سرویس موسیقی هنرآنلاین: نشست خبری نخستین دوره جشنواره آواها و نواهای رضوی دوشنبه 18 مرداد برگزار شد. در این نشست محمدحسین اسماعیلی معاون هنری سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و قائم‌مقام دبیر جشنواره آواها و نواهای رضوی، احمد صدری و کیوان پهلوان اعضای شورای سیاست‌گذاری و اعضای هیئت‌داوران حضور داشتند.

اسماعیلی در ابتدای این نشست گفت: جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، 14 سال است که در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار می‌شود، اما یکی از گزینه‌هایی که جای خالی آن احساس می‌شد بحث موسیقی، آواها و نواهای مرتبط با مفاهیم رضوی بود که می‌تواند به عنوان یک شاخصه معرفی فرهنگ رضوی نقش بسیار ارزنده‌ای را ایفا کند. از این رو اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران پیشنهاد داد بخشی با عنوان آواها و نواها گنجانده شود که خوشبختانه توسط بنیاد امام رضا (ع) به عنوان متولی اصلی برگزاری این جشنواره مورد موافقت قرار گرفت.

250 اثر به جشنواره رسید

وی افزود: خوشبختانه هنرمندان ما در حوزه‌های مختلف مذهبی و آئینی طلایه‌دار بسیاری از اتفاقات بودند. این در حالی است که وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در ایران و ارادت خاصی که ما ایرانی‌ها به این امام عزیز داریم باعث شده تلاش‌های بیشتری در این زمینه توسط هنرمندان انجام گیرد و ما شاهد این موضوع هستیم که تولید آثار رضوی در حوزه موسیقی، آواها و نواها امری بدیهی است که متأسفانه تا به امروز جای مناسبی برای عرضه نداشت، بنابراین ما سعی داریم تا بستری را فراهم کنیم که تولیدات ما در یک رویداد موسیقایی و اثرگذار ارائه شود.

معاون هنری سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران بیان کرد: بسط، تعمیق، ترویج هنر آوایی معناگرا، تجمیع دستاوردهای مرتبط با آواها و نواهای رضوی و تجلیل از پدیدآورندگان آواها و نواهای رضوی از مهم‌ترین اهداف ما در برگزاری نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی بوده است. خوشبختانه بعد از اینکه فراخوان جشنواره منتشر شد استقبال بسیار خوبی از این رویداد موسیقایی شد به طوری که 250 اثر در بخش‌های آواها و نواها در قالب تک‌خوانی، تک‌نوازی و گروه نوازی مورد بررسی هیئت انتخاب جشنواره متشکل از آقایان احمد صدری، کیوان پهلوان و محمدرضا آزاده فر قرار گرفت.

63 اجرا در 3 روز / دماوند، ورامین، شهریار و رباط‌کریم میزبان نغمه‌های رضوی

وی افزود: در کنار اجرای آثار دو بخش آواها و نواهای رضوی ما بخش‌های دیگری از جمله تولیدات مرتبط با مفاهیم رضوی و تجلیل از هنرمندانی که طی سال‌های گذشته آثاری را در این زمینه تولید کردند داریم که در مراسم اختتامیه این دوره از جشنواره که در برج میلاد تهران برگزار خواهد شد این ویژه‌برنامه‌ها در حضور تعدادی از مدیران کشوری و استانی انجام خواهد گرفت. یکی دیگر از ویژگی‌های این دوره از جشنواره که مرکزیت آن در برج میلاد شهر تهران واقع است حضور گروه‌های شرکت‌کننده در 4 شهرستان دماوند، ورامین، شهریار و رباط‌کریم است که طی آن 21 گروه در قالب 63 اجرا میزبان علاقه‌مندان به موسیقی خواهند بود.

اسماعیلی با اشاره به حضور پرتعداد هنرمندان استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی و جنوبی در این دوره از جشنواره بیان کرد: بعد از این سه استان که به طور طبیعی بیشترین تعداد آثار را داشتند هنرمندان استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی، بوشهر، ایلام، مرکزی، گلستان و تهران به ترتیب بیشترین حضور را در این جشنواره داشته‌اند.

تجلیل از بزرگان

قائم‌مقام دبیر نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی ادامه داد: در حوزه تجلیل از پدیدآورندگان آثار موسیقایی مرتبط با مفاهیم رضوی نیز طبق برنامه‌های انجام‌گرفته ما بنا داریم از محمد اصفهانی، بهنام بیگی آهنگساز قطعه "رضا رضا" با هنرمندی گروه سرود شهرستان آباده و سهیل محمودی شاعر این قطعه، محمدعلی کریمخانی و آریا عظیمی نژاد خواننده و آهنگساز قطعه ماندگار "آمده‌ام ای شاه پناهم بده"، ودود مؤذن‌زاده اردبیلی و شهروز حبیبی در مراسم اختتامیه تجلیل به عمل آید. به هر ترتیب آنچه در این دوره از جشنواره بیش از هر چیز دیگری به چشم می‌خورد تنوع سنی هنرمندان شرکت‌کننده در این رویداد موسیقایی است به طوری که ما در این دوره میزبان هنرمندی 8 ساله و هنرمندی 80 ساله هستیم.

اسماعیلی گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته شده تمامی آثار راه‌یافته به بخش نهایی جشنواره به صورت حرفه‌ای ضبط و در پایان این رویداد در قالب یک لوح فشرده کامل به مخاطبان عرضه می‌شود.

نهادهای برگزارکننده جشنواره

وی در پایان صحبت‌های خود توضیح داد: دبیری نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی بر عهده برزین ضرغامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران خواهد بود. این در حالی که است بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع)، معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برجم میلاد تهران و انجمن موسیقی استان تهران متولیان برگزاری این جشنواره هستند. ضمن اینکه غیر از اجرای آثار در تهران، مجتمع فرهنگی کوثر دماوند، مجتمع وصال شهرستان رودهن، فرهنگسرای رازی شهرستان ورامین، فرهنگسرای استاد شهریار شهرستان شهریار و فرهنگسرای معلم شهرستان رباط کریم میزبان گروه‌ها و هنرمندان شرکت‌کننده در نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی خواهند بود.

اسماعیلی گفت: به طور حتم دبیرخانه جشنواره بعد از جشنواره به فعالیت خود ادامه خواهد داد. ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم به تکرار بیفتیم چرا که قصد ما برگزاری یک جشنواره پویا و تولیدمحور در حوزه مفاهیم مرتبط با فرهنگ رضوی است.

آثاری که به جشنواره رسید در قالب موسیقی نواحی است

احمد صدری عضو هیئت‌داوران نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی در این نشست خبری گفت: خوشبختانه اغلب آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره مرتبط با موسیقی نواحی است و می‌توانم بگویم گروه‌هایی که در این دوره حضور پیدا کرده‌اند از سطح بسیار بالایی برخوردارند که اتفاقاً بسیاری از آن‌ها نیز از اساتید صاحب‌نام منطقه مورد نظر خود هستند به همین جهت آثار راه‌یافته اساساً قابل داوری نبود بنابراین تصمیم گرفتیم که این عزیزان را به نوعی برگزیدگان بخش نهایی جشنواره معرفی کنیم که در مراسم اختتامیه علاوه بر تجلیل از گروه‌ها از چند پیشکسوت به صورت ویژه تجلیل کنیم.

وی افزود: این احتمال نیز وجود دارد که از سال آینده تمرکز بیشتری در حوزه موسیقی ردیف دستگاهی ایران کنیم البته تا رسیدن به اهداف مطلوب مورد نظر به طور طبیعی راه زیادی را داریم اما امیدواریم در سال آینده به جای چند گروه شاهد هزار گروه موسیقایی بعد از انتشار فراخوان جشنواره باشیم.

موسیقی دستگاهی و پاپ هم باید از اولویت‌های جشنواره شود

کیوان پهلوان عضو دیگر هیئت‌داوران نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی در ای نشست رسانه‌ای با بیان این نکته که این جشنواره، جشنواره موسیقی نخبه‌هاست توضیح داد: من به عنوان یک محقق موسیقی که تجربه‌های زیادی را در عرصه تحقیق فضای فرهنگ موسیقی فولکلور مناطق مختلف ایران پیرامون امام رضا (ع) داشتم با این نکته مواجه شدم که نسبت به مدح حضرت محمد (ص) و امام علی (ع) ملودی‌های کمتری از حضرت امام رضا (ع) توسط هنرمندان تولید شده بنابراین دلنگرانی داشتم که ممکن است بعد از انتشار فراخوان در زمینه تعداد آثار با کمبود اثر مواجه شویم اما خوشبختانه با همراهی و همدلی هنرمندان با کمال تعجب دیدیم قطعاتی گردآوری و به دست هیئت‌داوران رسید که همگی آثار قابل توجهی است.

وی افزود: انتقاد من از جشنواره‌های مختلف موسیقی عملکرد تبلیغی آن‌هاست که امیدوارم با همفکری و همت مدیران این جشنواره که به مبحث ضبط و تولید آثار ارسالی همت کردند بتوانیم جشنواره آواها و نواهای رضوی را تبدیل به جشنواره محتوایی جدی در عرصه موسیقی کشور کنیم. از سوی دیگر ما به این نتیجه رسیدیم که تولید در بخش ردیف موسیقی دستگاهی و حتی موسیقی پاپ نیز باید جزو اولویت‌های دبیرخانه جشنواره باشد که در نتیجه آن بتوانیم شاهد خروجی‌های باکیفیتی بعد از جشنواره باشیم.

پهلوان در پایان صحبت‌های خود گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌گرفته قطعه موسیقایی با شعر زنده‌یاد قیصر امین پور، آهنگسازی ابوالفضل طاهرنژاد و علی اسماعیلی که امروز به عنوان قائم‌مقام جشنواره در این نشست حضور پیدا کرد، تولید شد که در پایان جشنواره به مخاطبان ارائه خواهد شد.

نخستین جشنواره آواها و نواهای رضوی از روز سه‌شنبه نوزدهم مرداد در تهران و شهرستان‌های تابعه میزبان علاقه‌مندان موسیقی است.