سرویس تئاتر هنرآنلاین: این روزها اگر در خیابان‌های مختلف تهران قدم بزنید به راحتی می‌توانید در نقاط مختلف سالن‌های نمایش متعددی را ببینید که در آنها گروه‌های نمایشی آثاری را به صحنه می‌برند.

تئاترشهر به عنوان عروس سالن‌های کشور، میزبان حمید امجد پس از دوازده سال با نمایش "سه‌ خواهر و دیگران" است. این اثر نمایشی این روزها در سالن اصلی با حضور بازیگران باتجربه‌ای چون افشین هاشمی، ریحانه سلامت، معصومه رحمانی، مارال آتشی، رامین سیاردشتی، علیرضا ناصحی، داریوش موفق، محسن حسینی، پیام امیرعبداللهیان، سام کبودوند، بهنوش بختیاری و جمشید جهان زاده اجرا می‌شود. "سه‌ خواهر و دیگران" هر روز ساعت 19:30 اجرا می‌شود.

"خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن" برداشتی آزاد از مسخ کافکا، عنوان اثری از آزاده انصاری با بازی فرزین محدث، فرزانه عاقلی، علی باروتی، بهرام بهبهانی، مجتبی پیرزاده، مونا عباسی، مینووش رحیمیان است که هر روز ساعت 19:30 در تالار سایه روی صحنه می‌رود.

نمایش سوررئال "سفر به نهایت دور" نمایشی از محمد میرعلی‌اکبری دو روز پایانی اجرای خود را پشت سر می‌گذارد و علاقندان به دیدن آثار سوررئال تنها دو روز برای دیدن این نمایش در سالن چهارسو فرصت دارند.

گروه تئاتر"بِین" نیز فعالیت‌هایی پژوهشی و اجرایی خود را در مرکز مطالعات قشقایی پیگیری می‌کند. این گروه با تاکید بر بازیگر به عنوان مولفه اصلی اجرا، هدف اصلی خود را جستجو برای کیفیت موزیکالیته در جهان بیرونی با استفاده از امکانات نمایشی و با مد نظر قرار دادن تبادل با شرایط پیرامونی می‌داند. در بخش اجرایی این پروژه نمایش "مدآ" اقتباسی از "مدآ" اوریپید هر شب ساعت 19 به مدت 55 دقیقه در این سالن به صحنه می‌رود.

مجموعه ایرانشهر در پارک خانه هنرمندان نیز چهار نمایش مختلف را بر صحنه دارد. "خروس می‌خواند" کاری از شهرام کرمی با ترکیب بازیگرانی چون رویا افشار، یعقوب صباحی، سیروس همتی، مه لقا باقری، سروش طاهری، بهنام شرفی و فرامرز قلیچ خانی، داستانی ایرانی است که در سالن استاد سمندریان اجرا می شود.

"مثل آب برای شکلات" بعد از درخشی که در اجراهای عمومی خود در بندرعباس داشته است این روزها با اعضا گروه جنوبی‌اش دیگر نمایشی است که در سالن استاد سمندریان به صحنه می‌رود. رویا نونهالی، محمد سایبانی، حسین اصیلی، الهام اسکندری، فاطمه جعفری، بهنام پانیزه، معصومه آقا بیگی، سارا شاهی، افسانه پرمر، وحید فراهانی، مهسا شکوهی بازیگران نمایشی هستند که در آن یکی از رسوم جنوب مکزیک را به تصویر می‌کشند. طبق این رسم دختر خانواده تا زمانیکه مادرش زنده است حق ازدواج ندارد. "تی‌تا" دختر کوچک "ماما النا" عاشق می‌شود و ... علاقمندان به تماشای این نمایش می‌توانند هر شب ساعت 21:30 در این سالن به تماشای این نمایش بنشینند.

سالن استاد ناظرزاده نیز دو نمایش اقتباسی را بر صحنه دارد. نخست نمایشی به نام "کچلو" است که اقتباسی از داستان معروف حسن کچل به شمار می‌رود. "کچلو" به کارگردانی رضا کشاورز و با بازی کاوه توکلی، مهران گل محمدی، مهدی سفاری، مریم مالمیر، آیدا صادقی، مژگان حامدی و رضا کشاورز از سه‌شنبه، 12 مرداد اجرای خود را آغاز کرده است. نمایش دیگر "ایوانف" نوشته و کار محمد رضا کوهستانی بر اساس نمایشنامه ای از آنتون چخوف است که در این سالن با حضور بازیگرانی چون محمد حسن معجونی، سعید چنگیزیان، مهین صدری، وحید آقاپور، محمدرضا نجفی، فریبا کامران، علی باقری، فاطمه فخرایی، رضا بهبودی و نگار جواهریان اجرا می‌شود.

تالار حافظ با پایان یافتن اجراهای پیشین خود از 21 مردادماه میزبان نمایش "پری" به کارگردانی عباس غفارمنش خواهد شد. امیر کربلایی‌زاده، مجید یاسر، سامان دارابی، یزدان فتوحی، مهدی زمین پرداز، کامبیز امینی، علیرضا مهران، فرزاد حاتمیان، محمد خداوردی، امیر حشمی، آرش دولتی و آزاده زارعی بازیگران هستند که داستان دوران قحطی در پی بسته شدن مکتب خانه توسط شاه و تبدیل آن به انبار غلات عده‌ای از آنان به مطربی پناه آورده‌اند و بر حسب اتفاق به جشن دربار دعوت می‌شوند را به تصویر می‌شکند.

نمایش آنسامبل اسپانیش "یرما" به کارگردانی مشترک الهام شکیب و اشکان صادقی نیز نمایش دیگری است که بعد از فراز و نشیب‌های بسیار برای اجرا در تماشاخانه مسعودیه برای اجرا به تالار حافظ خواهد آمد. نگار عابدی، فرهاد جم، اشکان صادقی، آتیه جاوید، پرنده علایی و الهام شکیب بازیگران این نمایش‌اند.

نمایش "راپورت‌های شبانه دکتر مصدق" نوشته و کار اصغر خلیلی هفته پایانی اجراهای خود را پشت سر می‌گذارد. این نمایش هر شب ساعت 18 تصویرگر برهه‌هایی از زندگی محمد مصدق یکی از معروف‌ترین چهره‌های سیاسی ایران را به تصویر می‌کشد.

تماشاخانه سنگلج به عنوان پایگاه اجرای آثار ایرانی میزبان یکی از پیشکسوتان این عرصه بر صحنه این تماشاخانه است. داوود فتحعلی‌بیگی به همراه گروه بازیگران خود هر شب ساعت 19:30 نمایش "انسانم آرزوست" را به صحنه می‌برد.

تالار هنر به عنوان تنها سالن تخصصی اجرای نمایش های ویژه کودک و نوجوان نمایش "پسرک خنده نداشت" نوشته و کار میثم عباسی با الهام از شعر " قصه مردی که لب نداشت" احمد شاملو و نمایش "قصه بخت برگشته" به کارگردانی رحمت امینی را بر صحنه دارد. این اجراها با توجه به مفاهیمی که در آنها ارائه می‌شود هم برای کودکان و هم بزرگسالان می تواند ساعت دلنشینی را برای همه رقم بزند.

کاخ سعدآباد یکی از مکان‌های تاریخی و دیدنی تهران به شمار می‌رود. این ساختمان این روزها به دلیل اجرای نمایش "شمس پرنده" به کارگردانی پری صابری ابعاد دیدنی‌تری برای شهروندان به وجود آورده است. این نمایش که ترکیبی از شعر، موسیقی و حرکت است هر شب ساعت 20 در فضای باز این مجموعه اجرا می‌شود.

سالن کنش معاصر یکی از سالن‌های خصوصی در مرکز شهر تهران، نمایش "در اینجا" کار آیلین کیخایی را بر صحنه دارد. احمد ساعتچیان، کیوان محمودنژاد، سیدجواد یحیوی، فرانک حیدریان، فردین شاه حسینی، پریا وزیری، سمانه اسماعیلی، روژینا ابراهیمی، سالار مهندسیان بازیگران این اثرند که هر شب ساعت 21 به صحنه می‌آیند.

تئاتر باران یکی از فعال ترین سالن های خصوصی نمایش "همسایه آقا" نوشته و کار حسین کیانی را بر صحنه دارد. فریده سپاه منصور، علیرضا آرا، حبیب دهقان نسب، رویا میر علمی، شهرام حقیقت دوست، خاطره اسدی، امیر رضا دلاوری و مهدی پاکدل بازیگرانی هستند که در این نمایش بازی می‌کنند. نمایش "آنتیگونه" بر اساس تریلوژی افسانه های تبای اثر سوفوکلس تئاتر دیگری است که با همراهی گروهی جوان ساعت 18:30 در این تماشاخانه اجرا می‌شود.

نمایش "رویای یک شب نیمه تابستان" به کارگردانی مصطفا کوشکی این روزها با استقبال بسیارگسترده ای از سوی تماشاگران مواجه شده است. آزاده صمدی، محمد صادق ملک، سجاد باقری، شهروز دل افکار، روشنک گرامی، مجید نوروزی، نازآفرین کاظمی، هومن کیایی، علیرضا کیمنش، خاطره حاتمی، غزل شجاعی بازیگرانی هستند که با گریم و لباس های بسیار متفاوت در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.