سرویس موسیقی هنرآنلاین: دومین شب از سری کنسرت‌های مشترک ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران، پنج‌شنبه 21 مرداد با رهبری دامیانو جورانا و لوریس چکناواریان در تالار وحدت برگزار شد. این کنسرت در دو بخش اجرا شد که در بخش نخست، دامیانو جورانا به عنوان رهبر، اعضای ارکستر جوانان را هدایت کرد و سپس در بخشی دیگر، اجرای مشترک اعضای ارکستر جوانان جهان با ارکستر سمفونیک تهران به رهبری لوریس چکناواریان برگزار شد. در بخش نخست از این کنسرت، مجموعه آثار آشنا و قدیمی "دنیای نخست" که برگرفته از آواها و نغمه‌های مدیترانه‌ای باستان ساخته شده، اجرا شد که جورانا آن را به سازمان یونسکو تقدیم کرد. مجموعه "دنیای نخست" حاصل سال‌ها تلاش دامیانو جورانا برای جمع‌آوری نواهای آشنای مناطقی در سیسیل ایتالیا، ترکیه، یونان، فلسطین و ایران است که برای آنها ارکستراسیون انجام داده است. جورانا برای نواختن این سوئیت علاوه بر دو سولیست ایتالیایی با نام‌های فابریزیو فالاسکا (ویولن) و دنیل والابرگا (ویولا) که در شب نخست از اجراهای این ارکستر نیز حضور داشتند، از یک سولیت ویولن‌سل اهل ترکیه با نام اویتون بهارگوکچه نیز استفاده کرده است. گوکچه 26 ساله از کنسرواتوار چاکوراوا فارغ التحصیل شده است. او جایزه نفر سوم مسابقات بین‌المللی ادرین را کسب کرده و در حال حاضر نوازنده ارکستر بین‌المللی ازمیر است. وی هم‌اکنون دوره‌های مستر کلاس را در میمارسینان دانشگاه هنرهای زیبا می گذراند.

پس از اجرای نغمه‌های مدیترانه‌ای، جورانا اثر "هومورسک" از آنتونین دورژواک اهل چک را با اندکی تغییر اجرا کرد که به شدت مورد استقبال تماشاگران حاضر در برج میلاد قرار گرفت. هومورسک‌ها مجموعه آثار دورژواک است که نسخه اورجینال آن برای ساز پیانو در سال 1894 نوشته شده است. از میان این مجموعه قطعات، هومورسک شماره 7 بسیار مشهور است.

پس از پایان اجرای بخش نخست و استراحتی کوتاه، بخش دوم این کنسرت این‌بار با اضافه شدن نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به اعضای ارکستر جوانان جهان و به روی صحنه آمدن لوریس چکناواریان رهبر مهمان این بخش از ارکستر شروع شد. در این بخش از برنامه ابتدا سوئیت "آرارات" که داستان فرود آمدن کشتی حضرت نوح (ع) را شرح می‌دهد، اجرا گردید. این سوئیت در 7 موومان اجرا شد که عبارت بودند از: آرارات و پهلو گرفتن کشتی نوح، شکرگزاری از پروردگار، رقص شکرگزاری ، نوح فاخته ها رامی فرستد، فاخته با شاخه زیتون بر می گردند، معبد سازی نوح از جانب خداوند و زندگی جدید. چکناواریان در این بخش با به صدا در آوردن چوب رهبری خود، موومان نخست از این سوئیت بزرگ موسیقی که به پهلو گرفتن کشتی نوح (ع) در کوه آرارات تعلق داشت را آغاز کرد. پس از این اجرای باشکوه و مسلط، اعضای ارکستر موومان بعدی را در ستایش و شکرگزاری از خداوند به آرامی نواختند و فضای تالار وحدت را برای لحظاتی به سکوت محض وا داشتند. قسمت بعدی از این سوئیت نیز به شکرگزاری از پروردگار اختصاص داشت که این‌بار در قالب رقص والس و یک موسیقی متفاوت‌تر این اتفاق رخ داد.

موومان‌های چهارم و پنجم از این سوئیت نیز به فرستادن فاخته‌ها توسط نوح (ع)، چگونگی سیر آن پرنده‌ها به سمت شاخه‌های درخت و بازگشت آن‌ها همراه با شاخه زیتون اختصاص داشت که با رهبری بی‌نظیر چکناواریان اجرا شد. در ادامه موسیقی معبدسازی حضرت نوح (ع) از جانب خداوند به آرامی نواخته می‌شود تا در نهایت با رقص و شادی مردم، نسلی نو از زندگی بشر آغاز گردد. در ادامه و پس از اجرای سوئیت "آرارات"، قطعات عاشقانه (Love Songs) چکناواریان در تالار وحدت نواخته شد. چکناواریان معمولا این عاشقانه‌ها را در خارج از کشور به صورت با کلام اجرا می‌کند، اما این اجرای او همراه با ارکستر جوانان جهان و سمفونیک تهران به صورت بی‌کلام بود که با استقبال بسیار زیادی نیز روبرو شد. گفته می‌شود که او این سوئیت را از میان 18 لاو سانگ گروه ارکستر خود گلچین کرده است. اجرای بخشی از سمفونی "سلام" از دیگر برنامه‌های چکناواریان در این بخش از کنسرت بود. سمفونی "سلام" از جمله آثار خود لوریس چکناواریان است که آن را به سفارش وزارت راه و شهرسازی در 15 قطعه نوشته است. چکناواریان پیشتر در کنسرت‌های مختلف هر 15 قطعه این سمفونی را اجرا کرده اما در این اجرا به خاطر شرایط و برنامه‌ریزی متفاوت کنسرت، تنها قسمتی از آن را اجرا نمود. در پایان کنسرت نیز، لوریس چکناواریان بدون اعلام قبلی و به عنوان سورپرایز، اپرای معروف خود با نام "پردیس و پریسا" را که معمولا در ارکستر فیلارمونیک ارمنستان، اجرا می‌کند، به حاضرین در تالار وحدت تقدیم کرد تا حسن ختامی ویژه و آرام‌بخش برای این اجرای باشکوه و به یاد ماندنی باشد.

از جمله مهمانان ویژه این کنسرت می‌توان به علی مرادخانی معاون امور هنری و فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداد روحانی رهبر ثابت ارکستر سمفونیک تهران و علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی اشاره کرد. همچنین برخی از عوامل تئاتر و سینما همچون کتایون ریاحی، اصغر خلیلی و بهزاد خداویسی نیز برای تماشای این کنسرت فوق‌العاده زیبا به تالار وحدت آمده‌ بودند. علاوه‌بر آن‌ها در بخش دوم از اجراهای این کنسرت که با رهبری لوریس چکناواریان برگزار شد، دامیانو جورانا نیز بر روی صندلی مهمانان ویژه نشست و اجرای مشترک ارکستر جوانان جهان با ارکستر سمفونیک تهران را نظاره کرد. شایان ذکر است که کنسرت مشترک ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران، نهایتا پس از 3 شب اجرای روی صحنه، در روز جمعه 22 مردادماه با اجرای کنسرتی با رهبری نصیر حیدریان به کار خود خاتمه خواهد داد.

گزارش تصویری مرتبط