سرویس تئاتر هنرآنلاین: نمایش "سولوی باغچه" به کارگردانی علی اعتصامی‌فر در بخش صحنه‌ای شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک به صحنه می‌رود. علی اعتصامی‌فر با ارائه مطالبی در رابطه با این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: طرح اصلی این کار از دوران دانشجویی داشتم، طرحی که با آنچه اکنون به صحنه می‌رود بسیار متفاوت است. آن نمایش دیالوگ داشت و از فضای بسیار جدی و تاریکی برخوردار بود.

او ادامه داد: این طرح را در ذهن داشتم و بعد از گذشت مدتی نگاهم نسبت به فضای عروسکی تغییر کرد و آن را بهم ریختم؛ از شالوده اصلی آن این نمایش را تولید کردم؛ دیالوگ‌های آن را حذف و برای آن فضای فانتزی‌تری ایجاد کردم.

اعتصامی‌فر در رابطه با طراحی عروسک این نمایش عنوان کرد: ابتدا کاراکتر اصلی نمایش را ساختم. با بچه‌های بازی‌دهنده، با یک عروسک حدود یک ماه تمرین کردیم تا او را به وجود بیاوریم. بدون اینکه بخواهیم فیزیک آن را وارد کار کنیم با عروسک دیگری تمرین می‌کردیم که وقتی موجودی به وجود می‌آید، چگونه است؟ وقتی قرار است عروسک چیزی را بردارد چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ یا وقتی خم می‌شود بدن آن از کدام قسمت خم می‌شود؟

این کارگردان تئاتر اظهار کرد: وقتی عروسک‌ها دیالوگ ندارند؛ بازیگری عروسکی مشکل است به خصوص که عروسک‌های ما را دو سه نفر بازی می‌دهند، باید آنقدر با هم هماهنگ باشند که آن را زنده کنند.

او اظهار کرد: فضای ذهنی من به انیمیشن‌های دیزنی نزدیک است، دوست داشتم اتفاقی که در این کار می‌افتد به انیمشین دو بعدی نزدیک باشد و حرکت‌های عروسک‌ها مانند کاراکترهای دیزنی باشد با اینکه مدیوم‌های آن تفاوت دارد به همین دلیل تکنیک‌های حرکتی را در چهره عروسک‌ها گذاشتم.

او با بیان خط داستان این اثر عنوان کرد: پیرمرد و پیرزنی به نام‌های ترسا و راسل در لبه صخره یخی بسیار بلند زندگی می‌کنند. راسل برای غافلگیری همسرش باغچه گلی می‌سازد و شروع به ساز زدن می‌کند، ترسا رقصان به لبه پرتگاه نزدیک می‌شود. در همان زمان گلی کنده می‌شود و لبه صخره می‌افتد. ترسا که برای برداشتن گل به لبه صخره نزدیک می‌شود با وزش باد شدیدی به داخل پرتگاه می‌افتد و...

اعتصامی‌فر در رابطه با جشنواره نمایش‌های عروسکی توضیح داد: نمایشگران عروسکی تنها دو جشنواره دارند جشنواره عروسکی دانشجویی به دلیل مدیریت ضعیف آن اتفاقی برایش رخ نمی‌دهد؛ دیگری دوسالانه تهران - مبارک است که در سطح بسیار خوبی برگزار می‌شود. یکی از نقاط قوت آن اجرای عمومی است که به گروه‌ها داده می‌شود. نمایش‌های عروسکی عموما بسیار مهجور اند.

او افزود: این جشنواره اتفاق خوبی برای آشنایی با این نوع نمایش‌هاست. کاناوال عروسکی که در خیابان به راه می‌افتد باعث آشنایی مردمی می‌شود که تا به حال نمایش عروسکی ندیده‌اند. امیدوارم این جشنواره هر سال برگزار شود و از سوی دیگر بخش دانشجویی به آن اضافه شود، چراکه آنها دارای ایده‌های بسیار خلاقانه هستند.

گفتنی است؛ آرا آشور، امیرحسین پارسا، مینا رمضانی، بنیامین سیدین، رویا صدوقی، آناهیتا طیبی، مهسا فلاح، مهرناز قطب، نگین یراقی فرد بازی‌دهندگان عروسک این نمایش‌اند.

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران مبارک 1 تا 7 شهریورماه به دبیری مرضیه برومند برگزار می‌شود.