به گزارش هنرآنلاین ، یحیی رحمتی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان که تا پیش از مشخص شدن مدیر پایگاه جهانی «گنبد سلطانیه»، سرپرست آن پایگاه هم خواهد بود، درباره‌ی وضع مرمت میراث جهانی «گنبد سلطانیه» به ایسنا گفت: بر اساس برنامه‌های کلی تدوین شده، اولین اولویت ما در بحث مرمت، ابتدا رسیدگی به تزئینات فضای داخلی وابسته به معماری این بنا است؛ که همزمان با آن‌ها برنامه‌ی استحکام‌بخشی و نجات‌بخشی محوطه بیرونی آن را هم در دستور کار داریم و انجام می‌شود.

او ادامه داد: در مرمت این بنا، ‌از هشت ضلع مورد بررسی، سه ضلع را بطور کامل مرمت کردیم و حدود ۷۰ درصد از مرمت ضلع چهارم آن هم به اتمام رسیده و اگر میزان اعتبار مصوبش به همین اندازه بماند، مرمت آن حدود ۶ تا هفت سال بطول می‌انجامد. اگر اعتبار بیشتری تزریق شود، این زمان بسیار کوتاه‌تر می‌شود.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان در بخش دیگری از صحبت‌هایش، گفت: مدتی بود که کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌ی ارگ سلطانیه تعطیل شده بود که از امسال برنامه‌ی کاوش مجددش را به پژوهشگاه میراث فرهنگی ارائه دادیم و امیدواریم از سر گرفته شود؛ در این برنامه قرار است کاوش‌هایی در عرصه‌ی ۱۴ هکتاری گنبد سلطانیه انجام شود. بیش از ۳۵۰ پلاک در آن‌جا خریداری و بعد تخریب شد تا این محوطه آزادسازی شود. امسال قرار است علاوه بر برنامه‌های گفته شده، به کاوش‌های این محوطه اهمیت ویژه‌ای بدهیم.

رحمتی همچنین با اشاره به وضعیت مدیر پایگاه جهانی «گنبد سلطانیه» که از سال ۸۵ به ثبت جهانی یونسکو رسیده است، اظهار کرد: مدیر جدید این پایگاه جهانی مشخص شده است و بزودی اعلام خواهد شد.

به گزارش ایسنا، «گنبد سلطانیه»، در شهر سلطانیه‌ی استان زنجان قرار دارد و یکی از شاهکارهای معماری دوره اسلامی به حساب می‌آید. این گنبد حد فاصل سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور «الجایتو» پادشاه مغول، معروف به «سلطان محمد خدابنده» و با تولیت و نظارت «خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی» ساخته شده است. «سلطانیه» که در سال ۲۰۰۵ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید، نخستین گنبد دو جداره در جهان است که نمونه‌ای قدیمی‌تر از آن را در جهان نمی‌توان یافت.