به گزارش هنرآنلاین ،به نقل از ایسنا، اکبر اسکندری نژاد مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین در نشست خبری و رونمایی از پوستر چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران ضمن خوشامد گویی به میهمانان و هیئت داوران این جشنواره به ویژه غلامحسین امیرخانی خاطرنشان کرد: چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران به بزرگداشت استاد برجسته خط تعلیق خواجه اختیار منشی گنابادی اختصاص دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ضمن بیان گزارش آماری جشنواره گفت: از آغاز فراخوان چهارمین دوسالانه خوشنویسی به طور کلی 668 اثر از 430 هنرمند به دبیرخانه رسیده است.

اسکندری نژاد بیان کرد: در داوری اولیه از کل آثار رسیده به دبیرخانه در بخش نستعلیق 247 اثر از 178 هنرمند، ‌115 اثر شکسته نستعلیق از 89 هنرمند و 53 اثر نسخ و ثلث از 42 هنرمند خوشنویس انتخاب شدند و آثار 120 هنرمند حذف شد.

دبیر چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران تصریح کرد: در داوری نهایی 68 اثر از 66 هنرمند انتخاب و برای نگارش حضوری به قزوین دعوت شدند که در نهایت 10 هنرمند نستعلیق نویس، ‌7 هنرمند خوشنویس شکسته نستعلیق و 5 خوشنویس نسخ و ثلث به عنوان برگزیده نهایی اعلام خواهند شد.

این مسئول ضمن بیان اینکه قزوین میراث دار اساتید برجسته خوشنویسی در طول تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم است به اسامی هیئت داوران چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران اشاره کرد و گفت: هیئت داوران این جشنواره در بخش نستعلیق متشکل از غلامحسین امیرخانی،‌ محمد سلحشور،‌ علی شیرازی،‌ صداقت جباری، امیراحمد فلسفی،‌ علی اشرف صندوق آبادی و احمد پیله چی است.

او افزود: در بخش شکسته نستعلیق داوری آثار بر عهده محمد حسین عطارچیان، ‌یدالله کابلی و مجتبی ملک زاده است و در بخش نسخ و ثلث نیز در خدمت حجت الاسلام والمسلمین حجت کشفی، ‌احمد عبدالرضایی و رضا بنی‌رضی هستیم.

اسکندری نژاد خاطرنشان کرد: آثار هنرمندان راه یافته به بخش نهایی در نمایشگاه چهارمین دوسالانه خوشنویسی برای عموم به نمایش درخواهد آمد.

این مسئول درخصوص برگزاری بخش بین المللی این جشنواره گفت: تمهیداتی برای حضور میهمانانی از سایر کشورها انجام شده و در این جشنواره میزبان 5 خوشنویس از عراق،‌ 2 خوشنویس از فرانسه و یک هنرمند سوری و یک هنرمند از امارت خواهیم بود.

دبیر چهارمین دوسالانه خوشنویسی ایران سپس با اشاره به دستاوردهای این جشنواره برای استان قزوین بیان کرد: یکی از دستاوردهای جشنواره‌های خوشنویسی برای استان قزوین افزایش استقبال نوجوانان و جوانان از هنرخوشنویسی و فراگیری آن است و این آموزش خوشنویسی در مدارس و آموزشگاه‌ها اتفاق مثبتی است که می‌تواند حاصل برگزاری دوسالانه خوشنویسی در قزوین باشد.

او افزود: در سال جاری تفاهم نامه‌ای نیز میان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین و اداره آموزش و پررورش استان منعقد شده است تا کلاس آموزش خوشنویسی برای دانش آموزان مقاطع مختلف گسترش یابد.

دبیر چهارمین دوسالانه خوشنویسی درخصوص خروجی این جشنواره گفت: برای چاپ آثار این دوسالانه به صورت کتاب، تمهیداتی صورت گرفته و اعتبار ریالی به آن اختصاص داده شده است که در پایان این دوره اتفاق خواهد افتاد.

اسکندری نژاد تصریح کرد: افتتاحیه نمایشگاه چهارمین دوسالانه خوشنویسی روز شنبه 6 شهریور ماه سال جاری خواهد و علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید حضور داشته باشند و 23 الی 26 شهریور ماه آیین پایانی و اعلام برگزیدگان را با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهیم داشت.

در پایان مراسم از پوستر چهارمین دوسالانه خوشنویسی با حضور مسئولان استان و اساتید خوشنویسی رونمایی شد.