنیاد تولد این بیمارها کنترل شد و کاهش چشم‌گیری پیدا کرد. بیماران تالاسمی در این مرکز تمام خدماتَشان را رایگان دریافت می‌کنند.

سرپرست مرکز پزشکی خاص شرق با اشاره به مشکل اساسی بیماران مبتلا به تالاسمی گفت : این بیماران یک مشکل اساسی دارند و آن داروی دسفرال که است حیات و زندگی این بیماران به آن دارو بسته است. اما ورود و توزیع این دارو در کشور مدام به مشکل بر می‌خورد و هر چند وقت یکبار می‌گویند نوع ایرانی آن تولید شده اما وقت یبیماران از آن استفاده می‌کنند دچار مشکل می‌شوند. بدن این بیماران را آزمایشگاه کرده‌اند اما بیماران تالاسمی از نوع ایرانی آن جواب نمی‌گیرند.

همچنین در حاشیه این بازدید تعدادی از خانواده‌های بیماران خاص که دست‌اندرکاران این رویداد هنری را همراهی می‌کردند به بیان مشکلاتشان پرداختند.

خواهر یکی از بیماران تالاسمی به گران بودن پمپی که برای این بیمار لازم است اشاره کرد و گفت: قیمت این پمپ 1 میلیون تومان است و برای خرید آن بیمه هزینه کمکی را تقبل نمی‌کند.

مادری که یک فرزند مبتلا به اوتیسم دارد در حاشیه این برنامه از فاطمه هاشمی درخواست کرد برای این نوع از بیماران هم در این مرکز تسهیلاتی را ارائه دهد. این مادر گفت: امیدوارم اقداماتی صورت گیرد که حداقل در تهران یک مرکز برای کمک به طیف‌های شدید اوتیسم دایر شود. این بیماری خانمان برانداز است و مادرهای اوتیسم دچار مشکلات بزرگی هستند، تاجایی که برای نگهداری از فرزندشان در خانه زندانی می‌شوند. حتی نمونه‌هایی داشته‌ایم که مادرها براثر خانه نشینی و فشارهای روحی و روانی دچار ام اس و سرطان شده‌اند.

جدول پخش فیلم‌های تلویزیونی از شبکه ۳ سیما اعلام شد

جدول پخش فیلم‌های تلویزیونی پذیرفته شده در جشنواره فیلم سلامت از شبکه ۳ سیما مشخص شد.

تعدادی از فیلم‌های تلویزیونی پذیرفته شده در این جشنواره از یکشنبه ۳۱ مرداد ماه تا یکشنبه ۷ مرداد ماه هر روز در ساعت ۱۵:۳۰ از شبکه ۳ سیما پخش خواهد شد.

جدول پخش این فیلم‌ها از شبکه ۳ به شرح ذیل است :

یکشنبه 31 مرداد «باورآرامش» به کارگردانی شهره لرستانی و تهیه کنندگی سیما فیلم دوشنبه ۱ شهریور «حس تماس » به کارگردانی داریوش یاری و تهیه کنندگی سیما فیلم سه شنبه ۲ شهریور «به خاطر خواهرم» به کارگردانی حجت اله سیفی و تهیه کنندگی سیما فیلم چهارشنبه3 شهریور «بیا می‌بخشیم» به کارگردانی جوادمزدآبادی و تهیه کنندگی شبکه ۱ سیما شنبه 6 شهریور «سه ماهی» به کارگردانی حمیدرضا قربانی و تهیه کنندگی سیما فیلم یکشنبه ۷ شهریور « حبیب آقا » به کارگردانی محمد حمزه ای و تهیه کنندگی سید مرتضی عمادی ،محصول شبکه ۵ سیما

نخستین جشنواره فیلم سلامت از ۱ تا ۵ شهریور به ریاست دکتر سیدمحمدهادی ایازی و دبیری دکتر ابراهیم داروغه زاده در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهد شد.

علاقمندان می‌توانند با مراجعه به وب سایت www.honarsalamat.com و یا کانال تلگرام telegram.me/honarsalamat اطلاعات بیشتری دریافت کنند.