سرویس سینمایی هنرآنلاین: رومانی فیلم "سی‌یرانوادا" (Sieranevadaa) به کارگردانی کریستی پویو را به نمایندگی از خود برای رقابت در بخش فیلم خارجی‌زبان جوایز اسکار 2017 به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی معرفی کرد.

این فیلم اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش مسابقه اصلی به نمایش درآمد. داستان "سی‌یرانوادا" چند روز بعد از حمله به دفتر مجله طنز "شارلی ابدو" در پاریس روی می‌دهد و درباره خانواده‌ای است که برای یادبود بزرگ خانواده که به تازگی از دنیا رفته است، دور هم جمع می‌شوند، اما این دور هم جمع شدن، به خاطر اختلاف نظرها درمورد مسائل مختلف از جمله حمله به پاریس، متفاوت با چیزی می‌شود که انتظارش می‌رفت.

"سی‌یرانوادا" از 9 سپتامبر در سینماهای رومانی اکران می‌شود. این فیلم بعد از نمایش در جشنواره کن در جشنواره فیلم اورشلیم، جشنواره فیلم مونیخ، جشنواره بین‌المللی فیلم ترانسیلوانیا و جشنواره بین‌المللی فیلم سارایوو هم روی پرده رفته است.

Sieranevadaa

پویو که یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلمسازان رومانیایی است، در گفت‌وگو با هالیوود ریپورتر، انتخاب فیلمش توسط منتقدان رومانیایی به عنوان نماینده این کشور در جوایز اسکار را یک "افتخار" دانست و گفت: این یک جایزه خیلی مهم است، اما سینما و جوایز هم‌معنا نیستند. من امیدوارم کارگردان‌های رومانیایی به عشق سینما و فیلمسازی فیلم بسازند. اگر کسی برنده جایزه شد عالی است، اما اگر برنده نشد هم عالی است. خیلی از کارگردان‌های بزرگ سینما هیچ‌وقت اسکار نگرفتند.

پویو درمورد این مسئله که رومانی تاکنون نه برنده جایزه اسکار شده و نه حتی نامزد شده است، گفت: وقت زیاد است. سینمای رومانی جوان است و شاید تاریخ آن به 50 سال پیش و دهه 1960 برگردد. سینمای رومانی در مقایسه با آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان، ایتالیا و جاهای دیگر، جوان است. من امیدوارم دنیا امسال یا چند صد سال آینده تمام نشود! ما هنوز وقت داریم.

پویو تاکنون دو بار با فیلم‌های "مرگ آقای لازارسکو" و "Aurora" در بخش نوعی نگاه جشنواره کن حضور داشته است که فیلم اول جایزه اصلی این بخش را دریافت کرد. "مرگ آقای لازارسکو" هم در 2005 نماینده رومانی در بخش اسکار فیلم خارجی‌زبان بود.

"سی‌یرانوادا" بعد از "فارغ‌التحصیل" (Graduated) تازه‌ترین ساخته کریستیان مونجیو، دیگر کارگردان تحسین‌شده رومانیایی، دومین فیلم رومانیایی بود که امسال در بخش مسابقه کن حضور داشت، اما در نهایت فیلم پویو به نمایندگی از این کشور برای رقابت در اسکار انتخاب شد.

از سوی دیگر، کوبا با فیلم "همراه" (The Companion) به کارگردانی پاول ژیرو در جوایز اسکار امسال رقابت می‌کند. این فیلم درباره یک قهرمان بوکس کوبایی است که جوایز آزمایش دوپینگ او مثبت درمی‌آید. او محکوم می‌شود در سفرهای هفتگی بیرون از آسایشگاه یک بیمار اچ‌آی‌وی مثبت را همراهی کند.

اولین نمایش جهانی "همراه" در جشنواره فیلم پوسان بود و بعداً در جشنواره‌های شیکاگو، تولوز و هاوانا نیز روی پرده رفت. این فیلم با همکاری جشنواره فیلم سن سباستین تهیه شده است. "همراه" هنوز پخش‌کننده آمریکایی ندارد، اما به زودی در فرانسه اکران خواهد شد، جایی که با نقدهای خیلی مثبت روبرو شده است.

The Companion

برای دومین بار است فیلمی به کارگردانی ژیرو از سوی کوبا به آکادمی معرفی می‌شود. "عصر احمقانه" به کارگردانی او در 2007 نماینده کوبا در اسکار بود، اما نتوانست به فهرست 9 فیلم فینالیست راه پیدا کند.

کوبا تاکنون تنها یک بار نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شده است. در 1994 فیلم "توت‌فرنگی و شکلات" بعد از نمایش در جشنواره‌های ساندنس و برلین و دریافت جایزه گویا، به این موفقیت دست پیدا کرد و بعد نامزد اسکار هم شد. از آن زمان به بعد کوبا در معرفی نماینده به آکادمی چندان منسجم عمل نکرده است. این کشور آخرین بار در 2014 فیلم "رفتار" را - که اولین بار در جشنواره تورنتو به نمایش درآمد و بعداً نامزد جایزه گویا شد - به اسکار فرستاد.

چند روز پیش فیلم "از دور" (From Afar) به کارگردانی لورنزو ویگاس نویسنده و کارگردان ونزوئلایی نیز به نمایندگی از این کشور برای رقابت در جوایز اسکار معرفی شد. اولین تجربه کارگردانی ویگاس سال گذشته جایزه شیر طلای بهترین فیلم هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد.

From Afar

این فیلم درباره مردی میانسال با بازی آلفردو کاسترو در کاراکاس است که دوستی او با یک جوان هجده ساله بزهکار (لوییس سیلوا) زندگی هر دو را عمیقاً تحت تأثیر قرار می‌دهد. "از دور" را گی‌یرمو آریاگا فیلمنامه‌نویس نامزد اسکار تهیه کرده است. او یکی از فیلمنامه‌نویسان فیلم هم هست.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی‌زبان به آکادمی، سوم اکتبر 2016 (12 مهر) است. فیلم‌هایی می‌توانند در این بخش رقابت کنند که در فاصله 1 اکتبر 2015 تا 30 سپتامبر 2016 در کشور معرفی‌کننده اکران عمومی شده باشند.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم خارجی‌زبان در دو مرحله انجام می‌شود. ابتدا 9 فیلم به فهرست کوتاه راه پیدا می‌کنند و در نهایت پنج فیلم به عنوان نامزدهای نهایی معرفی می‌شوند که اسامی آن‌ها 24 ژانویه 2017 (5 بهمن) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد.

برندگان هشتاد و نهمین دوره جوایز اسکار 26 فوریه (بامداد دوشنبه 9 اسفند به وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در لس آنجلس معرفی می‌شوند.

علی افتخاری