سرویس استان های هنرآنلاین: شب گذشته با حضور استاندار فارس، معاون سیاسی امنیتی استاندار و مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس دومین روز از برنامه های هفته بزرگداشت خبرنگار به تقدیر از فعالان عرصه خبر و درخواست های تکراری خبرنگاران گذشت.

در این آیین استاندار فارس گفت: نقش اصلی خبرنگار آگاهی بخشی است و خبرنگار می تواند هدایت کننده جامعه باشد.

محمدعلی افشانی افزود: خبرنگارها باید انسان ها را با حقوق خود آشنا کنند، چنانچه انسان ها با حق خویش آشنا شوند، حتما آن را مطالبه خواهند کرد.

او سپس با اشاره به نیاز حاکمان به نقد، یادآور شد: خبرنگار در جامعه آزاد می تواند نقد کند. استاندار فارس در ادامه خبرنگار را چشم بیدار و پژواک صدای جامعه خواند و بیان کرد: خبرنگاران باید عین واقعیت را انعکاس دهند و با عواطف مردم تجارت نکنند.

افشانی افزود: خبرنکارانی که واقعیت را وارونه انعکاس می دهند، خیانت می کنند چرا که راستگویی مبنای خبرنگاری است.

استاندار فارس خبر را تنها تفاوت انسان با حیوان خواند و افزود: با این حال خبر به معنای آگاهی نیست و باید برای خبرنگار مفهوم داسته باشد.

افشانی در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به خبرنگاران، از آنها خواست که از حرفه خود نان و معیشت نخواهند تا بتوانید آزادانه تر بنویسند.

همچنین در این برنامه مدیرکل فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به اهمیت انتخاب در خبر از نسبت اخلاق و رسانه گفت: نگرش به عملکرد روزنامه نگاری اخلاقی به تبع معتقدات فلسفی روزنامه نگاران متفاوت است.

بهزاد مریدی در ادامه با طرح این پرسش که رسانه ها باید چه وقایعی را پوشش دهند، یادآور شد: پاسخ دوراهی هایی که هر روزنامه نگار در دوران کاری خود با آن روبه رو می شود، دوراهی هایی که از تعارض میان حریم خصوصی و منافع عمومی یا شفافیت رسانه ها و اخلاقی بودن آنها شکل می گیرد؛ بر عهده روزنامه نگاران است.

او درباب نسبت میان اخلاق و رسانه با این باور که برخی معتقدند اصولا نمی توان از اخلاق رسانه ها سخن به میان آورد، گفت: نقش رسانه ها چنان پیچیده و گسترده و عبارت اخلاق رسانه ها آن قدر مبهم و چندبعدی است که نمی توان به سلامت از این بحث خارج شد. به ویژه که نگرش به عملکرد روزنامه نگاری اخلاقی، به تبع معتقدات فلسفی روزنامه نگاران متفاوت است.

در بخش دیگری از این نشست، حسن دهقان سردبیر روزنامه افسانه با اشاره به اینکه خبرنگار نماینده افکار عمومی است، عنوان کرد: مدیری که کوچک ترین نقدی را برنمی تابد، شایسته مدیریت نیست چرا که مدیری که پاسخگوی منطق و هوش خبرنگار نباشد، چگونه می تواند پاسخگویی را در عملکردش متجلی کند.

دهقان سپس با تاکید بر لزوم وجود فضای نقد و آزادی بیان در جامعه افزود: جامعه ای که انتقاد در آن جایی نداشته باشد، به سمت تک صدایی خواهد رفت.

همچنین در این برنامه زهرا تهمتن خبرنگار و عکاس روزنامه خبر جنوب نیز از دغدغه های عکاسان خبری گفت.

او با اشاره به اینکه عکاسان خبری از احترام و حمایت مالی برخوردار نیستند و تنها با عشق است که کار خود را انجام می دهند، گفت: بیمه، نداشتن امنیت و نبود اخلاق حرفه ای از مهم ترین مشکلات و دغدغه های عکاسان خبری است، از این رو خواستار تشکیل صندوق اعتباری حمایت از عکاسان هستیم.