به گزارش هنرآنلاین ، سه نمایش "و هزار سال و یک روز"، "رستگاری در شب دور"و "دقایقی با رضا" در چهارمین روز از برگزاری جشنواره تئاتر رضوی به روی صحنه می رود.

بر اساس این گزارش؛ نمایش "و هزار سال و یک روز" از استان خراسان شمالی به کارگردانی و نویسندگی عباس کریمی، امروز ساعت ١٧:٣٠ و ٢٠:٣٠ دقیقه و به مدت زمان ٦٥ دقیقه در تالار گلشن بجنورد به روی صحنه می رود.

کارگردان این نمایش گفت: "رستگاری در شب دور" دیگر نمایشی است که به نویسندگی طلا معتضدی و کارگردانی بهار کریم زاده، از استان تهران، ساعت ١٦:٣٠ و ١٨:٣٠ دقیقه در تالار حافظ بجنورد به روی صحنه می رود.

نمایش "دقایقی با رضا" نیز امروز به نویسندگی علی میرزا عمادی و کارگردانی سعید نوروزی ساعت ١٦:٣٠ و ١٨:٣٠ دقیه و به مدت زمان ٨٠ دقیقه در تالار شمس بجنورد به روی صحنه می رود.

نوروزی در خصوص این نمایش گفت: داستان در ١٤ اپیزود به روی صحنه می رود که هر اپیزود روایتگر درخواست هایی است که یک زائر برای حل مشکلات خود از امام رضا(ع) دارد.

او افزود: داستان های این نمایش با تضادی که در خواسته های خود از امام رضا(ع) دارند، دو به دو با یکدیگر مرتبط می شود و داستان با یک حلقه ارتباطی که در هر یک از این اپیزودها وجود دارد، شکل می گیرد.

گفتنی ست؛ نمایش "و هزار سال و یک روز" در بخش ویژه و نمایش های "رستگاری در شب دور" و "دقایقی با رضا" در بخش مسابقه یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی به روی صحنه می رود.

بر اساس این گزارش؛ شامگاه امروز دوشنبه، ١٨ مرداد، "مجلس نقل" توسط عزت الله مهرآوران و مرشد مصطفی سعیدی در محوطه تالار حافظ مرکز استان، اجرا خواهد شد.

همچنین کارگاه آموزشی با محوریت اقتباس از منابع و روایت های مکتوب برای نگارش نمایشنامه دینی توسط مهدی نصیری، صبح امروز در محل هتل نگین بجنورد، برای هنرمندان علاقه مند برگزارشد.

بجنورد بهترین انتخاب برای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی

سیاوش طهمورث هنرمند پیشکسوت تئاتر و سینما گفت: بجنورد بهترین انتخاب برای برگزاری جشنواره تئاتر رضوی است و استعدادهایی در خراسان شمالی وجود دارد که در هیچ کجای کشور وجود ندارد. طهمورث با اشاره به سابقه شرکت در جشنواره تئاتر رضوی در دوره‌های قبل به عنوان بازیگر و داور، بیان کرد: حضور هنرمندان، نویسندگان و اساتید دانشگاه در عرصه هنر و نمایش در یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی، سبب اعتبار بخشی به این جشنواره شده است.

او برگزاری جشنواره را بزرگداشتی برای هنر دانست و اظهار کرد: یک حسن دیگر جشنواره تئاتر رضوی، قرار گرفتن دو هویت مهم ارزشی و معنوی به نام تئاتر و رضوی در کنار هم است.

طهمورث با تاکید بر اینکه تئاتر ساختنی و نمایشی نیست که باید ایجاد شود، عنوان کرد: تئاتر حاصل تفکر و داشتنی‌هایی است که هنرمند با مخاطب به اشتراک می‌گذارد.

داور یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی افزود: فرهنگ و زبان هنر، مهمتر از اقتصاد و سیاست است، چرا که هنر دیدگاه، معنویات و خاستگاه مردم را شکل می‌دهد و در نهایت کشور را می‌سازد.

او با بیان اینکه تئاتر انسان ساز است و معنویات را تقویت می‌کند، برگزاری جشنواره تئاتر رضوی در خراسان‌شمالی را عامل موفقیت و ادامه دار بودن این جشنواره عنوان کرد.

او بیان کرد: مرکز هنر ایران تهران نیست، چرا که برگزاری جشنواره تئاتر رضوی نشان داد، استعدادهایی در استان‌ها وجود دارد که نظیرش در هیچ کجای کشور وجود ندارد.

فرهنگ جامعه از مسیر هنر ارتقاء می یابد

محمدرضا صالحی استاندار خراسان شمالی در یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی حضور پیدا کرد و در تالار شمس بجنورد به تماشای نمایش نشست.

صالحی در حاشیه این جشنواره با اشاره به اینکه از مسیر هنر می توان فرهنگ جامعه را ارتقاء داد، گفت: با برگزاری جشنواره هایی همچون تئاتر رضوی می توان فرهنگ جامعه را غنی کنیم.

او برگزاری این جشنواره در خراسان شمالی را سبب ریشه دار شدن هنر در استان دانست و ابراز امیدواری کرد: جشنواره تئاتر رضوی بتواند در جهت رشد و بالندگی هنر استان نقش موثری داشته باشد.

استاندار خراسان شمالی در خصوص اضافه شدن بخش بین الملل به جشنواره تئاتر رضوی نیز گفت: امسال بخش نمایش نامه نویسی به این جشنواره اضافه شده است و افزودن بخش های دیگر، نیازمند کار کارشناسی شده است.

صالحی افزود: این جشنواره با سعی در معرفی و شناساندن فرهنگ رضوی به وسیله تئاتر، به معرفی فرهنگ اعتقادی مردم کمک خواهد کرد و استانداری خراسان شمالی قطعا حامی مالی و معنوی جشنواره خواهد بود.

او با بیان اینکه در بخش اجرایی جشنواره در هر قسمتی استان مایل به کمک بیشتر است، تاکید کرد: واگذاری بخش دبیری تخصصی جشنواره نیز باید به نیروهای بومی استان واگذار شود.

یازدهمین جشنواره تئاتر رضوی از ١٥ مردادماه جاریآغاز و تا ٢٠ همین ماه در بجنورد ادامه دارد.