سرویس مد و لباس هنرآنلاین: کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور به درستی با درک ظرفیت و قابلیت‌های موجود در مقوله شعر و قوالب ادبی عزم خود را در به‌کارگیری آن در ترویج مؤثر فرهنگ عفاف و حجاب جزم کرده و امسال برای دومین سال پیاپی با برگزاری کنگره شعر عفاف و حجاب سعی در فرهنگ‌سازی این تفکر مترقی اسلامی با زبانی نافذ و تأثیرگذار میان مردم دارد.

زبان شعر زبان توصیف است و از دیرباز هرگاه خواسته باشند پدیده‌ای را توصیف هم در جهت مثبت و هم در جهت منفی کنند از صنایع شعری استفاده می‌کنند.

شعر، زبان به اعتراض در مورد پدیده‌ای نابهنجار می‌گشاید و یا سعی به تحسین پدیده‌ای مثبت و سازنده دارد و تجربه نشان داده است که اتفاقاً تأثیر و نفوذ زبان شعر به خاطر لطایف و ظرایف ذاتی آن بر روی مخاطبان بیش از هر گونه و قالب دیگر ادبی است.

مقوله عفاف و حجاب به عنوان یکی از هنجارهای تحسین‌شده جامعه ایرانی قدمتی بسیار زیاد دارد و حتی تاریخ آن به زمانی پیش از ظهور اسلام در ایران مربوط می‌شود که البته اسلام به این مقوله نیز اهتمام ویژه‌ای داشته است و به عنوان یک اصل بر طبق قانون شرع مورد تأکید در جامعه اسلامی قرار می‌گیرد.

متأسفانه در برهه‌ای از زمان و مشخصاً تاریخ معاصر به دلیل برخی جریانات، عفاف و حجاب به مثابه یک سنت عقب‌مانده تلقی شد که مانع از پیشرفت و تعالی جامعه و روابط انسانی می‌شود. حال که رعایت عفاف و حجاب در کشور ما نه فقط یک دستور الهی که یک حکم حکومتی نیز محسوب می‌شود، چند سالی است که عزم مدیران فرهنگی بر این امر معطوف شده است تا به جای اجبار، برای این مسئله در اجتماع علاوه بر فرهنگسازی اعتمادزایی نیز به وجود آورد. قطعاً در این فرهنگ‌سازی رعایت عفاف و حجاب نه یک امر دست و پاگیر در مناسبات اجتماعی معرفی می‌شود که به عنوان یک امر متعالی و متکامل که زن مسلمان آن را با جان‌ودل می‌پذیرد برای او حریمی ایجاد می‌کند که با آرامش خاطر بیشتری در فعالیت‌های روزمره خود در نقاط گوناگون اجتماع به فعالیت بردارد.

به هر تقدیر، به منظور پاسداشت و ارتقاء دستاوردهای شعری در زمینه حجاب و عفاف، این کنگره برگزار می‌شود و اشعار کلاسیک و نو، ترانه، کودک و نوجوان، شعر کوتاه، رباعی و بخش ویژه نغمه‌های مذهبی و سرود از بخش‌های این جشنواره هستند.

علاقه‌مندان برای ارسال آثار خود تا 20 مهرماه سال جاری می‌توانند آثار خود را بدون محدودیت در تعداد به نشانی: تهران، چهارراه کالج، خیابان حافظ، جنب پمپ‌بنزین، بن‌بست هلال‌احمر، پلاک 6، ساختمان بنیاد ملی مد و لباس اسلامی ایرانی و یا نمابر: 02166722313 و همچنین از طریق پست الکترونیک info@mastoorfestival.ir و یا شماره تلگرام 09378835240 ارسال کنند.

عطیه پژم