سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری تشریح برنامه‌های جشنواره آینه‌دار صبح روز شنبه 30 مردادماه با حضور علی مغازه‌ای دبیر هنری و مریم قره‌سو دبیر علمی این جشنواره برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری علی مغازه‌ای دبیر هنری این جشنواره گفت: با کمک و لطف دوستان این برنامه بازتاب خوبی داشت و باعث شد مردم مناطق پیش از گذشته نسبت به موسیقی مناطق خود توجه کنند. البته برنامه‌های این‌چنینی زیادی برگزار شد که به خاطر دخالت مسائل غیر موسیقایی حواس جوانان موسیقی مناطق را پرت کرد.

وی افزود: ما در جشنواره آینه‌دار می‌خواهیم مفهوم اصالت موسیقی اقوام را در میان مردم همان اقوام جا بیندازیم. جشنواره آینه‌دار صرفاً به نمایش موسیقی نمی‌پردازد و برای تمام سال، برنامه تدارک دیده است. از طرفی این جشنواره هرگز به بخش رقابتی وارد نخواهد شد، زیرا رقابت به معنای ارزش‌گذاری است.

دبیر هنری جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار در پاسخ به سؤال خبرنگار هنرآنلاین درباره حضور نداشتن محمدرضا درویشی در جریان برگزاری این رویداد موسیقایی گفت: استاد محمدرضا درویشی استاد همه ماست. وقتی ایشان بنا به دلایلی که از قبل مطرح کرد تصمیم گرفت از جشنواره کناره‌گیری کند ما مذاکراتی با خانم قره‌سو انجام دادیم. بنابراین درباره عدم حضور ایشان در جریان برگزاری جشنواره موضوع حاشیه‌ای در کار نبود، غیر از یک مورد که آقای درویشی پیرامون آن مباحثی را مطرح کردند که محوریت اصلی آن مبتنی بر نحوه دعوت برخی افراد به جشنواره بود که این موضوع موجب ایجاد سوءتفاهم‌هایی شد. در آن مورد خاص بنده جسارت کردم و وارد ماجرا شدم، اما بنده باز هم تأکید می‌کنم استاد درویشی پشتوانه ماست و من شک ندارم ایشان حمایت همیشگی‌شان را از جشنواره دریغ نخواهد کرد.

این دبیر در پاسخ به سؤال دیگری درباره اجرای این شکل از موسیقی در فضای باز هم گفت: مذاکراتی انجام شده اما به خاطر فضای موجود در تهران کمی دچار مشکل هستیم، البته به شدت از ایده‌های دوستان درباره حل این معضل استقبال می‌کنیم.

او ادامه داد: تا به این لحظه حمایت‌هایی از ما شده اما این مدل از موسیقی نیازمند بیش از این‌هاست. چندی پیش یکی از افراد فعال در این عرصه با من تماسی داشت و گفت: به دادمان برسید که دیگر حتی اجازه برگزاری این موسیقی را در مراسم عروسی‌هایمان نیز نداریم!

وی در بخش پایانی تأکید کرد: برای گسترش اهداف پژوهشی ما اقدام به برگزاری نشست‌های تخصصی با عنوان "دوشنبه‌های آینه‌دار" کردیم که روز دوشنبه هشت شهریورماه با حضور ژان دورینگ در گالری محسن برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست خبری، مریم قره‌سو دبیر علمی این جشنواره نیز گفت: ما فراخوان‌هایی را با هدف غنی‌ شدن بانک نوشتاری مقالات مربوط به موسیقی اقوام منتشر کرده‌ایم. ما مجموعه مقالات موسیقی را در دو کتاب متفاوت منتشر می‌کنیم. کتاب اول، "کتاب سال آینه‌دار" است که روی مفاهیم و مبانی موسیقی متمرکز می‌شود. کتاب دوم همزمان با "شب‌های موسیقی نواحی ایران" منتشر می‌شود و روی مفاهیم و سؤالاتی کار می‌کند که به موسیقی نواحی ایران می‌پردازد.

وی افزود: همچنین در راستای اهداف پژوهشی این جشنواره قرار است تا شش پژوهشگر ایرانی و یک خارجی را بورسیه کرده تا درباره موسیقی اقوام تحقیق مفصل داشته باشد. این اتفاق میمون می‌تواند راهگشای تازه در مبحث تحقیق در ایران باشد و نیازمند حمایت است.

او ادامه داد: معیار ما برای این کار کیفیت موضوع پژوهش و اهمیت بنیادی بودن آن است. پژوهشگران طبق فراخوانی که ما روی وب‌سایت این جشنواره قرار دادیم، طرح‌های خود را ارائه می‌کنند و ما پس از تحقیق و بررسی تشخیص می‌دهیم، بورسیه به چه کسی تعلق گیرد. علت انتخاب افراد غیر ایرانی هم این است که ممکنه برخی نکات بیشتر به چشم افراد غیربومی آید. به همین جهت ما فراخوان مربوطه را به زبان انگلیسی برای 10 دانشگاه در اروپا و آمریکا ارسال کرده‌ایم تا آن‌ها نیز برای تحقیقات میدانی به اینجا آمده و پروژه‌های خود را به سرانجام برسانند.

به گزارش هنرآنلاین، سومین دوره جشنواره موسیقی نواحی آینه‌دار با محوریت موسیقی نواحی دامنه زاگرس، اقوام بختیاری، کرد، لر و لک، اواخر تیرماه گذشته برگزار شد.