سرویس موسیقی هنرآنلاین: نخستین شب از اجراهای تلفیقی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر جوانان جهان، چهارشنبه شب 20 مرداد ماه طی دو بخش به رهبری دامیانو جورانا در تالار وحدت برگزار شد. بخش نخست این کنسرت با نواختن اثر "سلامی از عشق" از آثار ادوارد الگار بریتانیایی توسط ارکستر جوانان جهان آغاز شد. "سلامی از عشق" یکی از معروفترین آثار شناخته شده ادوارد الگار است که آن‌را در جولای 1888 تمام کرد. الگار هنگامی‌که درگیر عشق رمانتیک گونه‌ای به کارولین آلیس روبرت شده بود، این قطعه را "سلامی از عشق" نامید. اولین اجرای این قطعه ورژن ارکسترالش بود که در تالار کنسرت کریستال به رهبری آگوست مانز اجرا شد. اولین ضبط از این اجرا نیز در سال 1915 توسط کمپانی گرامافون انجام شد. در ادامه این کنسرت قطعه دیگری از الگار با عنوان "اپوس 12 برای ارکستر" و همچنین اثر "دوئت آریا برای ویولن، ویولا و ارکستر" از آهنگساز ایتالیایی با نام جوزپه وردی، قطعه‌ای رویایی و دل‌انگیز برای ویولن و ارکستر اثر فردریک فرانسوا شوپن آهنگساز لهستانی، اثر "همورسک، اپوس 101 برای ویویلا، ویولن و ارکستر" اثر آنتونین دورژآک اهل جمهوری چک و در نهایت اثر "اینتردوسیون و روندو برای ویولن و ارکستر" از کامیل سن_سانس فرانسوی اجرا شد. در این بخش فابریزیو فالاسکا به عنوان سولیست ویولن و دانیل والابرگا به عنوان سولیست ویولا، ارکستر جوانان جهان را همراهی می‌کردند. فالاسکا نوازنده جوان ایتالیایی است که تاکنون جوایز ارزنده‌ای نظیر مقام نخست بیست و نهمین بینال مسابقات ویولن و همچنین جایزه ویژه پوستاچینی را کسب کرده است. او در فستیوال‌ها و مسابقات بین‌المللی بی‌شماری نظیر فستیوال ریوالو، فصل موسیقی ناپل در تئاتر سان کارلو، تئاتر جوزپه وردی، فستیوال دو دنیای آسپولتو، فستیوال سریمونا، جشنواره‌ مونتکارلو فرانسه و جشنواره‌های متعدد دیگری شرکت کرده است. دانیل والابرگا نیز دیگر نوازنده ایتالیایی متولد شهر رم است. او تحصیلات آکادمیک ویولا را در کنسرواتوار "دی سانتا سیسیلیا" نزد لوکا سانز گذرانده که در سال 2015 موفق شد با نمره‌های بالا مدرک دیپلم خود را در این هنرستان عالی موسیقی اخذ کند.

اما بخش دوم این کنسرت به اجرای مشترک ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران اختصاص داشت. در این بخش قطعه سمفونی شماره 7 در لا ماژور اپوس 92 از آثار لودویگ فان بتهوون اجرا شد. این سمفونی هفتمین قطعه از مجموعه‌ 9‌ گانه‌ سمفونی بتهوون است که در سال 1812 به اتمام رسید و به کنت موریتز فون فریتز اهدا شد. بتهوون یادآور شده ‌بود که این اثر یکی از بهترین کارهای اوست. این قطعه که یکی از شاهکارهای موسیقی دنیاست و گفته می‌شود نواختن آن برای نوازندگان کم‌تجربه کمی دشوار به نظر می‌رسد، پیش از این نیز توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شده بود که در این کنسرت به صورت تلفیقی و با همراهی ارکستر جوانان جهان نواخته شد.

رهبر هر دو بخش این ارکستر، دامیانو جورانا رئیس و رهبر بنیاد ارکستر جوانان جهان بود. دامیانو متولد پایتخت ایتالیا شهر رُم است. امروز به کمک او، ارکستر جوانان جهان نامزد یکی از جالب‌ترین ارکسترهای جوانان در صحنه بین‌المللی شده است. دامیانو جورانا ارکستر جوانان جهان و ارکستر اتاق جوانان جهان را به تورهایی در اروپا، آمریکا و خاورمیانه برده است. او در آکادمی ملی دی اس سیسیلیا، تالار پارکو دلا موزیکا، خانه کنسرت برلین، تئاتر مانوئل، اپرای ملی استونی، تالار دانشگاه لیمریک، تئاتر ترکیه در استانبول، آنکارا و ازمیر، و غیره همیشه مورد تحسین عموم و منتقدان قرار گرفته است. جورانا همچنین جشنواره‌ها و طرح‌های موسیقیایی متعددی از جمله جشنواره بین المللی موسیقیدانان جوان (2007/2009)، جیوانی آل اوپرا-پل فرهنگی (2009/2010)، سفر موسیقیایی از درون اروپا-از مناطق به ملل (2010/2009)، صداهای مقدس (2010) و ترا فلیکس (2010) را مدیریت و رهبری کرده است.

در این کنسرت، سفرای کشورهای مختلف به عنوان مهمان از نزدیک شاهد اجرای تلفیقی بی‌نظیر ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران بودند. این افراد عبارت بودند از: خانم استر کیش-لاروش سفیر و مدیر منطقه‌ای یونسکو در تهران، سفیر اسپانیا و همسرش، کاردار سفارت‌های هلند و ایتالیا در تهران، کاردار سفارت بلژیک به همراه خانواده‌اش، سفیر کره‌جنوبی و همسرش و سفرای کشورهای پرتغال، واتیکان و اروگوئه. همچنین رهبران ارکستر سمفونیک تهران متشکل از لوریس چکناواریان، شهرداد روحانی و نصیر حیدریان نیز به عنوان مهمان در تالار وحدت حضور داشتند. گفتنی است که اجرای مشترک ارکستر جوانان جهان و ارکستر سمفونیک تهران طی دو شب آتی نیز در تالار وحدت ادامه پیدا خواهد کرد که در این دو اجرا، دامیانو جورانا، لوریس چکناواریان و نصیر حیدریان به عنوان رهبر ارکستر حضور خواهند داشت.

گزارش تصویری مرتبط